خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سازمان ملل فرانسه را به دلیل ممنوعیت حجاب در مدرسه محکوم کرد

یک کمیته در سازمان ملل متحد، تصمیم فرانسه مبنی بر ممنوعیت حجاب در مدرسه را محکوم کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد: فرانسه یکی از معاهده‌‌های حقوق بین‌الملل را نقض کرده چون یک شهروند فرانسوی را به علت استفاده از روسری در کلاس درس، از تحصیل محروم کرده است. این کمیته تصریح کرده که این اقدام فرانسه حقوق مدنی و سیاسی افراد را نقض می‌کند.

تصمیم کمیته حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر محکومت اقدام فرانسه، در پی شکایتی انجام شده که در سال ۲۰۱۶ توسط یک تبعه فرانسوی متولد سال ۱۹۷۷ به نام «نعیمه مزحود» ثبت شده است. نعیمه اکنون ۴۵ ساله است. این زن مسلمان قرار بود به عنوان دستیار مدیریت در دوره‌ای که در یک دبیرستان دولتی برگزار می شود، آموزش ببیند. در این مدرسه نوجوانان طبق قانون از داشتن حجاب منع شده بودند. وقتی او وارد شد، معلم این مدرسه که در حومه شمالی پاریس واقع شده، او را از ورود منع کرد.

شش سال قبل از آن -در سال ۲۰۰۴- فرانسه استفاده از حجاب و سایر نمادهای مذهبی قابل مشاهده را در مدارس دولتی توسط دانش آموزان ممنوع کرده بود. این زن مسلمان استدلال می کرد که او به عنوان یک دانشجوی آموزش عالی نباید مورد هدف قانون قرار می گرفت.

بر اساس این سند، کمیته حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: «کمیته نتیجه می‌گیرد که امتناع از شرکت نعمیه مزحود در روند آموزشی در حالی که روسری بر سر دارد، یک اقدام تبعیض آمیز جنسیتی و مذهبی است.

گفتنی است با توجه به غیرالزام‌آور بودن تصمیمات این کمیته، بعید است فرانسه از تصمیم خود در مورد حجاب اسلامی منصرف شود. فرانسه بیشترین تعداد مسلمانان را در اروپا دارد و دولت مکرون نیز با معرفی یک سری قانون در پی «حفاظت از اصول لاییسیته در برابر اسلام سیاسی» است. انجمن‌های مسلمان و گروه‌های حقوق بشر معتقدند که این قوانین مسلمانان را هدف قرار داده و حمایت‌های دموکراتیک را از بین برده و آنها را در معرض سوء استفاده قرار داده است.

منبع شفقنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.