خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ماجرای «سازه ناشناخته» در کف خلیج فارس چه بود؟

انتشار خبر کشف یک شیء عجیب و ناشناخته در کف خلیج فارس در حالی در روزهای گذشته در فضای مجازی قشم دست به دست می‌شود که سازنده آن می‌گوید این سازه از سال ۱۳۹۲ به عنوان نماد اتحاد ادیان و مذاهب در کف دریا قرار داده شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، روز گذشته خبری مبنی بر کشف یک شیء عجیب و ناشناخته در فضای مجازی قشم منتشر شد. در خبرها آمده بود که یک باستان شناس ضمن غواصی در آب‌های قشم این شیء را کشف کرده است. این خبر به سرعت در فضای مجازی قشم منتشر شد و حتی برخی رسانه‌ها نیز به آن پرداختند.
اسماعیل دلشاد سازنده این بنا روز یکشنبه افزود: این سازه به شکل کره زمین ساخته شد که وزن آن بین ۲ و نیم تا سه تُن است که در سال ۱۳۹۲ در کف خلیج فارس قرار گرفت.
وی ادامه داد: بر روی این نشان نمادهای مختلفی وجود دارد که شمعدان یوحنا نماد کلیمیان، صلیب نماد مسیحیان، آتش نماد زرتشتیان و محراب نماد مسلمانان در آن ایجاد شده است.
سازنده نماد اتحاد ادیان تصریح کرد: برای ساخت این نماد، ادیان مختلف را بررسی و آیات و راویات آنان درباره قداست آب را جمع‌آوری کردم تا کاری بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شود.
وی افزود: بعد از جانمایی و قرار دادن آن در محل از مراجع مختلف اجازه برگزاری نماز در زیر آب را اخذ کردم.
دلشاد ادامه داد: همچنین ضمن هماهنگی‌های لازم و نامه‌نگاری با انجمن‌های کلیمیان، مسیحیان و زرتشتیان و اهل سنت کشور، از آنان خواستم تا نماینده خود را برای برگزاری مراسم در زیر آب به قشم اعزام کنند.
وی اظهار کرد: نمایندگان کلیمیان، مسیحیان، زرتشتیان، اهل سنت و شیعیان به ترتیب از تهران، اصفهان، شیراز و قشم گرد هم آمدیم و پس از آموزش غواصی، به نوبت با کتاب مقدس خود در زیر آب عبادت خاص خود را انجام دادیم.
این فعال فرهنگی افزود: هدف از برگزاری این برنامه نشان دادن این مساله بود که طرفداران دین‌های مختلف در داخل کشور به صورت آزادانه به دین خود عمل می‌کنند و هیچگونه محدودیتی برای آنان وجود ندارد.
وی ادامه داد: اگر در دریگر کشورها با ادیان و شیوه‌های زیستی آنان مشکل دارند، ما ایرانیان با وجود تکثر دین‌ها با آزادی و اتحاد زیر پرچم ایران به زندگی خود مشغول هستیم.
دلشاد ابراز کرد: حرف اِن (N) برای تعیین علامت جغرافیایی بر روی سازه حک شده تا افراد بتوانند جهت خود را برای انجام مراسم مذهبی خود پیدا کنند.
وی افزود: پیش از این مراسم‌های مختلفی از جمله عروسی و غیر آن در زیر آب برگزار شده اما انجام عبادت دینی برای نخستین بار در تاریخ ادیان در زیر آب برگزار شد.
هدفم ساخت اولین موزه زیر آب بود
این جانباز دفاع مقدس گفت: من قصد داشتم در کنار این امر اولین موزه زیرآب را با هزینه شخصی ایجاد کنم که به دلیل نبود حمایت‌ها به صورت نیمه کاره رها شد.
وی افزود: ساخت همین سازه مذهبی در سال ۱۳۹۲ بیش از ۴۰ میلیون ریال هزینه داشت که برای نصب آن نیز با هزینه شخصی لندینگ‌کرافت کرایه کردم.
دلشاد ادامه داد: برای ایجاد موزه زیر آب ۱۵ ستون و سردیس‌ تخت جمشید و هفت تندیس از جمله شهریار، شهید فهمیده، زکریای رازی، دکتر حسابی و غیر آن را در شیراز ساختم و قصد داشتم نمادهای معروف کشور از جمله حافظیه، برج میلاد و غیر آن را نیز احداث و در کف دریا قرار دهم.
وی تصریح کرد: مهمترین جذابیت‌ این منطقه آب و دریاست اما وضعیت طوری هدایت شده که گردشگران به سمت بازار و مجتمع‌های تجاری روی بیاورند.
دلشاد افزود: هدف من آشنای بیشتر مردم با دریا و جذابیت‌های آن به ویژه در کف خلیج فارس بود که مردم بدانند به خلیج فارس آمده‌اند نه به این شهر و یا آن بندر.
اجازه نصب یادمان شهدای خلیج فارس را ندادند
وی ادامه داد: ۱۹ سال یادواره شهدای خلیج فارس را با هزینه شخصی برگزار کردم و با دعوت از جانبازان از سراسر کشور، از اسکله کندالو تا محل شهادت آن عزیزان را شنا کردیم.
این فعال فرهنگی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۴ خانه‌ام را به ۹۰۰ میلیون ریال فروختم و با آن یک هواپیمای ۷۳۷ خریدم تا به عنوان نماد شهدای خلیج فارس در جزیره قشم نصب شود و با طراحی عکس شهدا بر روی آن، یادمانی مناسب ایجاد شود.
وی افزود: مدیران سازمان منطقه آزاد قشم ابتدا با این طرح موافقت کردند اما پس از خرید هواپیما، ابتدا خواستند آن را با کاربری کافی شاپ و رستوران ایجاد کنم، اما پس از مقاومت من، با ایجاد آن مخالفت کردند.
دلشاد ادامه داد: برای این کار حتی در سینما دریای شهر قشم جانمایی هم شد و هزینه اجاره یک سال آن را نیز از من اخذ کردند اما مانع اجرای طرح شدند.
وی ابراز کرد: وقتی برج‌های دوقلو در آمریکا منهدم شد، برای یادبود آن یک آبنما در محل برج‌ها ساخته شد و اساتمی کشته شدگان را در آن نوشتند، اما پس از گذشت سال‌ها از جنایت آمریکا در اصابت قرار دادن هواپیمای مسافری ایران در خلیج فارس، هیچگونه یادبودی برای آن ایجاد نشده است.
این جانباز افزود: ایجاد این یادمان برای انتقال فرهنگ ایثار وشهادت و هچنین نشان داد رشادت‌‎ها و مظلومیت‌های ایرانیان در حفظ و نگهداری خلیج فارس بسیار موثر خواهد بود.
وی ادامه داد: از اجرای این طرح هیچ سودی نمیخواهم و فقط به دلیل نذری که برای احیای نام شهیدان این حادصثه دارم، می‌خواهم این یادمان ایجاد شود.

 

منبع ایرنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.