خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اجازه نداریم به اسم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به دیگران تهاجم کنیم

در گفتگو با اشرف بروجردی؛

اجازه نداریم به شخص تعرض کنیم یا تحت هر عنوانی به اسم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به دیگران تهاجم کنیم. این روشی است که در آیین دینی ما نیست

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، اشرف بروجردی، با استناد به سخن امام و آیات و روایات، حاکم اسلامی را فردی دانست که نباید ظلم و فساد کند و اگر ظلم و فسادی مرتکب شد خود به خود از حکومت ساقط بوده و از منظر دینی دیگر نمی‌تواند حکومت دار امت اسلامی باشد.

وی در ویژه برنامه تعزیت آفتاب بر لزوم شناخت تاریخ و درک زمانه‌ای که امام حسین در آن می زیسته‌اند اشاره کرد و گفت: امام حسین (ع) در زمانه ای زندگی می کردند که معاویه زمینه حکومت فرزند فاسد و فاسقش را چیده بود و یزید قصد داشت تا امام را مجبور به بیعت کند.

بروجردی هدف یزید از حکومت را صرفا رسیدن به قدرت و اعمال زور و فشار علیه مردم خواند و با اشاره به جمله خود یزید که ” لا خبر جاء و لا وحی نزل” او را فردی توصیف کرد که اعتقادی به دین و وحی و اهل بیت نداشت. این پژوهشگر دینی گفت: امام مقابل چنین فردی قرار گرفته بود که باید با او بیعت می کرد و کاملا مشخص است که نه آیین حضرت و نه شخصیت ایشان و نه انتسابشان به نبی خدا این اجازه را به ایشان نمی داد که با چنین شخصی بیعت کنند.

وی با توجه به سوالاتی که امروزه درباره حرکت امام حسین وجود دارد بیان داشت: درباره هدف امام از این حرکت چندین رویکرد وجود دارد؛ یکی از این رویکردها این است که امام “خائفا یترقب” از مکه خارج شد؛ یعنی از جان خود می ترسید و امنیت نداشت، پس از مکه خارج شد و به سمت کسانی رفت که خواهان حضورش بودند. رویکرد دیگر این است که گروهی معتقدند حضرت برای اینکه بتواند دین را گسترش دهد لازم بود تا تشکیل حکومت دهد. رویکرد سوم می گوید لازمه آموزه های دینی این بود که حضرت مقابل ظالم و فاسد بایستد و از حقیقت دفاع کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به نامه معروف امام که به محمد حنفیه نوشت گفت: امام حسین برای روشن شدن هدفش نوشت: من کسی هستم که نه برای حکومت داری نه برای یاغی گری و نه برای تکبر خارج نمی شوم بلکه، برای اصلاح طلبی در امت جدم رسول الله خارج می شوم  زیرا امور به افساد کشیده شده و من باید آن را اصلاح کنم. من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام می کنم و به سیره جدم رسول خدا و پدرم علی ابن ابی طالب مسیر را طی می کنم . اگر کسی مرا قبول کرد و مسیر حق مرا پذیرفت بداند که خدا به همه حق ها برتری دارد و بداند که من دارم برای خدا کار می کنم. اگر کسی مرا رد کرد من صبر می کنم تا خداوند بین من و او قضاوت کند.

بروجردی با توجه به نامه امام گفت: حضرت می‌فرماید من آدمی یاغی و فاسد و ظالم نیستم؛ پس معلوم می شود که حاکم اسلامی نباید یک فرد فاسد و متکبر و طاغی باشد که در طلب قدرت است بلکه باید قدرت را برای این بخواهد که بتواند خدمتی به مردم بکند، و این را از ویژگی های یک حاکم دینی خواند. به همین جهت طبق آیات و روایات متعدد کسی که ظلم می کند مغضوب خداست و خدا ظالم را هرگز نمی‌بخشد.

این استاد دانشگاه با استناد به سخن امام حسین علیه السلام، حاکم اسلامی را فردی دانست که نباید ظلم و افساد کند و تکبر داشته باشد که اگر ظلم و افسادی مرتکب شد خود به خود از حکومت ساقط است و از منظر دینی دیگر نمی تواند حکومت دار امت اسلامی باشد.

وی افزود:  امام برای اصلاح جامعه قیام کرد. اصلاح یعنی در یک جامعه به هم ریخته که هیچ چیز سرجای خود نیست؛ قراردادن هر چیز در جای خود.  سخن علامه مطهری این بود که باید هدف ما در هر جامعه‌ای اصلاح  باشد.

بروجردی در ادامه گفت: متأسفانه، در جامعه ما واژه‌ها معنای خود را از دست داده‌اند؛ به جای اینکه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را بشناسند به تهاجم و خشونت رو می‌آورند درحالی‌که در ذات امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر فقط “امر” است که نه خشونت دارد نه تعرض و نه دعوا و مقاتله و مقابله، بلکه شما نصیحت و استدلال می‌کنید، اگر اثر نکرد باید با منطق بالاتری با شخص خاطی روبرو شوید و اگر بازهم اثر نکرد وظیفه شما رها کردن فرد و مطرود کردن و منزوی کردن آن فرد در جامعه است و این به این معناست که اجازه نداریم به شخص تعرض کنیم یا تحت هر عنوانی به اسم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به دیگران تهاجم کنیم. این روشی است که در آیین دینی ما نیست و این‌گونه روش‌ها باعث دین‌گریزی نسل جوانی جویای حقیقت می‌شود. این در حالی است که دین اسلام دین زیبایی است و رحمت خداوند رحمت واسعه است که اگر به جوانان چشانده شود این نسل دین‌دار باقی می‌مانند.

بروجردی در ادامه باز هم به نامه امام حسین علیه السلام اشاره کرد و گفت: نمی‌توان تحت سلطه ظالم زندگی کرد، باید باتوجه‌به سیره امام حسین (ع) کسانی را که از قوانین الهی تبعیت نمی‌کنند در انزوا قرار داد. آموزه امام حسین (ع) این است که باید در مقابل ظلم بایستیم؛ زیرا هیچ توجیهی برای کرنش در مقابل ظالم از ما پذیرفته نیست و نصیحت مختص حاکمان است.

وی راهکار مناسب امربه‌معروف در جامعه را آگاهی و معرفت و شناخت معرفی کردند و قدم بعدی را هم‌اندیشی و همفکری و اتحاد جوانان دانستند.

بروجردی گفت: زمانی که نبی خدا از هدایت نشدن مردم غمگین شد، بر ایشان وحی نازل شد که وظیفه تو فقط انذار است. گر بخواهیم راه رسیدن به حقیقت را برای دیگران ترسیم کنیم قبل از هر چیزی باید آزاده باشیم و خود را وامدار کسی نکنیم؛ زیرا این سخن حسین علیه‌السلام است که فرمود: اگر دین ندارید و اعتقادی به قیامت ندارید، آزاده باشید و در مقابل ظالم سر فرود نیاورید.

خبرنگار: محمد پناه زاده

خبرنگار محمد پناه زاده
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.