خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

لوئیس صلیبا: در دانشگاه ادیان، دین به صورت علمی تدریس می‌شود

اندیشمند مسیحی، در دانشکده ادیان مطرح کرد؛

لوئیس صلیبا معتقد است برخلاف بیشتر دانشگاه‌های جهان اسلام و منطقه خاورمیانه که دین عموماً به صورت جانبدارانه تدریس می‌شود، دانشگاه ادیان و مذاهب نماینده نشر دین به صورت کاملا علمی است.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، لوئیس صلیبا، اندیشمند مسیحی با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با اعضای هیئت علمی دانشکده ادیان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این جلسه که با حضور دکتر مفتاح، رئیس دانشکده ادیان و آقای دکتر خامه‌یار، برگزار شد، دکتر طالبی دارابی، مدیر گروه دین‌پژوهی، دکتر انصاری پور و برخی دانشجویان حضور داشتند.

بر اساس این گزارش در ابتدای جلسه حجت‌السلام حامد شاه‌رفعتی، رئیس اداره کل بین‌الملل دانشگاه، ضمن خوش آمدگویی به دکتر صلیبا گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه بیان کرد.

سپس لوئیس صلیبا با ابراز خوشحالی از حضور مجدد در دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: من بارها از دانشگاه ادیان و مذاهب به نیکی یاد کرده‌ام. در کتاب جدیدم هم مجدداً به این دانشگاه اشاره کرده‌ام و حتی نام دکتر مفتاح را برده‌ام. شاید سؤال پیش بیاید که چرا از این دانشگاه خوشم می‌آید؟ چون در این دانشگاه مسائل مختلف بدون جانبداری بحث می‌شود و بحث‌ها صادقانه است. رویکرد بحث‌ها در این دانشگاه علمی است و به خوبی بحث‌ها پیش می‌رود.صلیبا و دانشگاه ادیان و مذاهب

این متفکر لبنانی با بیان اینکه در عراق و دیگر کشورهای منطقه، تأثیر مباحث مطرح‌شده در دانشگاه ادیان و مذاهب را پی‌گیری می‌کند گفت: من به خوبی تأثیر این دانشگاه را دیده‌ام. به خصوص بحث‌هایی که درباره موضوعات عملی‌ای که در این دانشگاه مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. دانشگاه ادیان فقط به شعار اکتفا نکرده است و در عمل هم فعال است. ریشه‌های علمی قوی موجب می‌شود که دیپلماسی هم به خوبی پیش برود؛ چراکه پیش از گفت‌وگو باید شناخت واقعی پیش بیاید. این دانشگاه به خوبی این کار را می‌کند.

مطالب مرتبط

صلیبا ادامه داد: ابن کمونه یک متفکر یهودی است که بعدها مسلمان شد؛ اما او بهتر از ما مسیحیان درباره مسیحیت تحقیق کرده است. این نشان می‌دهد که برای شناخت دیگری هر کسی می‌تواند وارد کار شود. دانشگاه ادیان می‌تواند در این موضوع پیشرو باشد. ما در تراث خودمان از بیرونی، ابن‌سینا و ابن‌رشد چیزهایی داریم که نشان از همبستگی فرهنگ‌ها دارد و نشان از بی‌طرفی علم دارد. متأسفانه بیشتر دانشگاه‌ها در جهان اسلام و منطقه ما عموماً تدریس شریعت می‌کنند و جانبدارانه به موضوعات می‌پرداند و دانشگاهی مثل دانشگاه ادیان و مذاهب وجود ندارد که بیاید و ادیان را از منظر خودشان بخواند.

این متفکر مسیحی در پایان گفت: شما در قم حضور دارید و این نکته خیلی مهمی است که از مرکز تشیع چنین بی‌طرفانه به شناخت ادیان می‌پردازید.

در ادامه جلسه دکتر خامه‌یار، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب، به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: من مسیحیان زیادی دیده‌ام که محب اهل بیت بوده‌اند. باید دقت کرد و دانست که گوهر ادیان چیست که باعث چنین رفتارهایی می‌شود. ما باید همه به آن گوهر ادیان دست بیازیم و بتوانیم در کنار یکدیگر به خوبی و نیکی زندگی کنیم.صلیبا و دانشگاه ادیان و مذاهب

دکتر مفتاح، رئیس دانشکده ادیان، سخنران بعدی بود که ضمن خوش آمد گویی به دکتر صلیبا، دیدار پس از ۱۳ سال را بسیار مبارک خواند و گفت: « حالا پس از ۱۳ سال دانشگاه ادیان و مذاهب چندین برابر شده است و گام‌های عملی بزرگی برداشته‌ و با بسیاری از دانشگاه‌ها ارتباط گرفته‌ است. دانشکده ادیان نیز به دنبال ترویج تحمل و مدارا در جامعه است که الحمدلله این مؤلفه در جامعه بیشتر شده است. همچنین در دانشکده ادیان توجه ویژه‌ای به رساله‌ها و پایان‌نامه‌های تطبیقی وجود دارد که این نگاه را ترویج می‌کنند.

در ادامه جلسه دکتر طالبی دارابی به بحث و گفت‌وگو درباره کتاب اخیر دکتر صلیبا پرداخت و دیگر اعضای دانشکده نیز بحث‌های کارشناسی و تخصصی با موضوع مطالعات تطبیقی ادیان مطرح کردند.

منبع روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.