خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فلسطین از ابتدا در دست یهودیان بوده است؟

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا در همدان تاکید کرد: یهودیان هیچ مجوزی برای غصب سرزمین فلسطین ندارند چرا که هیچ گاه اکثریت آنها در فلسطین ساکن نبوده اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، دکتر وحید پاشایی با بیان اینکه از زمان رم باستان فلسطین کشوری بوده که به ناحیه ای از منطقه بزرگی از غرب آسیا اطلاق می‌شده است، اظهار کرد: این منطقه بین دریای مدیترانه و کرانه های رود اردن قرار داشته که حتی قبل از آن هم به منطقه کوچک تری در مرز دریای مدیترانه فلسطین گفته می‌شده است، در حقیقت فلسطین منطقه بزرگی شامل اردن، لبنان و سوریه فعلی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ، فلسطین دستخوش اتفاقات مختلف و تصرفات متعددی شده و قیومیت‌های مختلفی به خود دیده است افزود: حتی در متون مصر باستان نیز میتوان نامی از فلسطین را مشاهده کرد.

پاشایی تاکید کرد: با تمام این توصیفات حتی قبل از ورود اسلام به منطقه فلسطین هیچ گاه اکثریت جمعیت فلسطین را یهودیان تشکیل نمی دادند گرچه در برهه‌هایی از تاریخ یهودی‌ها در فلسطین ساکن بودند به عنوان نمونه در دوره رم باستان در سال‌های ۶۶ تا ۷۳ میلادی جنگ مفصلی میان یهودیان و رومیان اتفاق افتاد که در آن جنگ معبد دوم نیز نابود شد و در سال ۱۳۵ اکثریت یهودیان توسط پادشاه رم از سرزمین فلسطین رانده شدند و به منطقه دیگری کوچ کردند این مورد یکی از موارد حضور یهودی‌ها در فلسطین است اما همان زمان نیز یهودیان اکثریت نداشتند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم اکثریتی برای فلسطینیان ذکر کنیم می‌توانیم به مسیحیت اشاره کنیم.مسیحی ها کسانی بودند که در طول دورانی که فلسطین تاریخچه داشته و به وجود آمده است معمولا اکثریت مردم فلسطین را تشکیل می دادند.

حتی زمانی که مسلمانان آمدند و در زمان خلیفه دوم فلسطین را فتح کردند و با مسیحیان فلسطین پیمان نامه صلح امضا کردند، یکی از مفاد پیمان نامه صلح میان مسیحیان و مسلمانان این بود که مسیحی ها از مسلمانان خواستند اجازه ورود یهودیان را به سرزمین فلسطین ندهند چرا که هر گاه یهودیان وارد فلسطین شده بودند مسیحی ها را مورد اذیت و آزار قرار داده و آنها را غارت کرده بودند.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا با بررسی سیر تاریخی کشور فلسطین گفت: در زمان خلافت خلیفه دوم نیز مسلمانان آمدند و بر منطقه شام بزرگ، از جمله فلسطین حاکم شدند به طوری که می‌توان ادعا کرد از آن زمان به مرور مسلمانان ساکن منطقه فلسطین شدند.

وی ادامه داد: در دوران مبارزات جنگ‌های صلیبی نیز نقش فلسطینی‌ها را می‌بینیم که آنجا هم نقش مسیحیان پر رنگ است و یهودیان نقش خاصی نداشتند.

پاشایی با اشاره به اینکه در دوران عثمانی نیز فلسطینی‌ها تحت لوای مسلمانان بودند افزود: تمام اتفاقات تا سال ۱۹۴۸ این مطلب را به ما نشان می‌دهد که رومی های ساکن فلسطین ترکیبی از اکثریت مسلمانان و مسیحیان و شاید اقلیتی از یهودیان بودند.

اینکه اکنون یهودیان ادعا می‌کنند که فلسطین سرزمین ماست و آنجا را تصرف کرده اند و کسانی را که بومی و ساکن اجدادی آن منطقه هستند به زور از آنجا بیرون می کنند هیچ توجیه عقلی، اخلاقی، منطقی و قانونی ندارد.

وی تصریح کرد: در زمان محمدرضا شاه بحرین از کشور ایران جدا می‌شود ولی ایران پس از آن هیچ ادعایی نسبت به بحرین ندارد و اگر هم ادعایی داشته باشد از منظر قواعد بین المللی پذیرفته شده نیست.

پاشایی اضافه کرد: کاری که یهود در تصرف فلسطین انجام داده مانند این موضوع است که ایران ادعا کند کعبه متعلق به مسلمانان ایرانی است و عربستان را غصب کند.این غصب کردن و بیرون راندن افراد هیچ گاه توجیه قانونی و اخلاقی ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا با ذکر این نکته که بررسی سیر تاریخی فلسطین به ما نشان می‌دهد که چه در زمانی که فلسطین بزرگ بوده و حتی سوریه را هم شامل می‌شده و چه زمانی که محدود تر شده است هیچ گاه اکثریت مردم فلسطین را یهودیان تشکیل نمی‌دادند و اگر نامی از فلسطین و سرزمین فلسطین در کتب یهودیان وجود دارد این دلیلی بر اکثریت حضور آنها در فلسطین نیست و این نمی‌تواند مجوزی برای غصب فلسطین توسط این گروه شود.

منبع ایسنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.