خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کرملین برای بدنام کردن اوکراین به یهودستیزی متوسل می شود

یکی از رایج ‌ترین روایت‌ های نادرست کرملین برای توجیه جنگ ویرانگر خود علیه مردم اوکراین، این دروغ است که روسیه به دنبال “نازی ‌زدایی” اوکراین است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از دولت منتخب دموکراتیک اوکراین به عنوان “باند معتادان به مواد مخدر و نئونازی” یاد می کند ، در حالی که رسانه های دولتی روسیه و دستگاه های تبلیغاتی این کشور مرتب خواهان “نازی زدایی” کل جمعیت اوکراین شده اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوزکرملین امیدوار است با اشاره به نازیسم و ​​وحشت های مرتبط با جنگ جهانی دوم و هولوکاست، اوکراین را در دیدگاه مردم روسیه و جهان مشروعیت زدایی کرده و شر جلوه دهد. کرملین با ترسیم شباهت ‌های نادرست بین تجاوز مسکو به اوکراین و مبارزه شوروی علیه آلمان نازی تلاش می ‌کند تا بر افکار عمومی بین‌المللی تأثیر بگذارد؛ مبارزه ای که برای بسیاری از مردم جمهوری های شوروی سابق، از جمله اوکراینی ها و روس ها که در طول جنگ جهانی دوم فداکاری های عظیمی کردند، مایه افتخار و باعث اتحاد است.

بیش از ۱۴۰ مورخ بین ‌المللی روسیه را به خاطر “مقایسه دولت اوکراین با رژیم نازی برای توجیه تجاوز بی‌ دلیل خود” محکوم کرده‌ اند و تبلیغات مسکو را “در واقع اشتباه، اخلاقاً نفرت‌انگیز، و برای قربانیان نازیسم و ​​کسانی که شجاعانه علیه آن جنگیدند عمیقاً توهین‌آمیز” خوانده ‌اند. مؤسسات معتبر مانند بنیاد و موزه ید و شم و موزه یادبود هولوکاست ایالات متحده نیز “مقایسه کاملاً نادرست روسیه با ایدئولوژی و عملکرد نازی‌ها” و ادعاهای نادرست مبنی بر اینکه اوکراین دموکراتیک باید “نازی ‌زدایی” شود را محکوم کردند.

هدف گرفتن رئیس جمهور یهودی اوکراین

دستگاه تبلیغاتی کرملین به سختی می تواند در خارج از روسیه جنگ با اوکراین را با بهانه ساختگی “نازی ‌زدایی” توجیه کند. آنها به طور فزاینده به توجیهات مضحک و اغلب متناقض با گفته های خودشان متوسل شده اند. وقتی منتقدان به این نکته اشاره می‌ کنند که ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهور اوکراین که در انتخابات ۲۰۱۹ اوکراین با کسب ۷۳٪ آرا پیروز شد، خود یهودی است و اعضای خانواده‌اش توسط نازی ‌ها کشته شده ‌اند ، کرملین با انتشار روایت ‌های نادرست تلاش می کند مشروعیت یهودی بودن او را از بین ببرد. کرملین به دروغ ادعا می کند که بدترین نازی ها در واقع خود یهودی بودند و سعی می کند نقش یهود ستیزی در ایدئولوژی نازی ها را کم اهمیت جلوه دهد.

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور فاسد سابق روسیه و معاون رئیس شورای امنیت این کشور، استدلال کرده است که زلنسکی هویت یهودی خود را “از دست داده است.” یکی از برجسته ‌ترین مبلغان کرملین، ولادیمیر سولوویوف حتی ادعا کرد که زلنسکی در واقع یهودی نیست، در حالی که همکاران سولوویف و رسانه‌های دولتی به دروغ رئیس‌ جمهور اوکراین را به خیانت به خانواده و اجداد یهودی ‌اش متهم کردند.

در ماه می، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تلاش کرد با لفاظی یهود ستیزانه و توطئه آمیز و تحریف هولوکاست به سؤال یک روزنامه نگار ایتالیایی در مورد میراث زلنسکی پاسخ دهد، و گفت که آدولف هیتلر نیز “خون یهودی داشت” و افزود که ” یهودیان خردمند می گویند که سرسخت ترین یهود ستیزان معمولاً خود یهودیان هستند.” مقامات دولت اسرائیل به دلیل اظهارات “نابخشودنی و تکان دهنده” لاوروف و “دروغ ها … به منظور سرزنش خود یهودیان” برای هولوکاست، فوراً خواستار عذرخواهی شدند. یائیر لاپید، وزیر امور خارجه وقت اسرائیل نوشت که “پایین ‌ترین سطح نژادپرستی علیه یهودیان این است که خود یهودیان را به یهود ستیزی متهم کنیم.” وزارت خارجه روسیه (MFA) متعاقباً اسرائیل را به صدور “بیانیه‌های ضد تاریخی” و ادعای حمایت از “رژیم نئونازی در کیف” متهم کرد .

مدتها قبل از اظهارات لاوروف، رسانه‌های مرتبط با سرویس اطلاعاتی روسیه و مبلغان کرملین ، اطلاعات نادرست و تبلیغاتی را علیه یهودی بودن زلنسکی و روابط اوکراین با اسرائیل منتشر می کردند. در تضاد با اطلاعات نادرست اخیر، سرگئی گلازیف، مشاور اقتصادی سابق رئیس جمهور پوتین در ۲۰۱۹ زلنسکی را به برنامه ریزی برای جایگزین کردن جمعیت روسی زبان مناطق شرقی و جنوبی اوکراین با یهودیان اسرائیلی متهم کرد .

دفاع از غیرقابل دفاع

در پی اظهارات لاوروف، سولوویف و دیگر چهره های برجسته در تلویزیون دولتی روسیه اظهار داشتند که نازیسم لزوماً به معنای یهودی ستیزی نیست، بلکه می تواند به اصطلاح “روس هراسی” را بازتاب کند. سپس اکوسیستم اطلاعات نادرست و تبلیغاتی روسیه برای انعکاس دروغ های مقامات، باز هم زلنسکی را مورد حمله قرار دادند و در تلاش برای بی اعتبار کردن رهبران اسرائیل ادعا کردند که هیتلر خود یهودی بود. One World ، نشریه ای مرتبط با اطلاعات نظامی روسیه که اطلاعات نادرست منتشر می کند، منتقدان لاوروف را نژادپرستان “هیتلرگونه” توصیف کرد زیرا اظهار کردند که “هویت قومی- مذهبی یک فرد هنگام تولد” دیدگاه های سیاسی آن فرد را از پیش تعیین می کند.

استفاده از نازی ها به عنوان یک تکنیک تبلیغاتی

هیچ راهی بهتر از “نگاه انداختن به پشت پرده” برای درک تبلیغات و اطلاعات نادرست کرملین و دیدن آنچه که در داخل دستگاه تبلیغاتی می گذرد وجود ندارد. در ۵ ژوئن، سرویس امنیتی اوکراین (SBU) آنچه را که به عنوان گزارشی از سرویس امنیت فدرال روسیه(FSB) شناسایی کرد، منتشر نمود . این گزارش موضوعاتی را که دولت روسیه باید با پخش اطلاعات نادرست برای بهبود “حمایت اطلاعاتی- تبلیغاتی” از “عملیات نظامی ویژه” خود در اوکراین ترویج کند، برجسته کرد.

سرویس امنیت فدرال روسیه نتیجه گیری کرد که روسیه به اندازه کافی از ادعای “نازی زدایی” حمایت نکرده است و توصیه کرد که ملی گرایان اوکراینی را “به طور گسترده” به کشتن کودکان در به اصطلاح “جمهوری خلق دونتسک” و “جمهوری خلق لوهانسک” – مناطقی واقع در شرق اوکراین که از ۲۰۱۴ تحت کنترل روسیه بوده اند- متهم کند. سرویس امنیت فدرال روسیه همچنین خواستار ایجاد یک “شبکه تبلیغاتی” برای انتشار این جعلیات شد، از جمله با استفاده از کهنه سربازان روسی و اوکراینی که در جنگ جهانی دوم خدمت کردند در ویدئوهای صحنه‌ سازی شده که در آن شرکت ‌کنندگان از روسیه می ‌خواهند “فاشیسم را در اوکراین متوقف کند.” سرانجام، سرویس امنیت فدرال روسیه توصیه کرد که در کشورهای پسا شوروی گروه های جبهه ای “ضد فاشیست” تشکیل داده شود و اتحادیه اروپا با اطلاعات نادرست مبنی بر اینکه زندگی در اروپا به دلیل حمایت از “نازی های اوکراین” بدتر شده، هدف قرار گیرد.

روایت‌های غیر اخلاقی

پرزیدنت پوتین و دستگاه تبلیغاتی و اطلاعات نادرست او از تاریخ جنگ شوروی علیه آلمان نازی جهت بهانه ساختن برای جنگ بی رحمانه خود علیه اوکراین سوءاستفاده می کنند. کرملین برای دستیابی به اهداف غارتگرانه خود از رنج و فداکاری همه کسانی که در جنگ جهانی دوم زندگی کردند و از هولوکاست جان سالم به در بردند، سوءاستفاده می کند. در این میان، کرملین تلاش‌های بسیار مهم جهانی برای مبارزه با یهودستیزی را تضعیف می‌ کند و در عوض یکی از بدترین اشکال یهودی‌ ستیزی یعنی تحریف هولوکاست را تبلیغ می‌ کند. با افزایش یهود ستیزی در سرتاسر جهان، برای همه ضروری است که به ویژه اطلاعات نادرست و بدخواهانه روسیه در این مورد را محکوم کنند.

منبع مفاز
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.