خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

الگوی روابط انسانی عزت‌مدار با تأکید بر سیره امام حسین(ع)

نویسندگان : راضیه بدیعیان گورتی ، دکتر سیدابراهیم میرشاه‌جعفری ، دکتر محمدجواد لیاقت‌دار
 
چکیده :

امام حسین(ع)، سبط نبی اکرم(ص)، سومین پیشوای شیعیان، خالق حماسه‌ای بی‌نظیر در تاریخ بشریت است. حماسه‌ای که خاستگاه مکتبی تربیتی است، مکتبی فراتاریخی و فراجغرافیایی. عزت و عزت‌مداری در این مکتب از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به گونه‌ای که می‌توان آن را احیا‌کننده عزت اسلامی و انسانی دانست.
بر این اساس و با هدف تبیین جایگاه عزت و عزت‌مداری در نهضت تربیتی عاشورا، نویسندگان مقاله به شیوه تحلیلی به بررسی عزت‌مداری در سیره امام حسین(ع) در جریان واقعه عاشورا پرداخته و به این نتایج دست یافته‌اند که سیره امام حسین(ع) به‌ویژه در واقعه کربلا الگویی کامل و جامع در زمینه عزت‌مداری و تقویت عزت نفس است.

در مکتب تربیتی سیدالشهدا تعاملات انسانی اعم از تعاملات فردی و اجتماعی، بر مبنای عزت شکل می‌گیرد. بسترسازی در کانون خانواده (عزت‌مداری در خانواده) توکل به خدا، هدفمندسازی زندگی، مرگ‌اندیشی سازنده و تکریم انسان‌ها نیز از جمله راهکارهای پرورش و تقویت عزت نفس در سیره عملی امام حسین(ع) در جریان واقعه عاشورا است.
 
کلیدواژه‌ : روابط انسانی، عزت، سیره امام حسین(ع)، عاشورا

الگوی روابط انسانی عزت‌مدار با تأکید بر سیره امام حسین(ع)
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.