خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

توهم اوشو درباره انبیای اولوالعزم

به گزارش ادیان نیوز، «تنها پیامبری که اوشو به او ارادت دارد، زرتشت است، بدین خاطر که زرتشت گفته “من خدایی را می پرستم که قادر به رقصیدن باشد”.» این جملات بخش هایی از گفتگوی ما با حجت الاسلام داریوش عشقی، دبیر انجمن فرهنگی معنویت نوین و رییس مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی با رویکرد اسلامی حسنا است که درباره اعتقادات اوشو راجع به پیامبران با ما در میان گذاشته و مشروح آن از نظرتان می گذرد:
اوشو چگونه ارتباطی بین خود و پیامبران متصور است و چطور می کوشد این ارتباط را عادی جلوه دهد؟
یکی از مواردی که درباره مکتب اوشو باید به آن توجه کنیم این است که اوشو وقتی می خواهد خود و راهش را معرفی کند، می گوید راه من ساده است همچنان که راه کریشنا، بودا، عیسی و موسی آسان است و با آوردن نام خود در کنار این بزرگان خودش و راهش را همطراز با آنها معرفی می کرد و جایگاه خود را با جایگاه آنها یکی می کرد.
اوشو با این ادعا می خواست این را اثبات کند که من نیز پیامبری هستم مانند پیامبران گذشته و همانطور که زرتشت، موسی، عیسی و محمد (ص) آمدند و راه را نشان دادند من هم مانند آنها هستم.
اوشو در سه سال آخر عمرش و زمانی که از آمریکا تبعید شد بعد از سفر ۹ ماهه ای که به دور دنیا داشت به هند برگشت زیرا آمریکا و دیگرکشورها نیز او را راه نداده بودند او تصمیم گرفت به پونا برود زیرا پس از راه اندازی این مرکز در هند افراد زیادی وی را می شناختند و با عقاید و روحیات او آشنا شده بودند.
اوشو چه نظراتی درباره پیامبران اولوالعزم الهی دارد؟ می توانید مثال هایی از آراء او در این زمینه را بیان کنید؟
زمانی که درباره حضرت عیسی (ع) از او سوال می کنند و به او می گویند آیا با حضرت عیسی (ع) مخالفید؟ وی پاسخ می دهد:”چرا با عیسی مخالف باشم؟ او فردی دیوانه بود. اشتباه بود که او خود را منجی بشریت می نامید و اشتباه شد که او را به صلیب کشیدند. او کار خاصی نداشت و تنها فرد خوبی بود”.
 اوشو در این پاسخ، عبارت سخیف و پستی را درباره حضرت عیسی (ع) به کار می برد. حضرت عیسی (ع) غیر از اینکه مورد احترام یک میلیارد و اندی مسلمان در جهان است، جمعیتی نزدیک به ۲ میلیارد مسیحی هم در دنیا وجود دارند که ایشان را فردی ارزشمند و پیامبر خداوند می دانند. اوشو که خود را تا ۲۵ سال قبل از این همطراز و راهش را همگام با راه عیسی مسیح (ع) می دانست در اینجا به همین آسانی از عبارت های نامناسب استفاده می کند.  
درباره پیامبر گرامی اسلام (ص) چطور؟ چه نظراتی را بیان کرده است؟
جالب است زمانی که از اوشو درخصوص پیامبر اسلام (ص) می پرسند: پاسخ می دهد: “حضرت محمد (ص) در کوه و در حال انجام مدیتیشن بوده است و الهاماتی به او می شود و حتی تصمیم می گیرد که خود را بکشد برای اینکه نمی دانسته چه اتفاقی برایش افتاده بوده و بدنش می لرزیده و نزد خانواده اش رفته است و سردرگم بوده که آیا شاعر و یا دیوانه شده است؟”
اوشو حضرت رسول (ص) را بعد از به بعثت رسیدن در غار حرا شاعر و دیوانه معرفی می کند. دقیقا مانند این بیان او در قرآن امده است که جاهلان و بت پرستان پیامبر (ص) را با این عناوین مورد خطاب قرار می دادند.
آیا اوشو به پیامبری، ارادت هم داشته است؟
تنها پیامبری که اوشو به او ارادت دارد “زرتشت” است، آن هم بخاطر اینکه زرتشت گفته”من خدایی را می پرستم که قادر به رقصیدن باشد”. زمانی که اوشو این مطالب را درباره پیامبران نقل می کند مردم از او می پرسند پیامبر واقعی کیست و چه افرادی را باید پیامبر بدانیم؟، اوشو می گوید پیامبران ما مارکس، نیچه و فروید هستند، یعنی همان  افرادی که طرز فکرشان به اوشو کمک کرده است.
در جریان فلسفه و روانشناسی این موضوع آمده است که سه متفکر، انسان را از جایگاهی که انبیا برای آنها ساخته بودند، پایین کشیده اند. یکی از آنها “داروین” بود که گفت: “انسان موجود خاص و جدای از طبیعت نیست و انسان ادامه تکامل یافته حیوانات است روزی حیوان بوده و با تکامل انسان شده است”.  
“مارکس” هم ادعا دارد که اصلا “انسان یک موجود کاملا اقتصادی است و مانند ماشین می ماند و می تواند خونه نشین باشد و یا کار کند” او با عقاید و نظراتش درباره انسان ها  احساسات و عواطف انسانی را زیر سوال می برد. “فروید”  هم مطرح می کند: “انسان ها شناختی نیستند، بلکه عاطفی هستند”
عقاید اوشو درباره پیامبران الهی چه مفاهیمی را زیر سوال می برد؟
اوشو با این دیدگاه ها و نظراتش  آن جایگاه والایی که ادیان برای انسان ها قائل بودند که او را موجودی الهی و باارزش می دانستند را زیر سوال می برد. اوشو بعد از اینکه پیامبران را رد می کند می گوید این افراد نیچه، مارکس و فروید پیامبران ما هستند چراکه ساختار بشر را شکستند و تغییر ایجاد کردند.
 وی معتقد است باید احساساتمان را فراموش کنیم و مانند حیوانات زندگی کنیم نه منعی داشته باشیم و نه ازدواج کنیم و همواره نباید قانونی داشته باشیم و هیچگاه فکر درست و غلط بودن امور نباشیم.
منبع:  شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.