خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حکومت دینی و آسیب شناسی کارآمدی آن در عرصه تربیت اخلاقی جامعه

نویسنده :  دیبا حسین
 
چکیده:

چکیده فارسی:
هر نظام حاکمیتی، علاوه بر آنکه مسوولیت اداره و راهبری موضوعات و امور کلی و معمول حکومتی را در زمینه های اقتصادی، سیاسی، اداری و … بر عهده دارد، وظیفه و رسالت نظارت بر میزان حاکمیت ارزش های اخلاقی بر جامعه و استفاده از ابزارهای موثر به منظور حفظ و ارتقاء التزام افراد جامعه به هنجارهای اخلاقی را نیز عهده دار است. حکومت دینی نیز به جهت انتساب به دین که خود مشتمل بر اخلاق به عنوان یکی از مهم ترین محورهای آموزه های وحیانی است، وظیفه ای خطیرتر در این زمینه دارد.

تجربه سه دهه حکومت اسلامی در ایران این زمینه را فراهم آورده است که مشکلات و آسیب های یک حکومت دینی در مواجهه با مدیریت اخلاقی جامعه، مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد. نوشتار حاضر، این مهم را در دو محور نظری و عملی، مورد بحث قرار داده است.

چکیده عربی:
کل نظام حکومی یتحمل مهمه و رساله الإشراف علی مدی سیاده القیم الأخلاقیه فی المجتمع والاستفاده من الوسائل المؤثره لأجل الحفاظ علی التزام أبناء المجتمع بالقوانین الأخلاقیه والرقی بها، إضافه إلی تولیه مسؤولیه إداره و توجیه المواضیع و الأمور الحکومیه الکلیه و المتعارفه فی المجالات الاقتصادیه و السیاسیه و الإداریه و غیرها. والحکومه الدینیه أیضا تتحمل مسؤولیه هامه للغایه فی هذا المضمار نظرا لانتسابها إلی الدین الذی یتضمن الأخلاق بصفتها إحدی أهم محاور تعالیم الوحی.

تجربه الحکومه الإسلامیه فی إیران طوال ثلاثه عقود قد مهدت الأرضیه المناسبه لدراسه مشاکل وباثولوجیا الحکومه الدینیه عند مواجهتها لإداره المجتمع أخلاقیا وإعاده النظر فیها، ویتطرق الباحث فی هذه المقاله إلی دراسه هذه القضیه الهامه فی محورین أحدهما نظری والآخر عملی.
 
کلید واژه: کلیدواژه فارسی: حکومت دینی، اخلاق، تربیت اخلاقی (کلیدواژه عربی: الحکومه الدینیه، الأخلاق، التربیه الأخلاقیه)

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.