خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مفتی لبنان: افراط‌گرایی دینی به تکفیر و ترور ختم می‌شود

مفتی اهل سنت لبنان معتقد است گاهی افراط‌گرایی دینی به تکفیر، حذف دیگری، ترور فیزیکی و آواره کردن جمعی ختم می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، شیخ عبداللطیف دریان، مفتی لبنان که در کنفرانس «افراط‌گرایی دینی: مقدمات فکری و راهبردهای مقابله» در قاهره سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «جامعه بشری با تغییر و تحولاتی مواجه است که برای درک واقعیت جدید معاصر و ارائه راه حل‌های مناسب برآمده از اصول اساسی دین اسلام، به پژوهش‌ها و مطالعات عمیقی که با چنین تغییر و تحولاتی همگام باشد، نیاز دارد تا تاکیدی بر این قضیه باشد که دین اسلام با هر زمان و مکانی سنخیت دارد».

وی با اشاره به اینکه یکی از این تغییر و تحولات، اوج گیری پدیده افراط گرایی دینی است، بیان کرد: افراط گرایی اصولا بر یک ایده محوری استوار است و آن هم به انحصار درآوردن ایمان و طرد دیگران و اشتباه پنداشتن آنهاست که این موضوع گاهی به تکفیر و حذف دیگری و ترور فیزیکی و آوارده کردن جمعی ختم می شود».

مفتی اهل سنت لبنان با اشاره به اینکه دین اسلام نسخه موثری را برای تعامل با امت‌ها و ملت‌ها به عنوان یک خانواده واحد و همزیستی مسالمت آمیز آنها معرفی می‌کند، افزود: «اگر علمای مسلمان، خردهای خود و احکام و اجتهادات استنباط شده از اصول کلی شریعت اسلامی را چراغ راه هدایت قرار نمی دادند، اسلام از چین تا مغرب گسترش نمی یافت. علمای مسلمان امروز با همین چالش روبرو هستند فقط شرایط اجتماعی و معادلات علمی و معرفتی تفاوت می کند..

او در پایان تصریح کرد: «این درست نیست که مسلمانان نمی توانند با اسلام خود وارد قرن بیست و یکم شوند. درست این است که آنها می توانند با تکیه بر خرد خود به عنوان نقطه ای برای درک شریعتشان و مبنایی برای تثبیت حقانیت خود تاثیرگذار باشند».

منبع مفاز
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.