خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حریم خصوصی در کلام و سیره امام علی (ع)

نویسندگان : معصومه عامری، زهرا عامری،

چکیده:

حق حریم خصوصی از اصول ارزش مند حقوق بشر می باشد. امام علی به عنوان الگوی حاکم شایسته برای دولتمردان و هم در دوران حکومت خویش و هم در غیر آن، به مسئله پاسداشت حریم خصوصی پرداخته و از برترین منادیان حقوق بشر و عاملان به آن می باشد. بررسی های انجام شده حاکی از آن است که در کلام امام، از اصطلاح حریم خصوصی یاد نشده و امام، رویکردی تحول گرایانه نسبت به آن داشته و از حریم خصوصی در قالب حقوق دیگر حمایت نموده است.

بررسی کلام و سیره امام علی درباره حق حریم خصوصی، برای ارائه الگویی شایسته که قادر است راهکارهای مناسبی را در این حیطه بیان نماید و بتواند با حفظ دینی بودن نظام، به فرد به عنوان یک انسان فارغ از عقیده بنگرد و نه تنها حقوق بشر، بلکه حقوق شهروندی را نیز مورد حمایت قرار دهد و در سایه گستر این حکومت، همه افراد با هر مسلک و عنوانی از امنیتی کامل و همه جانبه برخوردار باشند، به عنوان یک ضرورت احساس می گردد. که این مقاله کوشش می کند موضوع فوق را در کلام و سیره امام علی جست و جو و تحلیل نماید.

کلیدواژه :
حریم خصوصی، حریم عمومی، حکومت علوی، امام علی، کلام امام، سیره امام

حریم خصوصی در کلام و سیره امام علی (ع)
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.