خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دالایی لاما دوازدهم که بود؟

در سال ۱۸۵۸، پسر جوان به عنوان دالایی لاما شناخته شد و به لهاسا اسکورت شد. در آنجا رتینگ نگاوانگ یشی تسلتریم گیالتسن، نایب السلطنه او را تاپتن گیاتسو نامید.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، دالایی لاما، جایگاهی ویژه در میان مردم تبت و پیروان آیین بودا می‌باشد. آنها در طول تاریخ نقش پررنگی در این سرزمین ها داشته اند. به نوعی می‌توان گفت این افراد رهبران سیاسی و معنوی تبت بوده اند. در این مطلب با هشتمین دالایی لاما آشنا می شویم؛ (تاریخچه دالایی لاما)

دالایی لاما دوازدهم، ترینلی گیاتسو
دالایی لاما دوازدهم ترینلی گیاتسو

 

دالایی لاما دوازدهم، ترینلی گیاتسو در سال ۱۸۵۶ در لوکا، محلی در نزدیکی لهاسا پا به عرصه گیتی نهاد. در سال ۱۸۵۸، پسر جوان به عنوان دالایی لاما شناخته شد و به لهاسا اسکورت شد. در آنجا رتینگ نگاوانگ یشی تسلتریم گیالتسن، نایب السلطنه او را تاپتن گیاتسو نامید. در سال ۱۸۶۰، و در سن ۵ سالگی، او سوگند راهب تازه کار را از صاحب تاج و تخت گدن، لوبسنگ خنرب، گرفت و در کاخ پوتالا بر تخت نشست. در سال ۱۸۷۳، در سن هجده سالگی، او مسئولیت کامل را به عنوان رهبر معنوی و سیاسی تبت بر عهده گرفت. سپس در سال ۱۸۷۵ در سن بیست سالگی در کاخ پوتالا درگذشت.

مترجم: سامان روزبهانی

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.