خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نقش باور به مقدس بودن ازدواج در شادکامی

نویسندگان: صیدی محمدسجاد, نظری محمدعلی, ابراهیمی محمد

چکیده :

این پژوهش با هدف تعیین نقش راهبردهای حفظ رابطه، ارتباط حل مسئله و باور به تقدس ازدواج در شادکامی ‌زناشویی و نیز آزمون نقش واسطه‌ای متغیرهای ارتباطی انجام گرفت. بدین منظور تعداد ۳۵۸ نفر از متأهلان شهرستان مریوان به شیوه نمونه‌گیری از جامعه در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: ارتباط حل مسئله خانواده (FPSCI)، مقیاس تقدس ازدواج، مقیاس ارتباط در خانواده (FCS)، و خرسندی زناشویی (MHS).

از تحلیل واریانس یک راهه و تحلیل مسیر برای آزمون فرضیه‌ها استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که باور به تقدس ازدواج، استفاده بیشتر از راهبردهای مثبت‌گرایی، باز و راحت بودن، اطمینان و دل‌گرمی‌دادن، شبکه‌های اجتماعی، تقسیم وظایف، نصیحت کردن و مدیریت تعارض را در پی دارد و موجب ارتقا ارتباط تأیید و کاهش ارتباط آتش افروز می‌شود. همچنین نقش واسطه‌ای راهبردهای حفظ رابطه و ارتباط حل مسئله مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین، می‌‌توان گفت: باور افراد به تقدس ازدواج، یک باور شناختی مفید بوده که می‌تواند رابطه زناشویی را به محیطی امن برای رشد و بالندگی زوج تبدیل کند.

کلید‌واژه‌ها: تقدس ازدواج، راهبردهای حفظ رابطه، ارتباط حل مسئله، شادکامی ‌زناشویی.

نقش باور به مقدس بودن ازدواج در شادکامی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.