خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پوتین از اردوغان تعهد گرفت

به گزارش ادیان نیوز، این در حالی است که هیئت های متعدد نظامی و غیر نظامی مخالفان سوری به ریاست معاذ الخطیب رئیس سابق ائتلاف ملی مخالفان سوریه از نوامبر گذشته عازم روسیه شدند و هفته گذشته نیز مسکو میزبان یک هئیت رسمی سوریه به ریاست ولید المعلم وزیر خارجه سوریه بود.
 
بثینه شعبان که یکی از اعضای هیئت اعزامی سوریه به مسکو بود در گفت وگوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت: روسیه به طور جدی در جستجوی یافتن راه حل سیاسی و گفت وگو با مخالفان است و موافقت دولت سوریه را به دست آورده است.
 
بنابر اعلام یک منبع نزدیک به هیئت رسمی سوریه « هنوز جدول زمانی گفت وگو با مخالفان مشخص نشده است و روسها می خواستند بدانند آیا ما با این فکر موافق هستیم، ما گفتیم در این خصوص مانعی نمی بینیم و روسها نیز گفتند: ما تماس هایی (با مخالفان) داریم و اگر شما موافق باشید مقدمات گفت وگو در مسکو را فراهم خواهیم کرد».
 
این در حالی است که المعلم پس از بازگشت از روسیه در گفت وگو با شبکه المنار وابسته به حزب الله لبنان گفت: ما به نتایج رضایت بخشی رسیدیم که مهم ترین آن ایجاد راهکاری برای گفت وگو و اهداف آن و گام نهادن در این مسیر بود».
 
وی همچنین افزود: طرف روسی در صدد گفت وگو با مخالفان ملی به معنی گفت وگوی سوری- سوری و به دور از هرگونه دخالت خارجی است، اما این اقدام نیازمند فرصت بیشتر است به اضافه اینکه گروههای مخالف اگر در رسیدن گفت وگو به نتایج مورد نظر جدی هستند، باید در مواضع گذشته خود تجدید نظر کنند».
 
نکته قابل ملاحظه اینکه  یک هئیت از دولت سوریه و مخالفان این کشور در فوریه ۲۰۱۳ تحت سرپرستی سازمان ملل با یکدیگر گفت وگو کردند، بدون اینکه در خصوص دستیابی به حل و فصل سیاسی درگیری که از نیمه مارس ۲۰۱۱ آغاز شده است، پیشرفتی حاصل کنند.
 
مخالفان سوریه در آن زمان بر لزوم کناره گیری اسد از قدرت تاکید کردند، اما دولت سوریه به طور قاطعانه این درخواست را رد کرد.
 
اما اکنون اولویت ها تغییر کرده است زیرا در انتخابات ریاست جمهوری که ژوئن گذشته برگزار شد، بار دیگر بشار اسد به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، از همین رو معاذ الخطیب اعلام کرد که آماده گفت وگو با نظام است تا به درگیری خونین که بیش از دو هزار کشته داشته است، پایان دهند.
 
به هرحال از جمله افراد سرشناس مخالفان که انتظار می رود در گفت وگوی احتمالی شرکت داشته باشد، قدری جمیل نخست وزیر سابق است که اکنون در مسکو اقامت دارد به اضافه هیثم مناع که مقیم فرانسه است.
 
جمیل گفت: « مسکو از وی برای شرکت در گفت وگو دعوت کرده است، اما نمی تواند تاکید کند که آیا در دسامبر نشستی تشکیل خواهد شد یا خیر زیرا هنوز مسائل مبهمی است که نیاز به توضیح دارد».
 
یک منبع نزدیک به هیئت رسمی سوریه نیز در خصوص ماهیت نقش احتمالی آمریکا در گفت وگو ها گفت: «ما در این مورد از روسها سوال نکردیم اما به نظرنمی رسد که آنان بدون مشارکت آمریکایی ها قدمی بردارند، روسها در تلاش هستند پوشش فراگیری را برای گفت وگو ها تامین کنند».
منبع: جوان آنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.