آیین واجیشت ایاثرمگاه زرتشتیان در آتشکده تهران برگزار شد
همراه با معرفی موبدیار آبتین کشاورزی
زرتشتیان همازور با نیایش موبدان در آتشکده تهران آیین واجیشت چهرهی ایاثرمگاه، یادگار ارزشمند نیاکانی را پاس داشتند. این آیین با معرفی موبدیار آبتین کشاورزی همراه بود.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیین واجیشت گهنبار، کهن آیین زرتشتیان است که پیش از سپیدهدم نخستین روز از چهرهی گهنبار در جایگاه یزشنگاه یا یشتخانهی آتشکده برگزار میشود. این آیین با یسناخوانی موبد پدرام سروشپور از نیمه شب در یزشن خانه آتشکده تهران آغاز شد. یسناخوانی موبد تا سپیدهدم به درازا میکشد. آیین اوستاخوانی گهنبار ساعت ۶ بامداد چهارشنبه ۲۰ مهرماه خورشیدی برابر با اشتاد ایزد و مهرماه ۳۷۶۰ زرتشتی برگزار شد.
موبدان مهراب وحیدی، آبتین کشاورزی، رشید خورشیدیان، راشین جهانگیری، فرهنگ ضیاتبری، فرزاد لهراسبی گِرد سفرهای دیگر اوستا و گهنبار خواندند. سفرهای سپید که بر آن شاخههای همیشه سبز سرو و مورد نهادهاند، کاسهای آب، سینی از میوه، لُرک (:هفتگونه میوهی خشک شده) و دیگر آفریدههای نیک اهورایی که هریک نمادی از امشاسپندان هستند. پیش از برگزاری آیین اوستاخوانی موبد رشید خورشیدیان به معرفی موبدیار آبتین کشاورزی پرداخت. آبتین کشاورزی اسفندماه سال گذشته پس از تکمیل آموزشهای بایسته و گذراندن آزمونهای انجمن موبدان، موفق به دریافت گواهینامهی موبدیاری شد.
پس از نیایش از باشندگان با صبحانه و شربت هوم (عصارهی گیاه هوم که خاصیت درمانی دارد) پذیرایی شد. پذیرایی آیین واجیشت، با نیکاندیشی خانواده رستمیان، بنامگانه روانشادان دستور مهربان دستور رستم رستمیان، دستور بهرام دستور خداداد دستور رستم دستور بهرام، بهدین خداداد خدابخش شیرین دستور جمشید فریدون دستور مهربان فراهم آمده بود.
گهنبار اَیاثَرِم، چهارمین چَهره از جشنهای سالیانهی گهنبار، به چَم (:معنی) آغاز سرما است؛ از ۲۰ تا ۲۴ مهرماه خورشیدی در شهرهای زرتشتینشین برگزار میشود. والاترین آرمان از برگزاری این آیینها، فرهنگی است به نام فرهنگ همازوری که مهمترین عامل برای پایداری و پویایی یک هازمان به شمار میرود. گهنبارها در کنار بار دینی خود، با برگزاری نیایش همگانی، شادی، داد و دهش و مهمتر از همه با ایجاد همازوری در هازمان به یکی از ارکان مهم همبستگی هازمان زرتشتی درآمده است.