خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

محدودیت‌های جدید طالبان علیه زنان افغان

دولت طالبان در تصمیمی جدید حمام های زنانه در ولایت بلخ در شمال افغانستان را بست.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، سردار محمد حیدری، رییس امر به معروف و نهی از منکر ولایت بلخ افغانستان اعلام کرد که زنان افغان حق استفاده از حمام‌های عمومی را ندارند.

بر اساس اعلامیه وزارت دعوت به معروف و نهی از منکر، زنان همچنین امکان سفرهای طولانی را نداشته و در سفرهای کوتاه نیز در صورت عدم رعایت حجاب اجازه سوار شدن به تاکسی را نخواهند داشت.

طالبان که در ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفته پیشتر نیز محدودیتهایی مختلفی از جمله توقف تحصیلات در دبیرستانهای دخترانه در بسیاری از ولایت این کشور را اعمال کرده بود.

طالبان آموزش را در مدارس ابتدایی، متوسطه و دبیرستان فقط برای دانش آموزان پسر آغاز و اعلام کرده بود که دانش آموزان دختر تا کلاس ششم می‌توانند به مدرسه بروند.

البته به دلیل کمبود ساختمان در مدارس در بسیاری از استان های کشور، دانش آموزان دختر و پسر در مقاطع زمانی مختلف در یک مکتب تحصیل میکنند و طالبان درصدد افزایش مدارس برای جداسازی آنهاست.

علاوه بر این، دولت موقت طالبان وزارت امور زنان را از کابینه خود حذف و به جای آن وزارت امر به معروف و نهی از منکر را ایجاد کرده است.

طالبان همچنین روز ۲۲ نوامبر ۲۰۲۱ از مجریان زن خواست که در تمامی شبکه‌های تلویزیونی از حجاب اسلامی استفاده کنند.

قبل از اینکه طالبان کنترل افغانستان را به دست بگیرند، بیش از ۳۰ درصد از کارکنان رسانه‌ها را زنان تشکیل میدادند اما اکنون این رقم به چند خبرنگار زن محدود شده است.

منبع آناتولی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.