خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

انتشار اطلاعات جدید درباره سرکرده جدید داعش

سرکرده داعش در ابتدا ابوبکر بغدادی بود. این گروه با رهبری او از مجاهدین سلفی جداشده از شبکهٔ القاعده تأسیس شده، داعش یکی از تندروترین گروه‌های اسلام‌گرا در خاورمیانه بود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، سرکرده جدید داعش «بشار خطاب غزال الصمیدعی» است که از وی به «حجی زید» یاد می‌شود و پیش‌تر مسئول دستگاه قضایی و شرعی گروه تروریستی داعش بوده است.

یک منبع امنیتی مطرح کرد: این فرد علاوه بر «ابوالحسن الهاشمی القرشی» نام‌های تشکیلاتی دیگری همچون «ابوخطاب العراقی» و «ابواسحاق» هم دارد.

این منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود تأکید کرد که سرکرده جدید داعش حدود یک سال پیش از ترکیه به سوریه بازگشته است.

براساس این گزارش این فرد در سال ۲۰۱۳ و پیش از اقدام ابوبکر البغدادی در متحدکردن دو شاخه تروریستی داعش در عراق و سوریه، به این گروه تروریستی پیوسته‌ است.

چهار سرکرده داعش

بنا به اعلام میدل ایست نیوز، این مقام افزود که ۴ نفر نامزد سرکردگی داعش بوده‌اند که شامل ابومسلم، از رهبران داعش در استان انبار، ابوخدیجه و ابوصالح که از نزدیک‌ترین افراد به ابوبکر البغدادی بوده‌اند و نیز ابویاسر العیساوی که فرمانده میدان داعش بوده، هستند و گزارش‌هایی درباره کشته شدن وی وجود دارد.

براساس این گزارش، الصمیدعی یا همان «ابوالحسن الهاشمی القرشی» پیش از پیوستن به داعش عضو جماعت انصارالاسلام بوده است که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد و متشکل از گروهی از نیروهای نظامی بعثی و عرب‌هایی بود که در افغانستان و چچن جنگیده بودند.

شب گذشته گروه تروریستی داعش ضمن تأیید کشته شدن ابوابراهیم القرشی سرکرده داعش اعلام کرد که ابو حسن الهاشمی القرشی به عنوان سرکرده جدید این گروه تروریستی منصوب شده است.

در اوایل فوریه، رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‎ای از کشته شدن سرکرده گروه تروریستی داعش و جانشین ابوبکر البغدادی خبر داد.

از زمان کشته‌شدن «ابوبکر البغدادی» و اعلام جانشینی «ابوابراهیم الهاشمی القرشی» دستگاه‌های امنیتی امریکا و عراق اطلاعات مهمی درباره وی گردآوری کرده‌اند.

گفتنی است که دستگاه‌های اطلاعاتی عراق به اصلی‌ترین مرکز گردآوری اطلاعات درباره گروه‎های تروریستی تبدیل شده و کشورهای دیگر نیز برای کشف فعالیت‎های تروریستی از عراق کمک می‌گیرند.

منابع خبری پیش از این تأکید کردند که اطلاعاتی که موجب شناسایی محل اقامت «ابوابراهیم القرشی» و کشته‌شدن وی در عملیات نیروهای آمریکایی شد توسط عراقی‌ها تأمین شده بود.

داعش کیست؟

انتشار اطلاعات جدید درباره سرکرده جدید داعش
تصویر سرکرده سابق داعش ابوبکر بغدادی

 

دولت اسلامی عراق و شام (به عربی: الدوله الإسلامیه فی العراق والشام) با نام اختصاری داعش یک گروه اسلام‌گرای تندرو و پیرو آموزهٔ وهابی از اسلام سنی است.

این گروه از ژوئیهٔ ۲۰۱۴ ادعای خلافت جهانی کرد و خود را حکومت اسلامی نامید. همچنین زمانی بخش‌های بزرگی از شمال عراق و شرق سوریه را با جمعیت‌های ۲٫۸ و ۸ میلیون نفر و بخش‌های کوچکی را در لیبی، نیجریه و افغانستان به تصرف خود درآورده بود.

سرکرده داعش در ابتدا ابوبکر بغدادی بود. این گروه با رهبری او از مجاهدین سلفی جداشده از شبکهٔ القاعده تأسیس شده و با دولت‌های عراق، سوریه و دیگر گروه‌های شورشی مخالف دولت سوریه وارد جنگ شده‌است. داعش یکی از تندروترین گروه‌های اسلام‌گرا در خاورمیانه بود.

این گروه علاوه بر عراق و سوریه بخش‌هایی از لیبی و نیجریه را نیز در کنترل خود درآورد. گروه‌های هم‌پیمان داعش در نقاط دیگر دنیا مثل افغانستان و آسیای جنوب شرقی نیز فعال هستند.

ریشهٔ داعش به جماعت توحید و جهاد می‌رسد که در سال ۱۹۹۹ به رهبری ابومصعب الزرقاوی تأسیس شد و در سال ۲۰۰۴ به شبکهٔ القاعده پیوست و پس از آن به القاعده عراق معروف شد. این گروه که وارد جنگ با دولت عراق و نیروهای آمریکایی مستقر در عراق شده بود در سال ۲۰۰۶ با چندین گروه اسلام‌گرای دیگر ائتلاف کرد و «مجلس شورای مجاهدین» را تشکیل داد که یک قدرت مهم در استان انبار، وسیع‌ترین استان عراق، محسوب می‌شد.

در ۱۳ اکتبر همان سال، مجلس شورای مجاهدین به همراه چند گروه شورشیِ دیگر «حکومت اسلامی عراق» را تشکیل داد. ابوایوب المصری و ابوعمر بغدادی دو رهبر اصلی حکومت اسلامی عراق بودند که در ۱۸ آوریل ۲۰۱۰ در عملیات ارتش آمریکا کشته شدند و ابوبکر بغدادی جایگزین آن‌ها شد.

 

ادیان نیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

منبع میدل ایست نیوز
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.