خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شکل گرفتن جنبش خوشامدگویی به مسلمانان در اروپا

به گزارش ادیان نیوز، طی روزهای اخیر تظاهرات های اعتراض آمیز متعددی در شهرهای مختلف آلمان و سوئد علیه جنبش موسوم به پگیدا (اروپائیان مخالف با اسلامی کردن غرب) و حملاتی که اعضای وابسته به این جنبش علیه مساجد داشته اند، انجام گرفته است.
تنها در ده روز گذشته سه حمله به مساجد سوئد در شهرهای اویسالا، اسکیلستونا و اسلوو شده که بر اثر آن پنج تن نیز زخمی شده اند.
از سوی دیگر مسلمانان آلمان نیز از حملات گروهای تندرو و حامی نازیسم مصون نبوده اند؛ به گونه ای که در دو هفته گذشته مساجدی در شهرهای اولدنبرگ، مولن و دورماگن مورد حمله واقع شده و دچار آتش سوزی شدند.
این مسئله نشان می دهد که موضوع افراطی گری و تعصبات قومی و مذهبی -که در سالهای گذشته و با استناد به داعش و القاعده همواره منسوب به دین اسلام و پیروان آن بوده- تنها به منطقه غرب آسیا محدود نبوده و در اروپا  نیز افزایش بی سابقه ای داشته است.
دولت های آلمان و سوئد اگرچه تلاش می کنند که مخالفت شدید خود را علیه اقدامات این گروه های تندرو و نژادپرست نشان دهند اما عملا سیاست های کلی و قوانین حمایت گرایانه وضع شده از سوی آنان زمینه اصلی بروز چنین اقدامات خشونت آمیز و غیرانسانی را در قلب اروپا -که ادعای آزادی عقیده، بیان و مذهب در آن وجود دارد- فراهم کرده است.
در این گزارش به جنبه هایی از رویکرد تشکیل «پگیدا» و همچنین اهداف و عملکرد دولت و مردم اروپا در واکنش به افراطی گری های مذهبی و نژادی اشاره شده است:
پگیدا چرا و چگونه شکل گرفت؟
هفته نامه اشپیگل می نویسد: در اکتبر ۲۰۱۴ فراخوانی توسط گروهی تحت عنوان پگیدا در یکی از شبکه های اجتماعی مبنی بر برگزاری تظاهرات عمومی و اعتراض آمیز علیه سیاست های مهاجرت در آلمان و نیز آنچه آن را «اسلامی کردن اروپا» می نامیدند، منتشر گردی . دولت برلین نیز مجوز رسمی برای برگزاری این راهپیمایی را صادر نمود .
«لوتس باخمن» ۴۱ ساله که بنیانگذار این جنبش ضداسلامی به شمار می آید، یک متهم سابقه دار است که سالها پیش برای فرار از جرائم متعدد خود از جمله سرقت و حمل، استعمال و فروش مواد مخدر ابتدا به آفریقای جنوبی گریخت و سپس در سال ۲۰۰۰ تسلیم پلیس آلمان شد.
در ضمن دوره مجرمیت وی تا پایان سال ۲۰۱۵ ادامه دارد. باخمن که در شهر درسدن زندگی می کند «پگیدا» را با ۱۲ عضو تشکیل داده و فعال نمود.
در اوایل دسامبر ۲۰۱۴ لیستی یک صفحه ای، بدون تاریخ و ناشناس منتشر شد که در آن به ۱۹ خواسته سیاسی اعضای این گروه اشاره شده است.
بسیاری از گزینه های آن شامل اقدامات نژادپرستانه و در راستای تشدید خشونت و محدودیت برای اقلیت های مذهبی و نیز مهاجرین ساکن آلمان می باشد. به نوشته پایگاه «دویچه وله»، اعضای پگیدا معتقدند اسلام دینی ضدزن و دارای ایدئولوژی های خشونت آمیز است.
رهبران جنبش تلاش می کنند مرزی مبهم میان اسلام ستیزی و مخالفت با «اسلام گرایی افراطی» ایجاد نمایند، اما واقعیت این است که اقدامات نژادپرستانه آنها موجی از مخالفت های جدید با اسلام و مسلمانان را علاوه بر آلمان، در برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز به راه انداخته است.
رویکرد دولت های غربی در قبال اسلام و مسلمانان
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در واکنش به دومین تظاهرات «پگیدا» اعلام کرد: «اگرچه برگزاری راهپیمایی در کشور آزاد است اما نباید در آن توهین یا دروغ پردازی درباره مهاجرین ساکن آلمان عنوان شود.»
بر اساس گزارش کانال اول تلویزیون دولتی آلمان (آ.ار.د) تعدادی دیگر از  مقامات دولتی این کشور نیز در بیانیه هایی با اقدامات نژادپرستانه و ضداسلامی «پگیدا» مخالفت کرده اند.
دولت سوئد نیز که از برپایی چنین جنبشی شوکه شده، تلاش می کند مخالفت شدیداللحن و ظاهری خود را با هرگونه اقدام افراطی و ضداسلامی اعلام نماید؛ در حالی که دنیا همواره شاهد برخوردهای گزینشی سران اروپا در قبال حقوق مسلمانان بوده است.
دولت های اروپایی مکررا بر طبل عدم رعایت حقوق بشر در سایر کشورها و بخصوص کشورهای اسلامی می کوبند، در حالی که به نظر می رسد حقوق مسلمانان برای تدوین کنندگان قوانین حقوق بشری و شهروندی اروپا جایگاهی ندارد.
عدم برخورد دولتی و قضائی با عوامل  به آتش کشاندن مساجد و نژادپرستی علیه مسلمانان در آلمان و سوئد اثبات کننده رویکرد دوگانه غرب با  اسلام و جمعیت یک میلیارد و ۷۰۰ هزار نفری پیروان آن است.
روزنامه انگلیسی گاردین در مقاله ای با اشاره به قتل «مروه الشربینی» بانوی محجبه ساکن آلمان نوشت: «این پزشک مصری در حالی در دادگاه و با حضور نیروهای پلیس با ۱۸ ضربه چاقو کشته شد که فرزند سه ساله و همسر وی نیز شاهد حادثه بودند. مراسم خاکسپاری الشربینی به راهپیمایی اعتراضی علیه سیاست های نژادپرستانه دولت آلمان و نیز گسترش اسلام ستیزی در این کشور تبدیل شد و حاضران شعار «آلمان دشمن خداست» سر دادند. تراژدی قتل الشربینی (معروف به شهید حجاب) بعنوان یک واقعیت در اروپا وجود دارد…»
اشپیگل نیز قتل این مسلمان را در صحن علنی دادگاه شهر درسدن، نمونه ای از انفعال قضائی و دولتی غرب در قبال حقوق مسلمانان دانست.   
کمپین های مردمی ضدنژادپرستی و اسلام ستیزی
اقدامات خشونت آمیز و ضدانسانی اعضای وابسته به جنبش “پگیدا” موجب خشم بسیاری از مردم در کشورهای اروپایی شده است.
به نوشته روزنامه «لوکال» چاپ سوئد، جمعیتی بالغ بر سه هزار تن در سراسر این کشور با برپایی ده‌ها تظاهرات سازمان یافته خواستار توقف خشونت علیه مسلمانان و نقض حقوق شهروندی و دموکراسی شده اند.
هزاران فعال نیز با تجمع مقابل کاخ سلطنتی سوئد در استکهلم اسلام هراسی و اسلام ستیزی در غرب را تقبیح کردند.
پایگاه اینترنتی شبکه «تله سور» در گزارشی تصریح کرد: «در آلمان نیز جنبش ۶ هزار نفری “درسدن بدون نازی‎ها” در مقابل “پگیدا” شکل گرفت که با برپایی تظاهرات خواستار ترویج فرهنگ خوشامدگویی به مهاجرین در آلمان و مخالفت با خشونت های تبعیض آمیز از سوی نوادگان نازیسم شده اند. نکته حائز اهمیت این است که آنگلا مرکل نیز به‎دلیل نیاز کشورش به مهاجرین از حامیان این جنبش می باشد. به گزارش پلیس آلمان در سراسر این کشور بیش از ۲۲ هزار شهروند ضد افراطی‎گری اسلام‌ستیزان تظاهرات کردند.»
در حالی که به نظر می رسد اسلامی نماهای وابسته صهیونیست موسوم به « داعش » در غرب آسیا باهماهنگی جنبش هایی نظیر ” پگیدا ” در اروپا سعی در تخریب چهره اسلام در عرصه بین المللی دارند اما اکثریت مردم در کشورهای اروپایی نه تنها علاقه ای به این نوع سیاست های مزدورانه ندارند بلکه از آن بعنوان اهرم فشاردیگری علیه نقض همیشگی حقوق شهروندی خود علیه دولت ها استفاده می کنند .
مسلمانان نه تنها در سوئد و آلمان بلکه در سایر کشورهای اروپایی نیز از دستیابی به حقوق کامل خود محروم هستند . در ادبیات دولتی غرب اسلام گرایی ، اسلام ستیزی ، بنیادگرایی ، افراطی گری و حتی تروریسم با معنایی یکسان تفسیر می شود . بعلاوه اینکه نقش رسانه های وابسته و فاقد بیطرفی دراطلاع رسانی ، سیاستمداران تندرو و نیز اندیشمندان و نخبگان فکری اروپا در گسترش و تشدید اسلام هراسی و اسلام ستیزی بسیار حائز اهمیت است .
مقامات بخش هلندی تبار بلژیک نیز مدتهاست که ورود دانش آموزان محجبه به بیش از ۷۰۰ مدرسه دولتی را ممنوع اعلام کرده اند . یکی از احزاب سیاسی اتریش برای تبلیغ انتخاباتی خود بازی رایانه ای با عنوان « وداع با مساجد » را ساخت که کاربر در آن باید مناره ها و گنبد مساجد را مورد هدف گلوله قرار دهد .بنابراین باید اینگونه نتیجه گرفت که ادعای دولت های اروپایی درباره زندگی مسالمت آمیز همه فرهنگ و ادیان در کنار هم تحت حکومت های آنان ادعایی دروغین است و رویکرد اسلام ستیزی به رغم مخالفت و بی اعتنایی ملت های اروپایی نسبت به این سیاست ها همواره در اشکال مختلف از سوی آنها اجرا و حمایت می شود .
اگرچه بسیاری از رسانه های غربی وابسته تلاش می کنند سانسور شدید خبری را درباره حمایت شهروندان اروپایی از مهاجران و اتباع مسلمان و همچنین مخالفت آنها با سیاست های تبعیض آمیز دولت های خود رعایت کنند اما در هفته های اخیر و با توجه به موج بی سابقه اعتراض علیه اسلام ستیزی و اسلام هراسی در غرب رسانه هایی مانند بی بی سی ، الجزیره آمریکا ، سی ان ان ، هاآرتص ، هافینگتون پست و … ناچار شدند به پوشش نسبی این راهپیمایی های مردمی بپردازند 
بسیاری از کارشناسان معتقدند ریشه تشکیل گروه های افراط گرایی مانند « پگیدا » فقر و عدم توزیع عادلانه ثروت در کشورهای اروپایی از جمله آلمان می باشد . به نظر می رسد این جنبش ضداسلامی ، قربانی کردن مهاجرین و بخصوص مسلمانان را بعنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن دولت استفاده می کند تا به مقاصد خود دست یابد .
بعلاوه خشونت های بی سابقه تروریست های سلفی _ تکفیری در غرب آسیا ( که مورد حمایت آمریکا ، اسرائیل  و هم پیمانان آنها بوده و هستند ) مانند بریدن سر شهروندان سوری و عراقی و یا مثله کردن اعضای بدن آنها نیز موجب تشدید القای تفکر و برداشتی نادرست از اسلام حقیقی در میان مردم جهان و بخصوص اروپائیان شده است. سازمان های امنیتی آلمان اعلام کرده اند به احتمال فراوان تعداد جوانانی که در سال ۲۰۱۵ برای جنگ و پیوستن به داعش راهی عراق و سوریه شوند ، افزایش یابد .   
بااین حال این اقدمات هماهنگ شده و سازمان یافته نتوانسته موج  استقبال از تعالیم دین مبین اسلام در اروپا و سرتاسر گیتی را متوقف نماید . بر اساس گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۰ جمعیت کل مسلمانان اروپا ( بدون احتساب ترکیه ) ۴۴ میلیون نفر بوده که روند رشد این جمعیت دوبرابر رشد جمعیت سایر ادیان در قاره سبز می باشد . هم اکنون اسلام دومین دین بزرگ اروپا بوده و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ بیش از یک چهارم جمعیت کل دنیا مسلمانان باشند .
تظاهرات مردم کشورهای اروپایی علیه اسلام هراسی و رویکرد آنان در این موضوع نشانگر جایگاه اسلام در میان مردم  اروپا است که واهی بودن اسلام هراسی سران غرب را نشان می دهد. حساسیت مردم  اروپا نسبت به این موضوع بیانگر این حقیقت است که ملت ها با یکدیگر مشکلی ندارند و این سران غرب هستند که عامل تفرقه اند چنانکه برای رسیدن به اهداف خود داعش را ایجاد کردند.
شایان ذکر است اتریش، دانمارک، انگلیس، فرانسه، هلند، سوئد، اسپانیا و سوئیس دارای بیشترین جمعیت مسلمان هستند که از این میان لندن، برلین و پاریس موارد بیشتری از نقض حقوق قضائی و شهروندی مسلمانان را به ثبت رسانده اند.
با این حال پیروان دین آسمانی اسلام موفق شده اند سیره اعتقادی خود رادر برابر بی فرهنگی های صلیبی دولت ها و افراطیون غربی حفظ کرده و همچنان ادامه دهند.
منبع: فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.