خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پسرانی که می خواهند شبیه دختران باشند! +تصاویر

به گزارش ادیان نیوز، افزایش مد و مدگرائی و به ویژه پسرانی که خودشون رو دوست دارن شبیه دختران کنند، تبدیل به یک ناهنجاری اجتماعی برای خانواده ها و جامعه شده که باعث بروز برخی تنش ها و چالش های تربیتی شده است.
چند وقتی هست که پیرایشگاه های مردانه در حال تبدیل شدن به آرایشگاه هست. یعنی آقایون دیگر به کاستن مو و اصلاح رضایت نمی دهند و می خواهند با اضافه کردن اقلام آرایشی زیبا شوند.
پیرایش به معنی کاستن و آقایون با کاستن (کوتاه کردن مو ، اصلاح و….) زیبا می شوند و آرایش به معنی اضافه کردن البته ناگفته نماند که خانم ها همینجوریش زیبا هستن و اون آرایش برای زیبایی بیشتر است .
همچنین برخی از آقایان این روزها برای پوشاندن اثرات پیری از روی موهای صورت و ابرو، از انواع رنگ موها استفاده می‌کنند که یا در منزل این کار را انجام می‌دهند.
 
زمانی پسران به کوتاه کردن مو به فرم های ساده رضایت می دادن و بعد از مدتی مدل های مختلف مو آمد و یک مرتبه سیر صعودی به خود گرفت. تا بحدی که امروزه مدل های مو “فشن” محبوبیت فراوانی در نسل جوانان پیدا کرده است.

اما امروزه چیزی که شاهد هستیم دیگر به این مدل مو ها رضایت نمی دهند و علاوه بر آن با برداشتن ابرو و استفاده از لوازم  آرایشی در صدد زیباتر شدن هستند.
در خیابان با جوانانی برخورد می کنیم که با صورتی کاملا آرایش کرده دارن روزگار می گذرانند!

 

   

اگر سری به برخی از  پیرایشگاه های شهرتان بروید می بینید که یک محل جداگانه با عنوان« اتاق گریم» طراحی کردند که پسران برای انجام این کارها به آنجا مراجعه می کنند.
و اکثر این مدل های آرایشی برگرفته از فرهنگ اروپائی و غربی است.

علل گرایش جوانان به آرایش کردن چیست؟
می توان دلائل را در این موارد خلاصه کرد عواملی همچنون: تنوع طلبی، کنجکاوی، ابراز وجود در مقابل جنس مخالف، عدم آشنائی با فرهنگ جامعه خود، ضعف اعتقادی و دینی، ضعف شخصیتی و هویتی و گاهی هم چشم همچشمی باعث بروز این نوع رفتار از سوی جوانان می شود.
و در این جا نقش  رسانه ها و  به خصوص ماهواره نیز تاثیر بسزائی دارد، جوانی که در خانه به تماشای ماهواره می نشیند با الگو برداری از بازیگران، مجریان، فوتبالیست ها و سایر  ورزشکاران با فرهنگ بیگانگان خو می گیرد و در صدد براورد خواسته های خود در این زمینه هستند.
یکی از دلایل جذابیت و زیبایی مردان، داشتن هیبت و جذبه مردانه است نه داشتن یک صورت زنانه و حتی دختران و زنان از پسرانی که خودشان را شبیه زنان می کنند بدشان می آید.
بعضی از روانشناسان بنام معتقدند: «مرد فقط زنی را دوست دارد که از او ضعیفتر باشد و زن فقط مردی را دوست دارد که از او قویتر باشد.» (لذات فلسفه، ویل دو رانت، ص۱۸۷)
موسسه آماری«تی ام بی ای» اروپا با بیان اینکه ۳۰ درصد مواد آرایشی منطقه خاورمیانه در ایران مصرف می‌شود؛ اعلام کرد که ایران هفتمین کشور پر مصرف مواد آرایشی در جهان است. که ۱۲ درصد از لوازم آرایشی موجود در کشور از سوی مرد‌ها مصرف می شود. بر اساس آمار ۷ درصد از مردان کشور از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند که این آمار از اوضاع نامطلوب در ایران حکایت دارد.
مهدی مرادی کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی گفت: تغییرات مد ولباس در گذر نسلها امری کاملا طبیعی است. مد و نوع پوشش ما نیز با نسلهای قبلی متفاوت بود. اما وقتی این تغییر باهدایت و الگودهی فرهنگی و رسانه ای غربی هدایت می شود عده ای ازنوجوانان هستندکه سریعتر جذب این الگوهای نامتعارف می شوند و علت این مساله را باید در عوامل زمینه ساز جستجو نمود.
وی افزود: سبک تربیتی والدین بستر مهم تمام گرایشها و ویژگیهای شخصیتی ماست. پدر و جایگاه وی در خانواده عامل بسیار مهم الگویی برای یک نوجوان پسر محسوب می شود.
مرادی افزود: درسن نوجوانی هرچند گرایش به سمت گروههای همسالان بیشتر است اما ثبات شخصیتی پدر ومادر برای هویت پذیری یک نوجوان به منزله یک تکیه گاه مهم به شمار می رودکه نوجوان چنانچه از روی کنجکاوی ها و غرور نوجوانی هم به بیراهه برود دوباره به همان روش والدینش برخواهدگشت و متاسفانه بسیاری از فرزندان طلاق وخانواده های آشفته در این راه قربانی می شوند.
وی تاکید کرد: مدهای نامتعارف ازلحاظ فرهنگی در ایران بدلیل عدم پذیرش اجتماعی خیلی دوام نمی آورند همانطورکه مدهای شیطان پرستی به سرعت جایگاه خود در بین جوانان را از دست داد.
آراستگی ظاهر مردان از نظر اسلام:
امام صادق (ع ) می فرمودند: اِنَّ اللّهَ یـُحـِبُّ الْجـَمـالَ وَالتَّجَمُّلَ، وَ یَکْرَهُ الْبُؤْسَ وَالتَّباؤُسَ، فَاِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ اِذا اَنْعَمَ عـَلی عـَبـْدٍ نـِعـْمـهً اَحـَبَّ اَنْ یـَری عـَلَیـْهِ اَثـَرَها. قیلَ: وَ کَیْفَ ذلِکَ؟ قالَ: یُنَظِّفُ ثَوْبَهُ، وَ یُطَیِّبُ ریحَهُ، وَ یُحَسِّنُ دارَهُ، وَ یُکَفِّرُ اَفْنِیَتَهُ… .
هـمـانـا خـداونـد زیـبـایی و آراستگی را دوست دارد و زندگی نکبت بار و سخت و فروتنی فـقـیـرانه را دشمن می دارد؛ زیرا خداوند بزرگ وقتی نعمتی به کسی می دهد، دوست دارد کـه اثـر آن را در زنـدگـی او بـبـیـنـد. پـرسـیـدنـد: و آن (تجمّل ) چگونه است ؟ فرمود: (بدین گونه که ) خویشتن را خوشبو، لباس را پاکیزه و خانه اش را زیبا سازد و صحن و سرایش را جارو کند.(بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۳۵)
و پاکیزگی را جزو اخلاق و سیره انبیاء معرفی می کردند: مِنْ اَخْلاقِ الاَْنْبِیاءِ التَّنَظُّفُ. پاکیزگی از اخلاق پیامبران است .
در آراسـتـگـی تـشـبـّه مـردان به زنان و عکس آن روا نیست . امام علی (ع ) شخصی را که با شـکـل و شـمـایـل زنـانـه بـه مـسـجـد پـیـامـبـر(ص ) آمـده بـود، بـیـرون رانـد و فرمود: از رسول خدا(ص ) شنیدم که می فرمود: لَعَنَ اللّهُ الْمُتَشَبِّهینَ مِنَ الرِّجالِ بِالنِّساءِ وَالْمُتَشَبِّهاتِ مِنَ النِّساءِ بِالرِّجالِ.(بحارالانوار ج ۱۷، ص ۲۸۵)
خداوند مردانی را که خود را به شکل زنان و زنانی را که خود را شبیه مردان درمی آورند از رحمت خویش دور کرده است
بخشی از آراستگی ظاهری هر مردی ، به تمیزی و آراستگی موی سر او مربوط می شود.
آراستگی موی سر به نظافت و بهداشت آن ، اصلاح و کوتاه کردن ، مرتب کردن و شانه زدن ، خضاب و رنگ کردن آن محقق می شود.
 
رسول خدا(ص ) در این باره می فرماید: مَنِ اتَّخَذَ شَعْراً فَلْیُحْسِنْ وِلایَتَهُ اَوْ لِیَجُزَّهُ.
هر کس مو بگذارد باید خوب به آن برسد، یا کوتاهش کند.
و امام کاظم (ع ) به اصلاح و تمیزی آن سفارش می فرمایند: اِنَّ الشَّعـْرَ عـَلَی الرَّاءْسِ اِذا طـال اَضـْعـَفَ الْبـَصـَرَ وَ ذَهـَبَ بـِضـَوْءِ نُورِهِ، وَ طَمُّ الشَّعرِ یَجْلِی الْبَصَرَ، وَ یَزیدُ فی ضَوْءِ نُورِهِ.
همانا موی سر چون دراز شود بینایی را ضعیف کرده ، نور چشم را می برد و کوتاهی موی سر موجب جلای دیده و فزونی نور آن می گردد.
کلام آخر:
مسلما آراستگی ظاهری برای مردان امری بدیهی و لازم است اما تاثیر پذیری از فرهنگ های اروپائی و غربی که  مغایر با دیدگاه اسلام است برای فردی که مسلمان است امری نامناسب محسوب می شود.
اگر جوانان ما با رویکرد اسلامی به مسئله آراستگی نگاه کنند و با توجه به فرهنگ جامعه محیط خود رفتار کنند دیگر شاهد ناهنجاری هایی در این زمینه نخواهیم بود.
در این راستا خانواده ها نقش کلیدی در جهت دهی فرزندان خود دارند و در کنار آن دستگاه های آموزشی و رسانه ملی در خصوص آگاه سازی وظیفه ی قابل توجهی خواهند داشت.
اما این همه جوانان به زیبائی ظاهری خود توجه می کنند به زیبائی باطن خود نیز توجه می کنند؟
زیبائی ظاهری با گذر زمان و پیری از بین خواهد رفت اما سیرت زیبا داشتن آیا از بین می رود؟
و چه زیبا گفت سعدی: پس بگردید و بگردد روزگار/دل به دنیا درنبندد هوشیار، صورت زیبای ظاهر هیچ نیست /ای برادر سیرت زیبا بیار.
حضرت امام حسن عسکری (ع) هم فرموده اند : زیبایی صورت ، جمال ظاهری انسان است و زیبایی عقل و فکر ، جمال باطنی او است.
پس همچنان که به زیبائی ظاهری خود اهمیت می دهیم به زیبائی سیرت نیز توجه کنیم.
منبع: شهدای ایران
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.