به گزارش ادیان نیوز، استاد حوزه علمیه قم در مراسم سوگواری هیأت خادم الرضا(ع) که به‌مناسبت شهادت امام حسن(ع) در مدرسه آیت‌الله العظمی گلپایگانی برگزار شد با اشاره به تاریخ شهادت امام حسن مجتبی(ع) در منابع مختلف روایی تصریح کرد: در 12 منبع روایی، هفتم ماه صفر به‌عنوان روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) ذکر شده […]

به گزارش ادیان نیوز، استاد حوزه علمیه قم در مراسم سوگواری هیأت خادم الرضا(ع) که به‌مناسبت
شهادت امام حسن(ع) در مدرسه آیت‌الله العظمی گلپایگانی برگزار شد با اشاره
به تاریخ شهادت امام حسن مجتبی(ع) در منابع مختلف روایی تصریح کرد: در 12
منبع روایی، هفتم ماه صفر به‌عنوان روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) ذکر شده و
از قوت بیشتری برخوردار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدحسین مؤمنی» همچنین با اشاره به روایات دیگر
در‌خصوص تاریخ شهادت امام دوم شیعیان افزود: از قدیم الایام در حوزه نجف هم
نسبت به هفتم صفر و برپایی مجلس عزای گسترده برای امام حسن(ع) در این روز
اهتمام می‌ورزیدند.

وی ‌ادامه داد: آیت‌الله بروجردی و مراجع تقلید بعد از ایشان هم نسبت به
تعطیلی حوزه و بازار قم در روز هفتم صفر اهتمام ورزیدند و اصرار بر برپایی
عزاداری در این روز داشته و دارند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه سزاوار است که دهه‌ای برای تبیین
حیات فردی و سیاسی و اجتماعی امام حسن مجتبی(ع) اختصاص یابد، گفت: برای
بصیرت افزایی به جامعه دینی، بیان نکاتی از زندگانی امام حسن(ع) و جامعه و
زمان ایشان، اهمیت فوق العاده ای دارد.

 مؤمنی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری نسبت به ضرورت بصیرت افزایی
در جامعه دینی و همچنین کوتاهی‌های صورت گرفته در این خصوص اظهار کرد: هیچ
بحثی به اندازه تبیین زندگی امام حسن مجتبی(ع) به بصیرت‌افزایی دینی کمک
نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: اینکه کسی برای حفظ دین، هم جان و هم آبروی خود را بدهد،
منحصر به امام حسن مجتبی(ع) است و امضای صلح نامه بالاترین دلیل و سند برای
مظلومیت حضرت است که مردم آن دوران درک نکردند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه شخصیت ‌ممتازی مثل جابر که از صحابی
پیامبر(ص) بود، به امام حسن(ع) بابت صلح با معاویه خرده می‌گرفت، افزود:
حضرت آن‌قدر غریب است که مجبور می‌شود برای خواصی مثل جابر هم در‌خصوص صلح
توضیح دهد.

وی با اشاره به وعده‌های معاویه برای کشتن امام حسن(ع) ادامه داد: به
حضرت خبر دادند گروهى از فرماندهان به معاویه پیام داد‌ه‌اند که در صورت
تمایل، حسن بن على را دست بسته تحویل شما خواهیم کرد که حضرت احساس کرد جان
خود و پیروانش در خطر جدى قرار گرفته که از راه ناچاری و براى حفظ اسلام و
شیعیان و نشان دادن چهره واقعى معاویه ، صلح نامه را امضا کرد.

مؤمنی با اشاره به خطبه امام حسن(ع) خطاب به لشکریان که فرمودند معاویه
به وعده‌هایی که برای کشتن من به شما داده است، عمل نمی‌کند، اظهار کرد:
باید تاریخ اسلام را بی‌بصیرت‌ها بخوانند و به وعده‌هایی که به آن‌ها داده
می‌‌شود، بیندیشند.

وی در پایان این مراسم با اشاره به شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی(ع) و
وقایعی که در تشییع جنازه اتفاق افتاد، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که
تابوت‌ها در آن دوران دیوار نداشته و یا دیوارشان کوتاه بود و حجم بدن میت
به طور کامل مشخص بود و همچنین تیرها از بالا می‌آمد، برهمین اساس تیرها نه
به تابوت، بلکه به بدن مبارک ایشان خورده است.

منبع : ابنا