به گزارش ادیان نیوز، یک پژوهشگر مهدویت، ارتباط بین قیام عاشورا و نهضت امام زمان(عج) را بسیار وثیق دانست و گفت: در آيات، روايات، ادعيه، زيارات و تشرفات ارتباط تنگاتنگي بين امام مهدي(عج) و امام حسين(ع) وجود دارد.  «حجت الاسلام و المسلمين محمدرضا فؤاديان» ارتباط مباحث عاشورا و مباحث مهدويت در قرآن و حدیث افزود: رواياتي […]

به گزارش ادیان نیوز، یک پژوهشگر مهدویت، ارتباط بین قیام عاشورا و نهضت امام زمان(عج) را بسیار وثیق دانست و گفت: در آيات، روايات، ادعيه، زيارات و تشرفات ارتباط تنگاتنگي بين امام مهدي(عج) و امام حسين(ع) وجود دارد. 

«حجت الاسلام و المسلمين محمدرضا فؤاديان» ارتباط مباحث عاشورا و مباحث مهدويت در قرآن و حدیث افزود: رواياتي
وجود دارد که امام حسين(ع) درباره امام مهدي(عج) بيان کرده است و احاديثي
که امام مهدي(عج) براي امام حسين(ع) بيان فرموده است. 

وی ادامه داد: مثلاً آيه اي داريم که
امام حسين(ع) آن را به امام مهدي(عج) تاويل کرده است؛ در مورد آيه «وَ
الشَّمْسِ وَ ضُحاها» امام حسين(ع) مي فرمايد: «شمس» وجود نازنين پيامبر(ص)
است. منظور از ماه در «والقمر اذا تلاها» حضرت علي(ع) است. و مقصود از
نهار در «وَ النَّهارِ إِذا جَلاَّها» روز ظهور امام مهدي(عج) است و زماني
که امام زمان(عج) ظهور مي کند جهان را از تيرگي و تاريکي ها نجات مي دهد.

فؤادیان با تأکید بر اینکه در احاديث هم دلدادگي عجيبي بين اين دو امام مي بينيم اافزود: 300 روايت داريم که تصریح کرده اند امام مهدي(عج) از نسل، ذريه، صلب و تبار سيد الشهداء(ع) است.

اين پژوهشگر عرصه مهدويت تاکيد کرد: در مورد رابطه بين امام زمان(عج) و
امام حسين(ع) فقط ما سخن نگفته ايم، بلکه دشمنان ما هم در اين مورد فعالیت و
اظهار نظر کرده اند.

وی به عنوان نمونه ای از این فعالیت ها گفت: چهارصد نفر از دانشمندان
صهيونيست در “تل آويو” جمع شدند تا ببيند هويت شيعه و انقلاب اسلامي چيست.
مجموعه مقالات و سخنرانی های این همایش به عنوان “انقلاب تشيع و مقاومت”
چاپ شده است. آنها مي گويند: «شيعيان با ياد امام حسين قيام مي کنند و با
نام امام مهدی قيامشان را حفظ مي کنند.» يعني مهمترين دشمنان ما معتقدند:
«هويت شيعه امام حسين(ع) است و آرمانشان امام مهدی(عج) است و باصطلاح دو
نگاه سرخ و نگاه سبز دارند».

وی در پاسخ به این سؤال که “آیا رواياتي از سیدالشهداء(ع) در مورد بشارت
به ظهور امام زمان(عج) وجود دارد؟” اظهار داشت: از امام حسين(ع) نه تنها
در مورد بشارت به ظهور بلکه رواياتي در مورد علائم ظهور به دست ما رسیده
است. در یک مورد آن امام حسين(ع) مي فرمايد: «منا اثنى عشر مهدياً» یعنی ما
دوازده مهدي داريم؛ «أولهم علي بن أبي طالب، و آخرهم التاسع من ولدي و هو
القائم بالحق‏» یعنی اولین این مهدی ها امیرالمؤمنین علی(ع) و آخرین آنها
نهمين نفر از فرزندان من است که او امام قائم بر حق می باشد. امام حسین(ع)
در ادامه این حدیث می فرماید: «يحيي الله تعالى به الأرض بعد موتها، و يظهر
به دين الحق على الدين كله و لو كره المشركون» که اين بشارت به پیروزی
امام زمان(ع) و زنده شدن زمین دارد.

فؤاديان افزود: امام حسين(ع) در حديثي ديگر از قول جدشان پيامبر(ص) مي
فرمايد: «لو لم يبق من الدنيا الا يوم واحد لطول الله ذلک اليوم حتي يخرج
رجلا من ولدي فيملأ الله الارض عدلا و قسطا کما ملئت جورا و ظلما، کذلک
سمعت رسول الله» یعنی اگر از دنيا يک روز باقي نمانده باشد، فردی از صُلب
من مي آيد و جهان را پر از عدل و داد مي کند. 

وي با بيان اينکه عاشورا در ظهور ريشه دارد و ريشه ظهور نیز عاشوراي
امام حسين(ع) است ادامه داد: قیام امام حسين(ع) آرمان، هدف و غايت داشت ؛
لذا منتظران امام مهدی(عج) باید عاشورايي باشند؛ و حسينيه ها مهديه باشد و
مهديه ها حسينيه. ما که به عشق امام حسين(ع) به سر و سينه مي زنيم بايد با
دست ديگر تمناي فرج داشته باشيم. با يک چشم در رثاي سيدالشهداء(ع) گريه مي
کنيم و با چشم ديگر ندبه خوان امام زمان(عج) هستيم.

اين پژوهشگر مباحث مهدويت با اشاره به اينکه امام زمان(عج) خوانخواه
امام حسين(ع) است خاطر نشان کرد: امام مهدی(عج) منتقم همه خونهايي است که
به ناحق ريخته شده و منتقم تمام ظلم هاي است که در عالم صورت گرفته است؛
حتي ظلم قابيل به هابيل.

فؤادیان توضیح داد: وقتي که حق نمايان شود و امام مهدي(عج) سراسر هستي
را به قرب خدا بکشاند در اين صورت پاسخ دندان شکني به تمام ظلم هاي انباشته
در طول تاريخ داده است. اهل باطل دست به دست هم داده اند تا حق نمايان
نشود؛ ولی امام مهدی(عج) حق و حقيقت را به تمام هستی ارزاني خواهد داشت.

وي در مورد “رجعت شهدای کربلا” هم اظهار داشت: در کتاب “الإيقاظ
من الهجعة بالبرهان على الرجعة” اثر «شيخ حر عاملی» عبارات فراواني درباره
رجعت امام حسين(ع) وجود دارد که بیان می کند آن حضرت در عصر ظهور برخواهد
گشت. مثلاً امام صادق(ع) مي فرمايد: «رجعت عمومي نيست؛ بلکه دو گروه ــ
سران خير و سران شر ــ برخواهند گشت». یعنی امام حسين(ع) و يارانش بر می گردند و يزيد، شمر و عمر بن سعد نیز بر مي گردند. ظالمان و مؤمنان برجسته طول تاريخ رجعت مي کنند. در
ادعيه و زيارت هايي که در مورد امام حسين(ع) است نیز می خوانیم: «بايابکم
موقن» یعنی ما به بازگشت شما ايمان داريم. در زيارت نامه قمر بني هاشم و
شهدای کربلا هم آمده است که «برجعتکم مقر» یعنی به بازگشت شما اقرار
داريم.

حجت الاسلام فؤاديان ادامه داد: درباره دعای عهد نیز روايتی از امام
صادق(ع) وجود دارد که هر کس چهل صبح اين دعا را بخواند در عصر ظهور رجعت
خواهد کرد. در زيارت جامعه کبيره هم مي خوانيم که به بازگشت ائمه اطهار(ع)
يقين داريم. در مقابل، کساني که به امامان معصوم(ع) و حضرت زهرا(س) ظلم کردند نیز باز خواهند گشت. یعنی وقتی اهل بيت(ع) بر مي گردند دشمنان و مخالفين آنها و سران کفر و ظلم هم بر می گردند.

وي
در مورد وظيفه محبين و شيعيان اهل بيت در ماه محرم و نسبت به امام
زمان(عج) گفت: ما نبايد عاشورا را مقيد و محدود به آنچه در سال شصت و يک
هجری گذشت بکنیم؛ بلکه عزاداری های ما بايد جريان ساز و آينده ساز باشد.

فؤادیان تأکید کرد: اين حسينيه ها هستند که منتظران را پرورش مي دهند. ظهور در عاشورا ريشه دوانده است. لذا کسی که مسئول هيئت است، و خيمه اباعبدالله(ع) برپا می کند، و عزاداری را مدیریت می نماید، نباید به قصه عاشورا اکتفا کند و اين قضيه را به يک تاريخ خاص و افرادی خاص ــ مانند و دشمن آن شمر و يزيد ــ محدود
نماید. چرا؟ زیرا امام حسين(ع) دشمن داشت و با ظلم نساخت. امروزه نیز
عصاره عاشورا و خلاصه تمام جريان های حق امام مهدي(عج) است. پس باید بايد
دشمن او را بشناسيم و نسبت به این دشمنان بصيرت داشته باشيم.

پژوهشگر مباحث مهدويت در پايان گفت: بايد در هيئت ها و عزاداری ها گفته
شود که “صهيونيست ها بزرگترين دشمنان امام مهدی(عج) هستند”. دشمن زمان را
بايد شناخت. انسان اگر عاشورا را مقيد و محدود بکند نمي تواند يک منتظر
واقعي باشد. امام حسين(ع) مي خواهد که ما درس عاشورا را براي امروز و فرداي
خود فرا بگيريم تا با ظلم نسازيم. برای مبارزه با ظلم، باید دشمنانمان را
بشناسيم و اماممان را نیز بشناسيم. نتیجه نشناختن جايگاه حجت خدا اين است
که شمری که امام را کاملاً می شناخت روی سينه حضرت قرار گرفت و آن جنایت
بزرگ را مرتکب شدد.

وی تأکید کرد: بايد از اين مجالس و از اين فرصت ها تمام افراد خصوصا
مسئولين هيئت ها براي معرفي امام زمان(عج) بهره برداري کنند و دشمن اصلي
اهل بيت(ع) ــ که امروزه صهيونيت ها هستند ــ را به مردم شناساند.

شایان ذکر است که ظهور منجی موعود یک اعتقاد عمومی در تمامی ادیان است.
کتاب های مقدس آسمانی، چه آنها که بخشی یا تمام آنها وجود دارد و چه آنها
که منقولاتی از آنان در کتاب های دیگر آمده است، بشارت داده اند که جهان در
سیطره ظلم و فساد نمی ماند؛ بلکه جماعت صالحان به امامت “رهبر موعود” عدل و
داد را در گیتی حاکم خواهند کرد.

ریشه دار بودن اعتقاد به مهدی و منجی، موجب آماده بودن مردم اعصار
گوناگون برای پذیرش و تبعیت وی شده و می شود. از همین رو، این مفهوم موجب
سوءاستفاده فریبکاران و شیادانی شده است که در طول تاریخ با ادعاهای
دروغین، خود را مهدی یا از یاران او معرفی کردند تا از رهگذر عقیده پاک
مردم به نیات آلوده خویش دست یابند. اتفاقاً بسیاری از این مدعیان، در نقشه
خود موفق شده و به مقصود خود رسیده اند؛ چه مدعیان کوچکی که اهداف مالی و
رمالی داشته اند، و چه مدعیان بزرگی که توانستند با این ادعا حکومت های
عریض و طویل یا مذاهب منحرف دیرپا و گسترده ای برای خویش دست و پا کنند. 

همچنین دشمنان اسلام و انسانیت که همواره در ترس از حاکمیت عدل و انسان
کامل به سر می برند، از یک سو با ساخته و پرداخته کردن سؤالات و شبهات،
تلاش دارند که یا اعتقاد به ظهور منجی را در دل آدمیان سست کنند؛ و از سوی
دیگر با تحمیق رسانه ای و ساختن فیلم های سینمایی، چهره ای هولناک از آن مرد الهی بیافرینند!

در واکنش به اینگونه اقدامات، خبرگزاری اهل‌بيت(ع) ـ ابنا ـ در پایان هر هفته سلسله مطالبی متقن و مستدل در باب مهدویت ــ با عنوان “در انتظار منجی
ــ تولید و منتشر خواهد کرد؛ تا هم عرض ارادتی باشد به محضر امام زمان
حضرت حجة بن الحسن المهدی(عج) و هم گامی باشد برای روشنگری درباره مسأله
مهدویت در عصر هجوم غبارها و فتنه ها.

منبع : ابنا