خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عملیات های “الله اکبر” ومدیریت جنگ داخلی در کشورها

به گزارش ادیان نیوز، چهارشنبه ۱۷ دی برای فرانسه روزی فراموش‌نشدنی بود. پس از آن‌که سایت خبری ارتش این کشور از استقرار یک ناو هواپیمابر فرانسوی با ناوگان کامل هوایی و دریایی خود در خلیج فارس به منظور حمایت از عملیات‌های غرب علیه داعش خبر داد، گزارش‌هایی تکان‌دهنده از یک حمله ظاهراً تروریستی به دفتر نشریه طنز “شارلی ابدو” در پاریس منتشر شد.
عملیات های «الله اکبر» برای مدیریت مسلمانان در اروپا است
دو ضارب با کلاشنیکف به دفتر نشریه شارلی ابدو حمله می‌کنند
    حدود ساعت ۱۱ و نیم صبح به وقت محلی خودرویی با سه سرنشین مقابل دفتر نشریه شارلی ابدو متوقف شد. دو نفر از خودرو پیاده شدند و با کلاشنیکف به درون دفتر حمله کردند و چندین نفر از کارکنان نشریه را کشتند. یکی از کشته‌شدگان، مدیر نشریه بود. سردبیر و ۴ کاریکاتوریست شارلی ابدو نیز در این حمله جان خود را از دست دادند. برخی خبرنگاران نشریه به پشت‌بام ساختمان پناه بردند. مهاجمان بعد از تیراندازی، با دو خودرو متواری شدند.
    شارلی ابدو سال ۲۰۱۲ اقدام به انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام کرد. در این مدت، هیچ واکنش فیزیکی علیه آن دیده نشده بود. این نشریه سال ۲۰۱۱ پس از که نوشت سردبیر شماره آینده‌اش “حضرت محمد” خواهد بود، همراه با این خبر کاریکاتوری از آن حضرت را در صفحه اول خود منتشر کرد. شارلی ابدو سال ۲۰۱۳ نیز در یک شماره ۶۴ صفحه‌ای، زندگی حضرت محمد را به شکل کاریکاتور انتشار داد. این نشریه هر چهارشنبه کاریکاتورهایی منتشر می‌کند که در برخی از آن‌ها، به مسلمانان توهین می‌شود.
    نشریه مذکور ۱۵ دقیقه پیش از حمله، در مورد البغدادی پیامی در صفحه توییتر خود منتشر کرده بود. بر همین اساس گفته می‌شود داعش در این حمله تروریستی دست داشته است. در یکی از سایت‌های اصلی داعش با اشاره به خبر این تیراندازی، آمده است: “الله اکبر… الله اکبر… خداوندا وحشت را در دل‌های‌شان فرود آور و شرور آن‌ها را از سر مسلمانان کم کن! فرانسه، بزرگ‌ترین عامل جنگ علیه مسلمانان در اقصی‌نقاط جهان است و نقش کنونی آن در جنگ با مبارزان در آفریقا (و به‌تازگی در لیبی) پنهان نیست.”
    این نشریه، سه سال پیش، کاریکاتورهایی علیه مقدسات اسلامی از جمله پیامبر اسلام(ص) منتشر کرده بود  اما “چارلی‌ابدو” به‌تازگی کاریکاتوری از “ابوبکر البغدادی” سرکرده گروه داعش به چاپ رسانده بود که به نظر می‌رسد این اقدام، خشم عناصر این گروه را برانگیخته است.
عملیات های «الله اکبر» برای مدیریت مسلمانان در اروپا است
تصاویری که برای شناسایی مظنونین اصلی منتشر شد – از چپ: “سعید” و “شریف کواشی”
    خبرگزاری‌ها آمار کشته‌شدگان را ۱۰ نفر اعلام کردند. مهاجمان هنگام فرار با نیروهای پلیس نیز درگیر شدند. شبکه اسکای‌نیوز خبر داد، عاملان تیراندازی تیربار و خمپاره‌انداز در اختیار داشته‌اند.
    رئیس‌جمهور و وزیر کشور فرانسه در محل تیراندازی حاضر شدند. “فرانسوا اولاند” رئیس‌جمهور، خواستار نشست اضطراری کابینه شد. پلیس فرانسه تعداد زخمی‌ها را ۱۰ نفر اعلام کرد. وضعیت ۵ نفر از مجروحان وخیم گزارش شد.
    مقامات فرانسوی اعلام کردند تلفات حمله به ۱۱ نفر افزایش یافته است. وزارت کشور فرانسه، پاریس را در بالاترین وضعیت هشدار امنیتی قرار داد. مدارس دولتی [در پاریس] تعطیل شدند. نخست‌وزیر فرانسه حالت آماده‌باش کامل برای مبارزه با تروریسم در کشور اعلام کرد. وی گفت: “فرانسه با شرایط جدی و خطرناکی مواجه است. تعداد بسیار زیادی از اتباع فرانسه برای پیوستن به گروه داعش رفته‌اند و در یکی از آخرین تصاویری که از این گروه تروریستی منتشر شده یک فرد فرانسوی هم در بین آن‌ها شناسایی شده است.”
    اولاند حمله روز چهارشنبه را “بدون شک تروریستی” و “توحش شدید تروریست‌های بزدل” توصیف کرد و گفت پلیس در تلاش برای یافتن مهاجمین است. رئیس‌جمهوری فرانسه از بازنگری در همه تدابیر امنیتی در این کشور خبر داد. اولاند گفت: “ما بر خلاف ارزش‌های دموکراتیک خود عمل نخواهیم کرد، اما عاملان این جنایت مجازات خواهند شد. فرانسه با تهدید روبه‌روست، زیرا کشور آزادی است و کشته شدن دو نیروی پلیس نشان می‌دهد ساختمان این نشریه از حراست برخوردار بوده است.” رئیس‌جمهور فرانسه حمله به دفتر نشریه شارلی ابدو در پاریس را حمله‌ای علیه آزادی بیان خواند و بر لزوم حفظ وحدت این کشور در برابر حمله تروریستی روز چهارشنبه تأکید کرد. وی همچنین روز پنج‌شنبه را در فرانسه عزای عمومی اعلام کرد.
    “نیکولا سارکوزی” رئیس‌جمهور سابق فرانسه گفت: “به دموکراسی ما حمله شد. مهاجمان باید به شدیدترین وجه مجازات شوند.” 
    “دیوید کامرون” نخست‌وزیر انگلیس این حمله مسلحانه را انزجارآور و “وحشیانه” توصیف و اعلام کرد: “انگلیس برای مبارزه با تروریسم و دفاع از آزادی رسانه در کنار مردم فرانسه است… ما از آزادی بیان و دموکراسی دفاع می‌کنیم و این افراد [مهاجمان] هرگز نخواهند توانست این ارزش‌ها را از ما بگیرند.” انگلیس، سطح هشدار امنیتی خود را نیز به بالاترین سطح افزایش داد.
    جامعه مسلمانان فرانسه با انتشار بیانیه‌ای ضمن وحشیانه خواندن این اقدام،‌ آن را محکوم کرد. الازهر مصر و اتحادیه عرب نیز با محکوم کردن این اقدام، اعلام کردند که اقداماتی از این دست با قوانین اسلامی مطابقت ندارد. “حیدر العبادی” نخست‌وزیر عراق با محکوم کردن این حمله مرگبار، گفت: “این حمله تأکیدی بر ضرورت اتحاد علیه ستیزه‌جویان است و نشان می‌دهد تروریسم، همه کشورهای جهان را تهدید می‌کند، نه فقط عراق را.”
    سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حمله تروریستی در پاریس را محکوم کرد و هرگونه اقدام تروریستی علیه انسان‌های بی‌گناه را با تعالیم اسلام بیگانه دانست. مرضیه افخم سوء استفاده از آزادی بیان و تندروی فکری و ترور شخصیت‌های مورد احترام ادیان و ملت‌ها، توهین به ادیان الهی و ارزش‌ها و نمادهای مورد احترام این ادیان را محکوم و غیرقابل قبول دانست.
    آمار تعداد کشته‌ها به ۱۲ نفر رسید. اخبار حاکی از آن است که ۱۰ نفر از کشته‌شدگان خبرنگار از جمله ۴ کاریکاتوریست مشهور با نام‌های “چارب”، “کابو”، “ولینسکی” و “تیگنوس” بوده‌اند.
    باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، حمله تروریستی پاریس را به شدت محکوم کرد. کاخ سفید اعلام کرد آماده است با فرانسوی‌ها برای کمک به تحقیقات همکاری کند. به دنبال حادثه تیراندازی در پاریس، مقامات امور امنیت ملی آمریکا و آژانس‌های امنیتی این کشور با مقامات و همتایان فرانسوی خود تماس‌هایی برقرار کردند.
    “ولایمیر پوتین” رئیس‌جمهور روسیه حمله تروریستی اخیر در پاریس را محکوم و اعلام کرد مسکو برای همکاری با فرانسه در راستای مقابله با تروریسم آمادگی دارد.
    “ژان کلود یونکر” رئیس کمیسیون اروپا در واکنش به حمله اخیر، این اقدام را حرکتی غیرانسانی و وحشیانه خواند و گفت: “حمله به دفتر نشریه طنز شارلی ابدو اقدامی غیرقابل تحمل و وحشیانه است که همه ما را به عنوان افراد اروپایی به چالش می‌کشد.”
    “آنگلا مرکل” صدراعظم آلمان حمله به دفتر شارلی ابدو را محکوم کرد و گفت: “شنیدن خبر این حمله مرا بسیار بهت‌زده کرد… مایلم از طرف مردم آلمان با طرف فرانسوی ابراز هم‌دردی کنم.” مرکل گفت: “حمله به نشریه شارلی ابدو فقط حمله علیه فرانسه نبود، بلکه حمله به آزادی بیان و مطبوعات بود که عنصر مرکزی فرهنگ دموکراتیک و آزاد ماست.”
    سازمان ناتو با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله، آن را اقدامی وحشیانه علیه آزادی رسانه خواند. دبیرکل این ائتلاف گفت: “تروریسم در هر شکل و صورتی موجه و قابل تحمل نیست.”
    “مولود چاوش‌اوغلو” رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه با بیان این‌که کشورش این حمله را محکوم می‌کند، خواهان آن شد که اروپا با اسلام‌هراسی رو به رشد مقابله کند. وی تصریح کرد: “این حمله به هر دلیل یا هدفی که باشد ما آن را محکوم می‌کنیم و مخالف هر نوع اقدام تروریستی هستیم.”
    “سلمان رشدی”نویسنده کتاب ضد اسلامی آیات شیطانی، در واکنش به حادثه تیراندازی، از مجله شارلی ابدو حمایت کرد. وی با صدور بیانیه‌ای، دین را “مایه طنز” دانست.
    پلیس فرانسه اعلام کرد: “عاملان حمله به نشریه شارلی ابدو کماندو بودند.””بان‌کی‌مون” دبیر کل سازمان ملل متحد با بیان این‌که این‌گونه حملات وحشتناک به هیچ وجه قابل توجیه نیست، تصریح کرد: هدف از چنین حملاتی تفرقه‌افکنی است. ما نباید در این دام بیفتیم.”
    به گزارش شبکه تلویزیونی “المیادین”، “جرج سیسین” کارشناس مسائل سیاسی درباره این حادثه گفت: “ده‌ها تن از تروریست‌ها که در میدان‌های جنگ [سوریه] بوده‌اند، به فرانسه بازگشته‌اند. این مسئله خیلی خطرناک است. فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی که هنوز درباره مبارزه با داعش تردید دارند، باید تصمیم خود را در این‌باره بگیرند، زیرا فرانسوی‌ها از این به بعد نمی‌توانند بپذیرند که یک داعش خوب و یک داعش قاتل وجود دارد.”
    سه مرد نقابدار (دو برادر به نام‌های “سعید کواشی” و “شریف کواشی” و راننده خودروی‌شان “حمید مراد”) در این عملیات شرکت داشتند. ضاربان با کلاشنیکوف به شارلی ابدو حمله کردند و یک نفر از آن‌ها در جریان حمله، “الله‌اکبر” می‌گفت. پایگاه خبری “العهد” در این خصوص نوشت، حمایت مداوم فرانسه از گروه‌های تکفیری طی بحران در سوریه، باعث شد تا در نهایت آن‌چه از قبل پیش‌بینی کرده بودند، در حمله به دفتر مجله “شارلی ابدو” کلید بخورد.
خبرنگاری در این خصوص با “تیری میسان” خبرنگار و محقق فرانسوی گفتگو کرده است. متن این مصاحبه به شرح زیر است.
مردم فرانسه در خصوص حمله افراد مسلح در پاریس چه تصوری دارند؟
دو موضوع وجود دارد: یکی واقعیت‌هاست و دیگری چیزی که مردم تصور می‌کنند اتفاق افتاده است. واقعیت این است که دو نفر به دفتر نشریه طنز “شارلی ابدو” در پاریس حمله کرده‌اند و ۱۲ نفر را کشته‌اند و همزمان فریاد می‌زده‌اند: “الله اکبر”. از نظر اغلب مردم فرانسه، این یعنی مسلمان‌ها برای اعتراض به کاریکاتورهای این نشریه، به دفتر آن حمله کرده‌اند.
به عقیده من، افرادی که تصمیم گرفته‌اند این حمله را صورت بدهند، نه دو نفری که حمله را عملی کرده‌اند، بلکه افراد پشت صحنه این حمله می‌خواهند فضای فرانسه را به گونه‌ای مدیریت کنند که جنگی داخلی میان مسلمان‌ها و غیرمسلمان‌ها در این کشور آغاز شود. در همین راستا اکنون باید حمله‌ای علیه مردم فرانسه صورت بدهند و بعد، حمله سومی را علیه مسلمانان برنامه‌ریزی کنند تا مطمئن شوند که دو طرف احساس خطر می‌کنند و به جان هم می‌افتند.
به تازگی شاهد “عملیات‌های الله اکبر” مشابه در کشورهایی مثل انگلیس و حتی خود فرانسه بوده‌ایم. چه اندازه احتمال دارد این حملات موجب شود فرانسه و انگلیس نقش خود را در خاورمیانه پررنگ‌تر کنند؟
نمی‌توان به طور قطعی گفت، اما مسلماً این حوادث با هم ارتباط دارند. همه ما می‌دانیم که سیاست آمریکا درباره اروپا چیست و می‌دانیم که آمریکایی‌ها حاضر هستند مردم را در کشورهای هم‌پیمان خود بکشند تا منافع خود را تأمین کنند. در سال‌‌های اخیر، نمونه‌های زیادی از این اتفاق را دیده‌ایم.
نکته قابل‌توجه این است که “جان کری” وزیر خارجه آمریکا، حمله به دفتر شارلی ابدو را حمله‌ای علیه “آزادی بیان” توصیف کرده است. کشورهایی که شبکه‌های تلویزیونی فراوانی را در یوگوسلاوی و عراق و سوریه و لیبی به خاطر این‌که با آن‌ها مخالف بودند، از بین برده‌اند، چگونه از آزادی بیان صحبت می‌کنند؟
یادتان باشد که القاعده و داعش هیچ‌گاه از به راه انداختن جنگ در اروپا صحبت نکرده‌اند، بلکه همیشه از به راه انداختن جنگ داخلی در کشورهای اسلامی می‌گویند. افرادی که از جنگ داخلی در کشورهای غربی و اروپا حرف می‌زنند در تل‌آویو هستند، نه در قاهره یا کابل. می‌خواهند اروپا را وارد جنگ بکنند و بعد خودشان ادعا کنند که می‌خواهند کشورهای اروپایی را نجات بدهند. عملیات های “الله اکبر” برای مدیریت مسلمانان در اروپا صورت گرفته است.
منبع: مشرق
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.