به گزارش ادیان نیوز، این مرجع تقلید در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در مدرسه حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی ضمن تقدیر از برگزاری کنگره خطر جریانهای تکفیری از نگاه علمای اسلام در قم اظهار داشت: جریان کنگره جهانی علیه خطر تکفیری که بزرگان حوزه برگزار کرده و مورد […]

به گزارش ادیان نیوز، این مرجع تقلید در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در
مدرسه حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی ضمن تقدیر از برگزاری کنگره خطر
جریانهای تکفیری از نگاه علمای اسلام در قم اظهار داشت: جریان کنگره جهانی
علیه خطر تکفیری که بزرگان حوزه برگزار کرده و مورد توجه ویزه رهبری قرار
گرفت مشمول دعای خیر ولی عصر قرار خواهد گرفت و شرکت کنندگان در این کنگره و
دست اندرکاران آن ماجور خواهند بود.

او تصریح کرد: عنصر محوری
تکفیر، تعصب جاهلی از یکسو، قدرت از سوی دیگر است و وقتی این دو عنصر کنار
یکدیگر قرار گرفت، شمشیر هم حضور خود را اعلام می کند.

آیت الله
جوادی آملی با بیان اینکه بیشتر انبیا گرفتار همین تکفیر بودند، گفت: انبیا
را مشرکان و نه ملحدان کشتند. اگر مشرکی می گفت روش شما با بت پرستی ما
هماهنگ نیست، «یقتلون نبیین بغیر حق» و «یقتلون الانبیاء بغیر حق» برای
اینها بود.

او ادامه داد: ملحد به دلیل نداشتن تعصب مذهبی برای کشتن
پیامبر(ص) قیامی نداشت اما مشرک بود که می گفت آنچه را که نیاکان ما گفتند
همان است و آنچه شما می گوئید خلاف رویه مذهبی ماست و قتل شما لازم است.

این
مرجع تقلید با بیان اینکه تعصب مشرکان را به دلیل آنکه تصدیق و تکذیب آنها
در مدار قبول و نکول گذشته ها بود، جاهلی بود، به تشریح افکار جاهلی
مشرکان پرداخت و گفت: هیچ فکری در جاهلیت کهن و جدید نبود؛ چیزی را تصدیق
می کردند که بتوانند بگویند« إنا وجدنا آباءنا على أمة» و چیزی را تکذیب می
کردند که بتوانند بگویند«ما سمعنا بهذا فی آبائنا الاولین». معیار اصلی
تعصب جاهلی، قبول و نکول را رهن تصدیق و تکذیب گذشته می دانند. اینکه دستور
می دهد«طلب العلم فریضه» یعنی تا نفس می کشید، سواد بیاموزید.

او
یادآور شد: هر مشکلی که در جامعه پیش آمد بخش وسیعی از آن مربوط به جاهلیت و
بی سوادی بود و وقتی قدرت در کنار بی سوادی آمد، شمشیر را هم به همراه
دارد.

ابراهیم سوزی محصول تفکر تکفیری ها بود

آیت الله جوادی
آملی دلیل ایستادن مشرکان مقابل دین را، دستور اسلام مبنی بر علم آموزی
دانست و بیان داشت: اگر حوزه و نظام و جامعه با فرهنگ غنی و قریب کتاب و
عترت همراه نباشد، خطر تکفیر همیشه جامعه اسلامی را تهدید کرده و می کند.

او
تصریح کرد: ابراهیم سوزی محصول همین تفکر تکفیری ها بود وگرنه در
خاورمیانه ملحد هم داشتیم. این جاهلیت مذهبی است که وقتی با قدرت همراه شد،
شمشیر را به دنبال دارد. شما در جریان اشاعره و معتزله می بینید، معتزله
به ما نزدیکتر بودند اما وقتی تعصب جاهلی، قدرت را به اشاعره داد غالب
متکلمان معتزل فکر، بوسیله بنی عباس اعدام شدند.

استاد حوزه علمیه
قم با بیان اینکه تکفیر جریانی نوپدید نیست، عنوان کرد: هر جاهل معتدلی
شمشیر به دست است. وقتی پشتوانه جاهلی دیگری داشته باشد؛ احیاء العلوم
غزالی از یک سو، تفسیر فخر رازی از سوی دیگر، این پشتوانه نیرومند تفکر
اشعری وقتی با حکومت عصر بسازد، بساط معتزله را قلع و قمع می کند بنابراین
امروز ما افراد آزاداندیش کم داریم، غالب سنی ها اشاعره هستند.

او
ادامه داد: اگر فقه مقارن علامه با کلام مقارن دیگران همراه می شد ما نجات
پیدا می کردیم. خیلی از فقهای ما رفتند جبر را باطل کنند به میدان تفویض
افتادند. مگر با فقه و اصول می توان جبر و تفویض و توحید را حل کرد؟ لذا
اگر تعصب جاهلی از گذشته دور، گذشته میانی و گذشته حاضر با قدرت هماهنگ
شود، ضلع سوم شمشیر است.

آیت الله جوادی آملی گالیله سوزی و قرآن
سوزی را محصول کار غرب دانست و گفت:  گالیله را در اثر جاهلیت آمیخته که می
گفت زمین به دور شمس می چرخد سوزاندند.همین کشیشان، الیوم قرآن سوزاندند.
دیگه لازم نیست داعشی بیاید کسی را بکشد.

او تصریح کرد: اساس کار
این است که اگر حوزه به فقه و اصول بسنده نکند و به توحید و نبوت و امامت و
کارهای کلامی بپردازد، حوزه فعال و با نشاطی است و دیگر سخنی از گالیله
سوزی و قرآن سوزی نیست.

مدیریت دقیق و فهیم حوزه را نجات می دهد

مفسّر
بزرگ قرآن کریم ابراز داشت: خروجی نجف تمام حوزه های علمیه را تامین کند
که اگر امروز خروجی نجف گرفته شود، تمام حوزه های علمیه ما می خوابد. نوشته
های مرحوم محقق و علامه و سایر فقهای نام آور و جواهر و کفایه و مکاسب
خروجی نجف است. اگر خروجی نجف را بردارید، تمام حوزه های علمیه شرق و غرب
جهان تشیع می خوابد چون به برکت حضرت علی(ع) است.

او با بیان اینکه
مدیریت دقیق و فهیم داشتن، حوزه را نجات می دهد؛ خاطرنشان کرد: وقتی حوزه
نجف را به سید مرتضی دادند اصل اداره حوزه علمیه و وقف کردن را به خیلی ها
آموخت هرچند به آن فهم وقف و فهم حوزه علمیه عمل نشد.

آیت الله
جوادی آملی با تصریح به اینکه طلبه بااستعداد در پیشگاه خدا مسئول است،
عنوان کرد: اینکه چه کسی سریعتر از پل می گذرد به این نیست که آن فرد در
حوزه نامی و نانی داشته باشد و شهرتی داشته باشد اینجا معیار نیست بلکه
ممکن است روحانی در روستایی خالصانه احکام الهی را بگوید و در قیامت جزو
مقربان حساب شود اما یک حساب تدبیری است، مدیر حوزه آن است که تشخیص دهد چه
کسی با استعداد است؟ چه کسی به درد مرجعیت و چه کسی به درد رهبری می خورد؟
تا بشود سید مرتضی و قاضی عبدالجبار تربیت کند.

او ادامه داد:
مرحوم سید مرتضی جلد بیستم کتاب عبدالجبار را نگاه کرد و تمام شبهات و
اشکالات را به نام الشافی نوشته و شاگرد شیخ طوسی آن را تلخیص کرد. وقتی
قاضی عبدالجبار دید سید مرتضی آمد کتابش را نقد کرده، به شاگردش گفت شافی
سید مرتضی را نقض کن اما سید مرتضی به سالار دیلمی دستور داد شافی و مغنی و
نقد سیدمرتضی و نقض او را مطالعه کن، جواب ما را بیاور. این مدیریت سید
مرتضی است. سالار دیلمی آمد همه این سخنان و نقض ها را پاسخ داد. با این
کار دیگر داعشی به وجود نیامد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: تا کتاب
و علم و گفتمان علمی است شمشیر نیست وقتی اینها نباشد و تعصب جاهلی برسد،
قدرت هم او را همراهی می کند و شمشیر هم دست سوم است.

او با طرح این
سئوال که چرا ابن تیمیه ها مرتب معاویه را جزو سلف صالح می دانند؟ گفت:
چون هم آنها خواستند اینها جبری فکر کنند و هم تفکر جبر به سود دستگاه اموی
بود.

حوزه های علمیه تفکر کلامی را ترویج کنند

آیت الله
جوادی آملی بیان داشت: مرحوم شرف الدین قیام کرد و تا مرحوم علامه امینی
دست به قلم بودند گرچه خطر داعش بالقوه بود اما به فعلیت نمی رسید اما وقتی
این حرفها هم گذشت، با شمشیر به دست گرفتن و کمک گرفتن از اوباما و
صهیونیست، قتل و خونریزی می کند.

او تاکید کرد: عمده آن است که حوزه
های علمیه تفکر کلامی را ترویج کنند اما درایت مرحوم علامه را ببینید که
فقه مقارن نوشت. لذا هرجا سخن از تعصب جاهلی و قدرت است، متفکران معتزله را
کشتند و اشاعره را گذاشتند.

این مرجع تقلید بر گنجاندن آیه محکمه،
تفسیر و نهج البلاغه در متون درسی طلاب تاکید کرد و گفت: اگر آیه محکمه جای
خود را در حوزه باز می کرد، این حوزه می توانست در مسائل تبلیغ و هفته
وحدت حرفی برای گفتن داشته باشد اما آن طرف فکر می کنند شیعه مشرک است لذا
ما باید شیعه را معنا کنیم، آنها را نجات دهیم و به آنها بگوئیم پشت حرف
شما دیگری است. اگر اینها باشد راه برای نجات حوزه ها باز است والّا مساله
قرآن سوزی همیشه است و کسی راهی ندارد.

او ادامه داد: اگر امروز غرب
دم از دموکراسی می زند از بس آدم کشتند خسته شدند. الآن هم دست همه اینها
روی ماشه اتم است و اگر جنگ جهانی سوم شروع بشود زمین و زمانی نمی ماند.

آیت
الله جوادی آملی ضمن تشکر از مراجع تقلید در مورد برگزاری این کنگره و
عنایت رهبری و دست اندرکاران تامین امنیت آن و فقیهان حوزه بیان داشت: شما
چشم و چراغ حوزه علمیه هستید و وظیفه شما این است که آیه محکمه را آیه
محکمه بدانید. فریضه عادله را فریضه عادله بدانید و نهج البلاغه را کتاب
درسی قرار دهید. اگر شما قواعد عقلی نهج البلاغه را بررسی کنید و در کنار
لاتنقص بگذارید، حاصل علمی فراوان دارد.

او یادآور شد: بیش از 70
ملیت در اینجا درس می خوانند؛ اینجا باید آنچنان مهد علم و آیه محکمه و سنت
قائمه و فریضه عادله باشد که این 70 ملیت را تامین کند.

منبع : شفقنا