خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حضور مریم مقدس در معبد، اولین ساختارشکنی اجتماعی بود

رحیم پور ازغدی:

در زمان حضرت مریم(س) بانوان اجازه اعتکاف در اماکن عبادی را نداشتند و حضور حضرت مریم(س) برای اعتکاف در معبد اولین ساختار شکنی اجتماعی بود که به واسطه ای آن باب جدیدی برای حضور زن اجتماع باز شد.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورا یعالی انقلاب فرهنگی پیش از ظهر امروز (دوم دی ماه) در چهارمین نشست کنگره بین المللی ولایت اجتماعی زن با محور «معاصرسازی سبک زندگی حضرت مریم» با تأکید بر اینکه ما چیزی به نام جنگ مذهبی نداریم، اظهار کرد: هر تلاشی برای جدایی انداختن بین مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان اقدامی ضددینی در راستای ظلم و شرک است.

وی تصریح کرد: نمایندگان واقعی پیامبران کسانی هستند که کنار هم می نشینند و مشترکات و مقدسات را یادآوری می کنند.

در دین چیزی به نام جنگ مذهبی نداریم

رحیم پور ازغدی عنوان کرد: آنچه بین مسلمانان، مسیحی و یهودی مشترک است این است که ما ارباب هم نباشیم همه برادر و خواهر هستیم، در عرض یکدیگر مساوی رو به خدا و در خدمت خلق هستیم و اگر کسی مشترکات را نپذیرفت نباید سر دعوا و جنگ برداشت.

وی با بیان اینکه تعابیر مهمی در مورد حضرت مریم به کار برده شده است، خاطرنشان کرد: از حضرت مریم از جمله زنان برتر، الگو و معلم نه تنها برای زنان بلکه برای کل بشر بوده است، حضرت مریم وجودش مبارک بود، تولدش خودش الهی و فرزندش نیز الهی بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در قرآن از پیامبران بنی اسرائیل بیش از هر پیامبری نام برده شده است و آیات فراوانی در مورد عیسی، موسی و حضرت مریم وجود دارد.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه هدف و پرچم و راه همه ادیان یکی است، تصریح کرد: براساس منطق اسلام و اهل بیت(ع) هر کسی از جنگ دینی با شما سخن گفت بدانید خلاف قرآن، سنت پیامبر و اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به اینکه وجود مریم معجزه است، اظهار کرد: مسیح کلمه خدا و روح خدا در قرآن نامیده شده است و اینگونه تعابیر در مورد هیچ کسی به کار نرفته است، مریم نبوت داشت و خداوند به مریم(س) وحی می کرد.

حضور مریم مقدس در معبد اولین ساختار شکنی اجتماعی بود

رحیم پور ازغدی مطرح کرد: به فرموده خدای متعال حضرت مریم سرور زنان عالم است؛ او تنها زنی است که نامش در قرآن آمده است، ۳۴ مرتبه مستقیم نام او آمده و در مواردی همراه با نام عیسی ذکر است.

وی با اشاره به اینکه در سوره مریم آیه ۱۷ خداوند می فرماید: ما روح خود را به سوی مریم فرستادیم و مریم را چون انسانی بی نقض می دید، خاطرنشان کرد: در سوره های مکی و مدنی ده ها بار به مریم اشاره شده و نام مریم در قرآن کریم بیشتر از کتاب مقدس آمده است،

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی متذکر شد: در زمان حضرت مریم(س) بانوان اجازه اعتکاف در اماکن عبادی را نداشتند و حضور حضرت مریم(س) برای اعتکاف در معبد اولین ساختار شکنی اجتماعی بود که به واسطه ای آن باب جدیدی برای حضور زن اجتماع باز شد.

وی با اشاره به اینکه حضرت مریم به عنوان برترین زن عالم لقب گرفت و در اسلام نیز مریم بلندمرتبه ترین زن است و قرآن درباره ایشان می فرماید مریم مظهر حیا و عفت بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این بیان قرآن کریم که دوست ترین و نزدیک ترین مردم به مسلمانان مسیحیان هستند، خاطرنشان کرد: اصل دین ایمان به خداوند، اهل بیت، انبیاء و کتاب های مقدس، بهشت و جهنم، اخلاق و عدالت است، بنابراین  باید گفت که همه مردم از مسلمانان گرفته تا مسیحی، یهودی، زرتشیت و .. همه یک قوم هستند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) می فرمایند ما امت واحده هستیم و هرکسی که به یک غیر مسلمان خیانت و به مقدسات توهین و یا به آنها ستم کند، در قیامت من دادستان آنها هستم، ادامه داد: قرآن می فرماید حتی به بت و بت بپرستان حق ندارید توهین کنید، چراکه وقتی باب توهین، اهانت و فحش راه افتاد هدایت و تعلیم صورت نمی گیرد.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه جهاد علیه مسیحی، یهودی و زرتشی در قرآن نداریم، تصریح کرد:  همه باید در رابطه با مشترکات باهم باب گفت و گو را باز کنند و در مسائل اختلافی با حکمت گفت و گو نمایند. مناظرات باید با رعایت ادب، منطق، آزادی و اخلاق باشد و اگر کسی سخن شما را نپزیرفت باید بدانیم که ما با کسی دعوا نداریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشن کرد: همان‌هایی که خواستند عیسی را به صلیب بکشند و موسی و بنی اسرائیل را تهدید به نابودی می‌کردند، امروز در دنیا جنگ راه می اندازند و کشورها را غارت می‌کنند و میلیون ها انسان را به خاک و خون می کشند.

رحیم پور ازغدی یادآور شد: حقیقت دین با زور، جبر و اکراه نسبتی ندارد دین در قلب انسان است و با زور نمی شود کسی را به دین دعوت، تشویق و ترغیب کرد بلکه باید گفتگوها بر سر مشترکات شروع شود و در مورد اختلافات با منطق و اخلاق بحث کرد.

معاصرسازی مریم مقدس یعنی پیاده کردن باورهای ایشان در جامعه امروز

در ادامه نشست النا لاویان، کلیمی اسلام شناس قرآن پژوه با بیان اینکه منظور از معاصرسازی حضرت مریم یعنی الگو شدن ایشان برای همگان، عنوان کرد: حضرت مریم پاک است، غبیت نمی کند، دروغ نمی گوید، طعنه نمی زند و مال دیگران را نمی خورد، حسرت مال دیگران را نمی خوردو.. این ویژگی ها باید با الگوگیری از ایشان و حضرت زهرای مرضیه(س) در جامعه پیاده شود.

لاویان خاطرنشان کرد: حضرت موسی، حضرت مسیح، حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب (س) و حضرت مریم همه از خداوند هستند و حتی اگر این مشترکات را نداشته باشیم باز با هم دوست هستیم.

فعال صلح و حقوق بشر گفت: من باور دارم که جشن تولد مسیح تولد همه پیامبران و روز تولد همه انسان های جهان است و باید اندیشه های آنان را باور داشت.

خبرنگار ملیحه ترزفان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.