بسياري از مفاهيم مشترک اديان الهي در سينماي غرب مورد بررسي قرار مي گيرند؛ البته اين توجه و بررسي به اين معنا نيست که لزوماً در مقام تثبيت و تعريف بوده باشد، بلکه سينماي غرب يک نگاه ويژه اي به دين دارد.

به گزارش ادیان‌نیوز، حجت الاسلام والمسلمين سعيد ارجمندفر در نشست علمي «بازنمايي مفاهيم قرآني در سينماي غرب» که به همت مرکز فرهنگي هنري در حاشيه نخستين نمايشگاه دستاوردهاي قرآني دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در مرکز همايش هاي غدير برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهيم تمام مفاهيم قرآن در سينماي غرب را مورد بررسي قرار دهيم، فرصت يک جلسه نيست و مباحث مختلفي در اين زمينه وجود دارد.
وي با بيان اين که علت کثرت مفاهيم قرآني در سينماي غرب، نگاه ديني آن است، گفت: بسياري از مفاهيم مشترک اديان الهي در سينماي غرب مورد بررسي قرار مي گيرند؛ البته اين توجه و بررسي به اين معنا نيست که لزوماً در مقام تثبيت و تعريف بوده باشد، بلکه سينماي غرب يک نگاه ويژه اي به دين دارد.
اين محقق و پژوهشگر ديني تصريح کرد: در سينماي غرب با محور قرار دادن يک دين خاص، به صورت مشترک توجه ويژه اي به مقوله ها، مفاهيم و المانهاي ديني آن دارند و گاهي تعريف عام تري وجود دارد که از مقوله دين در سينما استفاده مي کنند براي اينکه به هدف خود که غير از دين باشد، برسند و البته گاهي هم نقد دين را انجام مي دهند.
وي با اشاره به فيلم «براي انتقام» که از محصولات سينماي غرب است، افزود: در اين فيلم، بانويي وارد جرياني شده و به رئيس يک شبکه تي وي پناهنده ميشود و بعد متوجه مي شود که اين رئيس جزء همان گروهي است که از آنها فرار کرده است، اما اين رئيس او را در اتاقي مخفي مي برد که کتب قرآن در قفسههاي آن قرار دارد؛ در پايان فيلم هم فردي که در منزل او قرآن نگه داشته بود، کشته شد؛ يعني در اين فيلم ها، مفاهيم و تصاوير ديني به تصوير کشيده شده است.
حجت الاسلام والمسلمين ارجمندفر با بيان اين که وقتي وارد مفاهيم قرآني ميشويم، متوجه مي شويم که قرآن کتاب هدايت و سرشار از مفاهيم است، اظهار داشت: سينماي غرب در يک بستر ديني و فرهنگي خاص شکل گرفته و مشاهده مي کنيم که بسياري از المان هاي ديني و قرآني، در فرهنگ آن ها نيز وجود دارد؛ مانند اذان، نماز به سبک اسلامي که خاص دين اسلام است و مفاهيم نبوت و… که عام است.
وي ادامه داد: يکي از اساس هاي مهمي که رد قرآن، مکتب مقدس و در سينما به آن جدي پرداخته شده، تاريخ مقدس است که جزئي از سينماي ديني به شمار ميرود و بسياري از اين مفاهيم را مورد بررسي قرار مي دهد و لزوماً نگاه سينماي غرب هميشه نسبت به معارف ديني منفي نيست، بلکه سينماي پاک داريم.
اين محقق و پژوهشگر ديني با اشاره به اينکه تقليل گرايي در تمام معارف ديني مشاهده مي کنيم و اساساً سينما مقوله تقليل گرايي را در باور اصل قرار داده است، تصريح کرد: سينما به عنوان يک ابزار مادي فعاليت ميکند و زماني که مي خواهد دست به معاني عالي رتبه مثل خدا بزند، چارهاي جز تقليل گرايي ندارد، پس امکان چنين چيزي در سينما وجود دارد اما الهيات مسيحي و يهودي با انحرافاتي که در آن اتفاق افتاده، انبياء را در مقام عصمت معرفي نمي کند و در حد انسان تنزل پيدا مي کند و حتي بعضاً براي تبليغ يک جنس از خداوند استفاده مي کنند و او را به تصوير مي کشند.
وي با بيان اين که در تاريخ مقدس فيلم هاي متعددي داريم و نگاه جديد سينماي غرب به بازنويسي آزاد از تاريخ مقدس است؛ در سوره طه از آيه 9 به بعد، داستان مواجهه حضرت موسي(ع) در کوه طور به نمايش کشيده مي شود و به حضرت موسي(ع) خطاب مي شود که من پروردگار تو هستم، و حضرت در اين مواجهه خشوع دارد.
حجت الاسلام والمسلمين ارجمندفر خاطرنشان کرد: اين حالت خشوع در سينما به تسليم اجباري تقليل شده است و انسان در اين تسليم هيچ کاري از دستش برنميآيد؛ وقتي حضرت موسي(ع) در مواجهه با خداست، از شدت شوق اين فرصت را نمي خواهد از دست دهد و اين مقوله در يهوديت نيز وجود دارد اما در يک فيلمي ايشان را در حد چوپان نزول داده است و به جاي عصا، شمشير به دست او دادند؛ در اين فيلم اقتدار خداوند را با يک نماد بسيار کوچک کودک نشان مي دهد؛ استفاده کارگردان از کودک براي به تصوير کشيدن خداوند اين است که دين مربوط به دوران کودکي است و حضرت ابراهيم(ع) در اين فيلم به جاي جنگ با فرعون عملاً با خدا خواهد جنگيد؛ همچنين که کارگردان اين فيلم مسيحي است و چهره اين کودک دقيقاً مطابق با چهره حضرت عيسي(ع) در بغل مادرش است.

انتهای پیام/م

  • منبع خبر : روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي