خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تاریخ و سیره بزرگان حوزه را تحریف نکنید/ واتیکانی شدن روحانیت درست نیست

رضایی اصفهانی به قاضی‌زاده و محقق‌داماد پاسخ داد؛

حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی، استاد جامعه المصطفی(ص) در واکنش به سخنان دو نفر از اساتید حوزه و دانشگاه درباره جدایی روحانیت از سیاست و انتساب آن به حضرات آیات بروجردی، حائری و امام(ره) تاکید کرد: سخنان این افراد خلاف قرآن، سیره و روش امام خمینی(ره) است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، استاد جامعه المصطفی(ص)، در واکنش به سخنان آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد و حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی‌زاده که در دو برنامه جداگانه درباره سیره آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله حائری و دخالت نکردن روحانیون در امور اجرایی و نیز سکونت امام راحل در قم پس از بازگشت به ایران در روزهای پیروزی انقلاب سخن گفته بودند، به مواردی اشاره کرد.

رضایی اصفهانی گفت: اخیرا چند نفر از آقایان این بحث را در آستانه دهه فجر مطرح کرده‌اند که به نظر ما عجیب است و بنده فکر می‌کنم این تعبیر هم مخالف قرآن، هم روایات و هم سیره حضرت امام(ره) است.

وی با بیان اینکه عجیب است که در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برخی به تحریف واقعیات و تحریف تاریخ حوزه، سخنان و روش و سیره امام پرداخته‌اند، اضافه کرد: پرسش این است که رابطه روحانیت و حوزه با سیاست چگونه باید باشد و آیا جدایی حوزه از سیاست امری پذیرفتنی است؟ آیا نسبت دادن این مطالب به آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله حائری آن هم در یک برنامه تلویزیونی درست است؟

رضایی اصفهانی با بیان اینکه بنده برداشت خودم را از آیات و روایات بیان می‌کنم، افزود: قرآن کریم ما را به مباحث سیاسی دعوت کرده و در آیه ۵۹ سوره نساء فرموده است: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا. یعنی ای کسانی که ایمان دارید دنبال پیامبر و اطاعت از ایشان و اولی الامر بروید و لازمه این اطاعت و تبعیت هم، صدور اوامری از ناحیه آنان است.

صراحت قرآن و سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) برای دخالت در سیاست
استاد جامعه المصطقی(ص) اظهار کرد: شیوه پیامبر(ص) دخالت در سیاست بود و خود ایشان در جنگ تبوک برای مبارزه با روم، لشکرکشی کردند، لشکرکشی آیا به معنای عدم دخالت در سیاست است؟ در آیه ۱۴۶ آل عمران هم فرموده است: وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ؛ بسیاری از افراد ربانی در کنار پیامبران می‌جنگیدند، ایا ربانی و روحانی شدن به معنای این است که انسان به حجره برود و فقط نظارت و نصیحت اخلاقی بکند، اگر هدف نصیحت بود که جنگ لازم نبود.

رضایی اصفهانی با بیان اینکه قرآن ما را به سیاست و مبارزه با ظلم و دشمنان امر فرموده است، گفت: این همه آیات درباره جنگ و مسائل سیاسی و جهاد در قرآن کریم همه برای این است که دین و سیاست جدا نیستند، قرآن ما را به صحنه می‌کشاند همانطور که قرآن و اهل بیت(ع) را به صحنه آورده است ضمن اینکه مخالف سنت و سیره پیامبر(ص) و امام علی(ع) و سایر ائمه(ع) هم هست؛ در حکومت ۵ ساله امیرالمؤمنین(ع) وقتی مردم اقبال کردند و از او خواستند حاکم شوند، ایشان چه کردند؟ آیا دست روی دست گذاشتند و به مسجد رفتند و گفتند من کاری با معاویه و قاسطین و مارقین و ناکثین و با سیاست و حکومت ندارم؟ البته در زمان بعد از وفات پیامبر(ص) چون مردم اقبال نکردند ایشان مجبور شدند کناره بگیرند.

وی افزود: امام در طول حکومت ۵ ساله و وقتی مبسوط الید شدند سه جنگ در دفاع از اسلام داشتند، ایشان صدر رهبران الهی زمان خود و مبلغان دین هستند و این گونه رفتار می‌کنند. خود مرحوم امام(ره) هم این روش را داشتند، نسلی که امام(ره) را دیدند هنوز زنده هستند و از دنیا نرفته‌اند که کسی بخواهد سیره ایشان را تحریف کند. امام شاه را ساقط کرد و خودش حکومت تشکیل داد. روحانیت را دعوت کرد و در صدر او قرار داد و در زمان خود ایشان، مقام معظم رهبری با مشورت امام، رئیس جمهور شدند؛ البته ممکن است در دوره‌ای مردم به رئیس جمهور مکلا رای بدهند و در دوره‌ای به یک روحانی و مانعی نبوده و نیست و امام هم منع نکردند.

سیره و فرمایشات امام
رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) بیان کرد: وقتی در ابتدای انقلاب در کردستان بلوا ایجاد شد ایشان به عنوان فرمانده کل قوا دستور دادند و بعد در قانون اساسی هم تصویب شد، ایشان به قم هم که آمدند در مسائل اظهار نظر و دخالت داشتند. در وصیتنامه هم بحث‌های زیادی در این زمینه مطرح است و چگونه برخی به امام نسبت می‌دهند که روحانیت نباید وارد حکومت شود. البته نظارت و نصیحت و امر به معروف و نهی از منکر، حداقل وظیفه روحانیت است؛ الان حکومت اسلامی در دست فقیه جامع الشرائط است و وظیفه فقط توصیه نیست.

رضایی اصفهانی ادامه داد: دفاع از نظام بر روحانیت واجب است زیرا مقدمه اجرای احکام اسلامی است و هم دخالت در آن لازم است، اینکه ما واتیکانی مانند پاپ درست کنیم و کاری به اینکه در کشورهای مسیحی قانون همجنس‌بازی تصویب می‌شود یا خیر نداشته باشیم درست نیست. اگر انحرافی ایجاد شد باید در برابر آن ایستاد و تذکر داد و اگر در جایی حضور بسیجی‌وار لازم است باید وارد شد.

استاد المصطفی(ص) با عجیب خواندن نسبت دادن عدم دخالت دین در سیاست به امام(ره)، تصریح کرد: واقعا عجیب است که این موضوع به امام نسبت داده شود آن هم نظارتی که استصوابی نباشد. این کار تنزل دادن روحانیت شیعه و حوزه به کلیسا و پاپ است که نه در مسائل نظامی، نه در دینی و نه در قوانین و … دخالتی ندارند.

۹۰۰ آیه اقتصادی در قرآن
رضایی اصفهانی در ادامه گفت: قرآن در مبانی، اهداف و اصول اقتصاد دخالت دارد و حتی روش‌های اقتصادی در قرآن وجود دارد و اگر کسی این نظام را استخراج یا مطالعه نکرد و درس نخواند ایراد از خودش است البته برخی دانشمندان مثل شهید صدر و فضای جوان حوزه قم کارهای خوبی در این عرصه انجام دادند. قرآن نظام سیاسی و اجتماعی و تربیت و.. دارد، ایراد از کسی است که درس نخوانده و سری به مراکز تخصصی قران و حدیث و معارف جدید نزده تا ببیند رشته‌های دکتری و سطح چهار در این موارد تشکیل شده و تعداد زیادی پایان‌نامه نوشته شده است.

وی تاکید کرد: ۹۰۰ آیه قرآن مستقیما و غیرمستقیم در اقتصاد دخالت دارد، هم مبانی، هم اصول و حتی شیوه و نظام اقتصادی در قرآن وجود دارد و اگر ما این نظام را استخراج نکردیم ایراد از ماست که البته باز برخی فضلا کارهای خوبی در این عرصه انجام دادند؛ اگر نظام سیاسی را از قرآن بیرون آورده و اشکال دارد ایراد از ماست نه از قرآن، این حرف‌هایی که قرآن، نظام سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ندارد برای ۵۰ سال قبل بود و امروز، حوزه در سطح ۴ رشته‌های قرآن و سیاست، قرآن و اقتصاد و قرآن و جامعه شناسی، روان شناسی و … تدریس می‌کند.

رضایی اصفهانی اظهار کرد: آیا می‌توان آیات روشن اقتصادی قرآن و آیات سیاسی و … را نفی کرد؟ آیا آیه حرمت ربا را می‌تون نفی کرد؟ بله دانش اقتصاد مثل محاسبه تورم و اداره گمرکات و … به عقل بشری برمی گردد ولی قرآن اصول حاکم را بیان می‌کند؛ گاهی برخی برای اینکه محبت مردم به روحانیت جلب شود این حرفها را می‌زنند، یعنی اگر جایی لازم شد امر به معروف کنیم باید رضایت خالق را رها کرده و رضایت مخلوق را به دست آوریم؟ آیا این حرف درست است؟

وضع عراق قابل مقایسه با ایران نیست
استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: آیا به خاطر اینکه مردم از ما راضی باشند نباید امر به معروف و نهی از منکر کرد؟ مثال می‌زنند که ما هم باید مثل آیت‌الله سیستانی رفتار کنیم چون ایشان حکومت تشکیل نداد و محبوبیت روحانیت هم سر جای خود باقی ماند، اولا وضع عراق با ایران فرق دارد، عراق تحت اشغال است و ما هم شاید جای او بودیم همین کار را می‌کردیم، ایشان باید با سیاست رفتار می‌کردند تا دست آمریکا از عراق کوتاه شود. وضع امروز ایران با عراق تفاوت زیادی دارد.

وی افزود: میان دوره امام صادق(ع) با دوره امیرالمؤمنین(ع) تفاوت دارد، امام صادق تشخیص دادند در آن دوره شاگرد تربیت کرده و پایه‌های علمی مکتب را تقویت کنند ولی امیرالمؤمنین(ع) تا سه جنگ هم پیش رفتند. در ایران امروز، با اینکه چند نفر مکلا هم نامزد ریاست جمهوری بودند مردم به یک سید روحانی رای دادند و همین وظیفه روحانیت را دو چندان می‌کند.

رضایی اصفهانی گفت: این سخنان عجیب و یا از روی ساده‌اندیشی است و به هر حال باید مراقب این موضوعات باشیم و به خصوص اینکه در آستانه دهه فجر این سخنان گفته می‌شود. درباره آیت الله العظمی بروجردی و آیت الله العظمی حائری هم باید گفت آنها در دوره خود درست عمل کردند زیرا شرایط صادقین(ع) را داشتند کما اینکه سیاست آیت‌الله بروجردی، امام(ره) را تربیت کرد و نسلی پرورش داد که در برابر حکومت ایستاد. حکومت آن وقت هم از آیت‌الله بروجردی می‌ترسید چرا؟ چون ایشان در امور کشور دخالت داشتند وگرنه اگر دخالت در کار شاه نمی‌کردند که ترس از او معنا نداشت. این گونه سخنان تحریف تاریخ روحانیت و حوزه است و انشاء الله که از روی غفلت به زبان آمده است و غفلتها قابل رفع کردن است.

یادآور می‌شود اخیر حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی‌زاده و آیت‌الله مصطفی محقق داماد در سخنانی گفته بودند که امام(ره) در ابتدای پیروزی انقلاب از تهران به قم آمدند و هدف ایشان این بود که امور کشور را به دیگران واگذار کنند و در سیاست دخالت نکنند.

همچنین ایشان تاکید کردند که آیت‌الله العظمی بروجردی و حائری(مؤسس حوزه) هم بر این باور بودند که روحانیت نباید در حکومت دخالت کند بلکه باید نقش نظارتی و توصیه‌ای داشته باشد.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.