خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

علویان ترکیه عبادتگاه‌های خود را به روی تشییع جنازه همجنس‌گرایان باز می‌کنند

در اتفاقی نادر و غافلگیرکننده سازمان‌های علویان ترکیه عبادتگاه‌های خود را به روی همجنس‌گرایان جهت تشییع جنازه باز می‌کنند.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، سازمان‌های بزرگ علویان ترکیه اعلام کردند که برای حمایت از حقوق مساوی تشییع جنازه، عبادتگاه‌های خود را به روی همجنس‌گرایان باز خواهند کرد.

این خبر غافلگیرکننده در ۱۳ می در نشستی که توسط سازمان‌های علویان در ازمیر با حضور گروه‌های مدنی مختلف از جمله نمایندگان جامعه دگرباشان جنسی ترکیه برگزار شد، اعلام شد.

ارجان گچمز (Ercan Gecmez)، رئیس «بنیاد فرهنگی حاجی بکتاش ولی»، یکی از سازمان‌های اصلی علویان در ترکیه، اعلام کرد که جمع‌خانه ها (محل تجمع و عبادت علوی‌ها) شروع به ارائه خدمات ترحیم بدون تبعیض برای افراد همجنس‌گرا خواهند کرد.

علویان ترکیه و همجنس‌گرایان
برخی از علویان ترکیه

همجنس‌گرایی در ترکیه ممنوع نیست اما ازدواج همجنس‌گراها در این کشور به رسمیت شناخته نمی‌شود. ترکیه یکی از معدود کشورهای مسلمان‌نشین است که در آن اعمال جنسی همجنس‌گرایان، هویت‌های جنسی ضد هنجار، و ابراز ناسازگاری جنسیتی غیرقانونی نیست، اما به شدت توسط نهادهای دولتی، نیروهای پلیس و دادستان‌های عمومی محدود و کنترل می‌شود.

بیش از یک دهه است که ترکیه یک “چرخش دگرباش” را تجربه می‌کند و فشار بی‌سابقه‌ای در گسترش سازمان‌های حقوق جنسی، انتشار عناصر فرهنگ دگرباشان، تلاش برای جامعه‌پذیری آنها و پدیداری و توانمندسازی دگرباشی، صورت گرفته است.

اولین راهپیمایی عمومی حمایت از همجنس‌گرایان در استانبول که آوریل ۱۹۸۷ برگزار شد، “بی‌اعتنایی و تمسخر” رسانه‌های ترکیه را به دنبال داشت.

با این حال بعد از شکل‌گیری حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان بیش از دو دهه پیش، تغییری در سیاست‌های ترکیه دیده شد. هر چند مشکلات اصلی همچنان پابرجا بودند.

حزب عدالت و توسعه در آغاز دهه ۲۰۰۰م در راستای تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا، اصلاحاتی قانونی را برای شناسایی حقوق همجنس‌گرایان در پیش گرفت. اردوغان در سال ۲۰۰۲ که برای اولین بار با حزب عدالت و توسعه پا به عرصه انتخابات گذاشت، گفت “حقوق هم‌جنس‌گرایان باید طبق قانون محفوظ باشد.”

بتا بر گزارش سازمان عفو بین‌الملل در ۲۰۱۱، ترکیه در رابطه با مسائل همجنس‌گرایان “پیشرفتی قابل‌ملاحظه” داشته است. تا ۲۰۱۵ رژه افتخار هر سال در ترکیه برگزار می‌شد و این کشور در ۲۰۱۳ رکورد حضور ۱۰۰ هزار شرکت‌کننده را به ثبت رساند.

در جریان انتخابات ۲۰۱۵، در یک بروشور‌ تبلیغاتی محلی حزب عدالت و توسعه از ترکیه به عنوان “کشوری که در آن در ماه رمضان رژه افتخار برگزار می‌شود” تمجید شده بود. اما این مراسم درست از همان سال در کشور قدغن شد.

یک موسسه اروپایی که بر امور همجنس‌گرایان تمرکز دارد، بر افت شدید رتبه این کشور در رعایت حقوق همجنس‌گرایان از سال ۲۰۱۵ تاکید کرده است.

لفاظی‌های تند و تیز سال‌های اخیر دولت اردوغان علیه جامعه دگرباشان جنسی را می‌توان به عنوان بخشی از تلاش‌‌های دولت برای تحکیم پایگاه‌ محافظه‌کار و ملی‌گرای خود در نظر گرفت.

منبع دولت دین
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.