خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گزارش العرب از سرنوشت کمیته امر به معروف و نهی از منکر عربستان وزمینه سازی برای انحلال آن

سازمانی که تا دهه ها در عربستان همه کاره بود اما در سال های اخیر در چارچوب مسیر اصلاحاتی که توسط عربستان در سال ۲۰۱۶ آغاز شده، محدود شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، العرب نوشت: سریال های ماه رمضان امسال در عربستان سعودی خاطرات تلخ سعودی ها با سازمان امر به معروف و نهی از منکر این کشور راکه تحت عنوان «پلیس دینی» در عربستان شناخته می شود، زنده کرده است؛ سازمانی که تا دهه ها در عربستان همه کاره بود اما در سال های اخیر در چارچوب مسیر اصلاحاتی که توسط عربستان در سال ۲۰۱۶ آغاز شده، محدود شده است.

فعالان سعودی می گویند: علی رغم تحول ایجاد شده در فعالیت های پلیس دینی که اکنون تنها به برگزاری سمینارها محدود شده است.

با این حال همچنان صرف ذکر نام آن و اشاره به فعالیت هایش در گذشته حتی در قالب سریال های نمایشی، ترس و وحشت را در بین سعودی ها به ویژه انهایی ایجاد می کند که تلخی درگیری با عناصر آن را چشیده اند.

یکی از این سریان ها، سریال العاصوف(طوفان) است که یکی از محورهای اصلی آن، نحوه پیدایش پلیس دینی عربستان در دهه ۱۹۸۰ میلادی و انجام اقدامات عناصر آن است که توسط شرکت ام بی سی تهیه شده و نه تنها در عربستان بلکه در دیگر کشورهای عربی هم از نرخ تماشای بالایی برخوردار است.

از جمله صحنه هایی از این سریال که واکنش های زیادی به همراه داشته است، صحنه هایی است که عناصر این سازمان را نشان می دهد که چوب به دست با خودروهای شاسی بلند خود در خیابان ها و میادین عمومی پرسه می زنند و به تعقیب افرادی می پردازند که در نظرشان مخل نظم عمومی هستند و به نحوه پوشش آنها و ظاهر آنها گیر می دهند و با چوب به جان افراد خاطی می افتند و علیه آنها مجازات های گوناگونی نظیر حبس و غرامت صادر می کنند.

«ترکی الحمد» استاد دانشگاه در عربستان با این اعتقاد که آنچه سریال عاصوف درباره هیئت امر به معروف و نهی از منکر پخش می کند، تنها بخش کوچکی از کارهای عناصر این سازمان است.

در این باره می گوید: «بسیاری از دنبال کنندگان این سریال اعتبار وقایع سریال درباره وحشی گری این هیئت در دوران بیداری را زیر سوال می برند در حالی که در روزهایی اتفاق افتاده است که ما با انها زندگی کرده ایم و دوران زیادی از آنها نگذشته است».

این استاد دانشگاه عربستانی با اشاره به اینکه آنچه در این سریال پخش شده تنها گوشه ای از فعالیت های این سازمان دینی است، بیان می کند:«آنچه پخش شد تنها تکه ای از کارهای هیئت امر به معروف است. به بیان ساده، روزهای تروریسم آشکار به تمام معنا بود و جامعه در پرتو نفوذ آنها به دستگاههای دولتی، یارای مقاومت در برابر انها را نداشت».

پیشنهادهایی که درباره سازمان امر به معروف و نهی از منکر عربستان در این سریال ارائه می شود، با واکنش های متفاوتی در شبکه های اجتماعی همراه بوده است. برخی با حمایت از این سریال؛ به لزوم انحلال این سازمان و بسنده نکردن به محدود کردن نفوذ آن دعوت کرده اند در حالی که گروهی دیگر معتقدند که درباره پلیس دینی اغراق و شیطنت کاری زیادی صورت می گیرد.

یکی از کاربران در توییتر نوشته است:« کسی که با سازمان امر به معروف و نهی از منکر به صورت علنی اعتراض می کند و علنا نسبت به آن ابراز انزجار می کند، قطعا گذشته ای با آنها داشته است. خصومت نسبت به این هیئت چیزی جز تسویه حساب شخصی نیست».

دیگری گفته است: «آنچه از سریال العاصوف پخش شد، در چارچوب مقدمه ای برای انحلال سازمان امر به معروف و نهی از منکر قرار می گیرد. صراحتا من موافق انحلال آن و انتقال کارمندانش به وزارت امور اسلامی هستم».

نقش هیئت امر به معروف و نهی از منکر در سال های اخیر به تدریج و بویژه پس از تصمیمی که درآوریل ۲۰۱۶ مبنی بر اصلاح اختیارات آن طبق قانون مصوب هیئت وزیران اتخاذ شد، افول کرد؛ تصمیمی که در پی ارسال شکایت هایی مبنی بر تخلفات اعضای آن صادر شد.

براساس این قانون مصوب؛ اعضای این هیئت حق بازداشت، نگهداری، تعقیب و درخواست مدارک هویتی از افراد را ندارند و نقششان تنها به گزارش دادن به پلیس و اداره مواد مخدر درباره یک شخص مشخص محدود می شود.

این قانون همچنین اعضای هیئت مذکور را موظف کرده است که هنگام صحبت کردن با هر فردی، کارت شناسایی خود را نشان دهند و اجازه ندارند به غیر از ساعات کاری چنین کاری را انجام دهند.

منبع شفقنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.