خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

موزه نسخ خطی در خانه تاریخی یکی از موبدان زرتشتی راه اندازی شد

موزه اسناد و نسخ خطی با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی در خانه‌ نیاکانی موبد مهربان پولادی گشایش یافت. در این موزه ۱۲هزار نسخه اسناد و مدارک مانند نسخه‌های خطی و کتاب‌های گوناگون خطی به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، موزه‌ اسناد و نسخ خطی در یزد به کوشش موبد مهربان پولادی، با گردآوری بیش از ۱۲هزار نسخه اسناد و مدارک مانند نسخه‌های خطی و کتاب‌های گوناگون خطی و کتاب‌های اوستای قدیمی، مبایعه‌نامه‌ها و مصالحه‌نامه‌های خطی و دیگر نامه‌های قدیمی راه‌اندازی شده است. موبد مهربان پولادی، دانش‌آموخته‌ی دکترای فرهنگ و زبان‌های باستان، این گنجینه‌ اسناد و نسخ خطی را در خانه‌ تاریخی نیای خود به نمایش گذاشته است.

در آیین گشایش موزه اسناد و نسخ خطی یزد علی‌اصغر شالبافیان و گروهی از مسوولان حضور داشتند. در این موزه اسناد و نسخ باارزش خطی شامل اسناد تاریخی، تجاری، نامه‌های شخصی، سکه و اسکناس‌های قدیمی، تمبر و بیش از صدها نسخه خطی اوستا، وندیداد، یسنا، واج یشت، گهنبار، خرده اوستا جمع‌آوری‌شده و به نمایش درآمده است.

این موزه در یکی از محله‌های زرتشتی‌نشین یزد واقع در بلوار بسیج و در نزدیکی آب‌انبار رستم گیو در خانه تاریخی یکی از موبدان آیین زرتشتی و از افراد تاثیرگذار دوره قاجار، از سوی نواده‌ی این فرد راه‌اندازی شده که بازسازی و مرمت ساختمان این موزه از سال ۱۳۹۳ آغاز و به سبک سنتی و قدیمی تکمیل‌شده است.

موزه اسناد و نسخ خطی یزد از ساعت ۹ تا ۱۹ پذیرای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است و همچنین در ایام نوروز با توجه به برگزاری آیین نوروزگاه در محل این موزه، در دو نوبت صبح و عصر باز است.

بازدید از این موزه می‌تواند علاقه‌مندان زیادی را برای احیای نوشتار دستی و پژوهش در این حوزه جذب کند، همچنین موجب شناخت و آشنایی بیشتر مخاطبان با آداب، رسوم و فرهنگ نیاکان از طریق تصاویر ثبت‌شده شود.

ایجاد موزه‌های تخصصی در شهر جهانی یزد می‌تواند در راستای بالا بردن سطح کیفی و رسیدن به اهداف جهانی این شهر تأثیرگذار باشد و همچنین راهگشای محققان و پژوهشگران علاقه‌مند در این زمینه باشد.

منبع ایبنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.