به گزارش ادیان نیوز، حجتالاسلام ناصر رفیعی دوشنبه شب در جمع عزاداران حسینی در حرم حضرت معصومه (س) با تبیین انواع فساد تصریح کرد: فساد سیاسی، فساد احتماعی، فساد مجازی و فساد اخلاقی از انواع فساد است که روی زمین مشاهده میشود.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانات خویش بر ضرورت مبارزه با فساد اقتصادی و اداری تاکید دارند، متذکر شد: فساد به معنی خروج از اعتدال است و در صورتی که بدن از حالت طبیعی و تعادل خود خارج شود منجر به فساد خواهد شد.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: برخی افراد مقابل انبیا استکبار کردند که فساد رخ داد و اگر در مقابل انبیا استکبار صورت نمیگرفت، فساد رخ نمیداد.
وی اضافه کرد: خداوند اسرافکنندگان را مفسدان زمین معرفی میکند و این تمثیل قرآن است که اسرافکاران منابع را هدر میدهند و موجب از بین رفتن سرمایه میشوند.
مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: کسانی که روی زمین طغیان میکنند، فساد اعتقادی و رفتاری دارند و خداوند مصداق این فساد را فرعون و فرعونیان میداند.
وی از دیگر موارد فساد را از دیدگاه قرآن اسراف، ظلم و تبعیت نکردن از انبیاء الهی دانست و گفت: خودکمبینی ریشه در درون انسان دارد و تکبر نیز از مصداقهای فساد است.
رفیعی با بیان اینکه برای جلوگیری از فساد باید روشی را پیش گرفت که موثر باشد، تصریح کرد: آگاهی دادن و اعطای بینش یکی از راههای پیشگیری از فساد است.
وی با تاکید بر اینکه باید مردم نسبت به آثار مال حرام در زندگی و ندادن خمس آگاه باشند، متذکر شد: اگر مردم آگاه باشند هرگز چنین اقداماتی را انجام نمیدهند و فساد رخ نمیدهد.
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) تصریح کرد: دنیا محل عبور است و اگر کسی میخواهد مشمول لطف خدا شود، باید دین خود را بشناسد.
وی ادامه داد: خداوند در قرآن میفرماید دین اجبار نیست و راه رشد و تعالی را برای مردم روشن کرده است و ائمه اطهار (ع) نیز بر سبک نشمردن دین تاکید داشتند.
رفیعی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به درک و شناخت از دین گفت: بیش از ۷ هزار مرتبه در قرآن بر فقه، عقل، تدبیر و تدبر سخن به میان آورده است که ضرورت درک صحیح را نشان میدهد.
وی با تاکید بر اینکه آیات قرآن دو وجه عمومی و خصوصی دارد تصریح کرد: باید دقت شود که ظاهر آیات قرآن برای عموم است و اشارات آن برای خواص است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر اینکه برای درک مفاهیم درست قرآن باید به تفاسیر قرآن مراجعه کرد، متذکر شد: در دوران معاویه تفسیر قرآن ممنوع و حکم شده بود تفسیر قرآن باید توسط علمای شامی صورت بگیرد به همین دلیل شاهد تفاسیر انحرافی هستیم که ولایت را به گونه دیگری تعبیر میکند و از اهل بیت (ع) دور شده است.
رفیعی در بخش پایانی سخنان خویش با اشاره به فساد مجازی گفت: خانوادهها باید مراقب فرزندان خود باشند تا در فضای مجازی که اکنون به آسانی قابل دسترس است، به فساد نیفتند و در این راستا ضروری است خطرات ناشی از فساد مجازی در جامعه تبیین شود.
منبع: فارس