خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

۵ شگرد عضوگیری در عرفان‌های کاذب

ادیان نیوز: کارشناسان دینی و اجتماعی نسبت به ضرورت هوشیاری جوانان و خانواده‌ها درباره فعالیت باند‌های منحرف عرفانی و تاکتیک‌های تازه این گروه‌ها برای عضو‌گیری از بین جوانان هشدار می‌دهند! به باور کارشناسان، ایجاد شگفتی‌های جذاب، جلسات مختلط، خوردن مشروبات الکلی، برپایی جلسات رقص و اعتیاد ۵ تاکتیک مهم باند‌های عرفان‌های کاذب برای عضوگیری و جذب جوانان است. در ماه‌های گذشته با دستگیری برخی از سرشاخه‌های داخلی و خارجی مرتبط با این عرفان‌ها و افشای تاکتیک‌ها و روش‌های جذب گذشته، این‌ بار با تاکتیک‌ها و شگردهای تازه‌ای وارد عمل شده‌اند و در فاز تازه در تلاش هستند تا جوانان و بویژه دانشجویان را در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دام خود گرفتار کنند!
 
مواظب انجمن‌های غیرمجاز باشید
حجت‌الاسلام علی صدیقی پاشاکی، کارشناس مذهبی، در این باره می‌گوید: این روزها شاهد فعالیت برخی از انجمن‌های مردم‌نهاد و موسسه‌های غیرمجازی هستیم که با پوشش فعالیت انساندوستانه و اجتماعی به فعالیت مشغولند. این موسسات در مواردی یک مشکل اجتماعی را برای شخص حل می‌کنند، برای مثال هزینه دارو و درمان شخص را پرداخت می‌کنند و یک ارتباط عاطفی با طرف مقابل برقرار می‌کنند و شخص هم به دلیل اینکه خود را به این افراد مدیون می‌داند، دنباله‌رو و مرید آنها می‌شود.
 
در حقیقت در ورای فعالیت‌های انجمن به تدریج آنچه که خود می‌خواهند را بر ذهن و افکار مخاطب غالب می‌کنند. به گفته این کارشناس مذهبی، نمونه این فعالیت‌ها پیش از این در پوشش شرکت گلدکوئیست انجام شده است که جلساتی را تشکیل می‌دادند و در پوشش فعالیت اقتصادی، افکار خود را انتقال می‌دادند. امثال این موسسات بسیار هستند حتی برخی نشریات که از قضا در دولت اصلاحات هم مجوز فعالیت گرفته‌اند هم درباره فعالیت‌های انحرافی خود تبلیغ می‌کردند. بنابر اظهارات وی، برخی از کتاب‌های انحرافی با موضوع سیر و سلوک عرفان‌های کاذب و همچنین شیطان‌پرستی متاسفانه این روزها در حوالی میدان انقلاب توسط برخی دستفروشان به راحتی به فروش می‌رسد. به گفته وی، توزیع و انتشار دو کتاب«بلک‌سَبت» و «متالیکا» غیرقانونی است اما در برخی موارد در حوالی میدان انقلاب مشاهده می‌شود. وی تأکید کرد که این انجمن‌ها به صورت غیرمجاز و مخفیانه فعالیت می‌کنند.
 
حواستان به دانشگاه‌ها باشد
صدیقی پاشاکی ضمن هشدار به دانشجویان درباره عرفان‌های دروغین می‌افزاید: دانشجویان باید آبشخور فکر و اعتقادی خود را به‌خوبی بشناسند. متاسفانه برخی از افراد دانشگاهی هم خودشان درگیر این‌جور مسائل هستند. وی راهکارهای سلبی و ایجابی مقابله با این مساله را چنین عنوان کرد: راهکارهای ایجابی شامل اطلاع‌رسانی جامع و مراقبت بیشتر پدران و مادران از فرزندان تا با دیگران ارتباط غیرمنطقی برقرار نکنند و راهکارهای سلبی آن بیشتر معطوف دولت است که با پلمب شرکت‌ها و موسسات و دستگیری افرادی که این رفتارها را دارند صورت می‌پذیرد.
 
کتاب‌هایی برای منحرف شدن!
اما سیدشهاب‌الدین حسینی عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر مبتنی‌بودن عرفان‌های نوظهور بر اومانیسم و انسانگرایی درباره شیوه‌های جدید عضوگیری در این گروه‌ها می‌گوید: یکی از تازه‌ترین شگرد‌های عضوگیری از بین جوانان و بویژه دانشجویان برای فعالیت در باند‌های منحرف عرفان‌های کاذب، برگزاری جلسات مختلط رقص و پایکوبی است. به گفته حسینی، علاوه بر دانشگاه‌ها در حال حاضر برخی مدارس تیزهوشان مورد توجه چنین گروه‌هایی قرار گرفته است و در برخی موارد این گروه‌ها اقدام به برگزاری پارتی‌های شبانه به بهانه دور هم بودن و رقص و پایکوبی برای آشنایی جوانان با عقاید و افکار منحرف عرفان‌های کاذب می‌کنند.
 
 به باور این کارشناس فرهنگی، این روزها یکی از نکات مهم در بحث عرفان‌های کاذب این است که مباحث مربوط به آشنایی با این عرفان‌ها در قالب کتاب‌ها به راحتی در بازار موجود است و در مواردی برخی جوانان هم از این کتاب‌ها برای مطالعه استفاده می‌کنند. وی ضمن ذاتی بودن عطش معنویت در انسان عنوان کرد: علت اصلی گرایش جوانان به این عرفان‌‌ها همین آزادی‌هایی است که در اختیار آنان قرار می‌گیرد چرا که جوان از یک طرف عطش معنویت دارد اما حاضر به رعایت قوانین ادیان آسمانی نیست و در مقابل بهترین جایی که فکر می‌کند می‌تواند پاسخگوی این عطش باشد، همین عرفان‌های نوظهور است. به باور وی، ایجاد شگفتی‌های جذاب، جلسات مختلط، خوردن مشروبات الکلی و برپایی جلسات رقص و اعتیاد ۵ تاکتیک باند‌های عرفان‌های کاذب برای عضوگیری و جذب جوانان است.
 
فالون دافاها در تهران و آمریکا
حسینی خاطرنشان کرد: در تهران و آمریکا گروه‌های فالون دافا بیشترین فعالیت را دارند و در حال حاضر در تعدادی از پارک‌های تهران و کرج این گروه‌ها آزادانه مشغول فعالیت هستند و در مرحله اول عقاید خود را در پوشش یک شیوه ورزشی و آرام‌کننده روح و روان معرفی می‌کنند. در برخی موارد گروه‌های عرفان‌های کاذب در قالب برخی از ورزش‌ها مانند ورزش‌های آرامش‌بخش به تدریج از بین جوانان و زنان عضوگیری می‌کنند. به باور حسینی، در حال حاضر در برخی دانشگاه‌های کشور، باند‌های منحرف عرفانی بشدت فعال هستند و برای جذب دانشجویان تازه‌وارد، دختر‌ها را مامور می‌کنند تا در پوشش دوستی و دوستیابی به تدریج اعضای جدید را وارد چرخه کلاس‌های عرفان‌های کاذب کنند، این در حالی است که برخی از افراد به‌دلیل اطلاع‌نداشتن از ماهیت اصلی اینگونه کلاس‌ها به تدریج در دام فرقه‌های کاذب می‌افتند.
 
باید آگاه و هوشیار باشید
به هر روی به نظر می‌رسد با توجه به هشدار‌های کارشناسان و دغدغه مدیران امر در این زمینه و در آن سوی ماجرا تلاش و تکاپوی تازه باند‌های منحرف عرفانی برای جذب و عضوگیری از بین جوانان، هوشیاری کامل و آشنایی با روش‌ها و تاکتیک‌های تازه این گروه‌های منحرف ضروری و غیرقابل اجتناب است/ نویسنده : سید موسوی 
منبع : وطن امروز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.