عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: زیارت اربعین سیدالشهدا(ع) همچون حج به غیر از آثار سلوکی، فرار از دستگاه و طرح ها و مکاید شیطانی است. حج فرار از طرحهای شیطانی به سمت نقطه امن بوده و جریان حج، مأمنی است که خداوند متعال برای حفظ امت از پلیدی و نقشه های شیاطین قرار داده است.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجتالاسلاموالمسلمین میرباقری در اجتماع مبلغان موکب اول زیارت اربعین که شامگاه ۱۲ شهریور، در بنیاد بینالمللی امامت برگزار شد، به آثار زیارت سیدالشهدا در روایات اسلامی اشاره کرد و گفت: بحث نتایج و ثواب زیارت سیدالشهدا (ع) با حج عمره، عتق و جهاد در راه خدا مقایسه شده است.
وی ضمن اشاره به مصادیق روایی آثار زیارت سیدالشهدا (ع)، ایجاد و تجلی امت اسلامی را از مهمترین آثار حج، عتق و جهاد دانست و بیان کرد: حج و دعوت به حج برای امت سازی از برجستهترین طرح امامت حضرت ابراهیم است.
وی با بیان اینکه انسان باید خود را از عوارضی که شیاطین بر روی آن تمرکز نمودند تطهیر نماید، خاطرنشان کرد: کعبه نخستین بنا در عالم ارض است که معیشت و تمدن باید بر محور آن ترسیم گردد؛ این بیت باید قبله زندگی مسلمین باشد.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه رویههای شیطانی نسبت به خانه امن در دورههای مختلف قالبهای متعددی به خود میگیرد، اظهار کرد: جریان نفاق در دنیای اسلامی با تسلط بر بیت قصد دارند تا از این طریق، امت اسلامی را از بین ببرند.
وی ادامه داد: مقایسه زیارت معصوم با حج نشان دهنده نقش اساسی آن در شکلگیری و تقویت امت اسلامی است و در گستره تاریخ زیارت ائمه اطهار (ع) در ایجاد و تقویت امت اسلامی نقش اساسی و مهمی داشته است.
عضو خبرگان رهبری به تأثیرات مسافرت و گردشگری در تبادل فرهنگها اشاره کرد و افزود: غرب با تمرکز بر جریان گردشگری ضمن فریب و تحقیر و انحلال ملتها، فرهنگ غربی و جلوههای ظاهری تمدن غربی را با یک نوع استحاله فرهنگی به نمایش میگذارد و با طراحی توسعه تمدنی غرب و گردشگری، نقش محوری در انتقال فرهنگ احساس تعلق و حقارت و فریفتگی بر عهده دارد.
وی جذب نخبگان دانشی برای شکلگیری تحول در مسیر طرحهای غربی را از دیگر رویکردها این جوامع خواند و عنوان کرد: نقشی که در تمدن مادی و عرفی سازی فرهنگ غربی و بسط آن در جوامع دیگر داشته است، به شکل مضاعفی میتوان از زیارت توقع داشت؛ چراکه زیارت در کمترین سطح آن تأثیرات بالایی بر فرهنگ مسالمت آمیز مؤمنانه و فداکارانه دارد.
وی گفت: زیارت به ویژه زیارت اربعین تجربهای فوقالعاده است که در شکل کنونی آن و در قالب پیادهروی به سمت حرم سیدالشهدا (ع) دربردارنده حسنهای والاست که روایات اسلامی بیشماری از پشت پرده تأثیرات زیارت حکایت نمودهاند و تشبیه و تمثیل زیارت به حجت که در روایات، هر قدم با معرفت زیارت با حج مقبول مقایسه شده است.
حجتالاسلاموالمسلمین میرباقری ادامه داد: آثار و برکات معنوی و سلوکی که در حج و در تمام فرازهای آن حاصل میشود، در زیارت بامعرفت سیدالشهدا (ع) نیز وجود دارد.
وی به فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق اشاره کرد، گفت: اگر انسان خود را به ما عند الله برساند، در آن صورت رفتار انسان که او را در وادی ضلال سوق خواهد داد و زیارت حرکت به سوی خداوند متعال از معبر ولایت به امام و وادی تقرب به امام برای دستیابی به ما عندالله است که باید این حرکت با اتصال به خدا و تکیه به اسماء الله صورت گیرد.
عضو خبرگان رهبری گفت: انسان در همه نیازهای خود به جای اتکا به غیر، به خداوند متعال اتکا داشته، باید با سرمایه توکل به خداوند متعال همراه باشد؛ لذا سیر به سوی خدا از وادی ولایت به امام است.
حجتالاسلاموالمسلمین میرباقری ادامه داد: آغاز و انتهای سیر در محضر خدا، سیر همراه با امام است؛ امام خلیفهالله و حجتالله است که در سیر خود از آن عبور نمیکنیم.
عضو خبرگان رهبری بابیان اینکه موحد شدن، تازه آغاز کسب فیض زیارت است، اظهار کرد: هر امتی که با انبیا و امام خود راه میرود اگر موحد شد امام را در سیمای وجه الله میبیند.
وی با بیان اینکه ثواب عالیترین درجات ایمانی در بهشت، زیارت مقام الرسول است، افزود: مؤمن حتی در درجات بهشت زائر خداوند است و زیارت امام، زیارت خدا و سیر به سمت امام، سیر به سمت خداوند متعال است و حج و جدا شدن از طرحهای شیطانی تا لقا و تجدید عهد با امام در زیارت بدون واسط اتفاق افتاده آن مناسک دیگر نیست.
وی گفت: این سیر زیارت که سیر سلوکی و سیر امت سازی است، اگر در اربعین این شکل را پیدا کرده نمونهای از تعالی حول امام شکل گرفته است و اینکه غربیها با این امر مهم مخالفت میکنند، ناظر به میدان رقابتی است که تجمع حول محبت و معرف الامام را تعالی میبخشد که تعالیش جلوه ای از حول امام در عصر ظهور است و تجلی که سیدالشهدا در این موقف دارند پرتویی است که در اربعین تجلی مییابد.
وی افزود: در اربعین تعلق به امام به روابط اجتماعی و سبک زندگی و الگوی جدیدی در مقابل الگوی مادی تبدیل شده و محور این سفر، توجه به امام است که خود آن تاثیراتش را میگذارد؛ همین همنوایی و قدم زدن کار فرهنگی است که صرفا باید حواشی که شیاطین برای غفلت از کسب فیض زیارت ایجاد میکنند را گوشزد نماییم.