خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

داعش مظهر عریان خشونت، تجاوز و بردگی

ادیان نیوز: این روزها شنیدن اخباری مبنی بر کشته شدن شمار زیادی انسان بر اثر خشونت های صورت پذیرفته، تجاوز به زنان و ترویج برده داری به امری متداول در جهان اسلام تبدیل شده است. روزانه دهها انسان بی گناه در سوریه، افغانستان، عراق، لبنان، نیجریه، لیبی، پاکستان و… توسط عناصر تکفیری به قتل می رسند. نکته حائز اهمیت در این باره ترویج بیش از پیش استفاده از اقدامات انتحاری در نبردهای صورت پذیرفته از سوی گروه های تکفیری-تروریستی می باشد، به گونه ای  که امروزه جوامع مختلف براحتی از تحقق چنین رویداد منزجر کننده ای سخن می گویند، گویا بستن یک جلیقه انتحاری و ورود به میان یک تجمع و انفجار خود، امری طبیعی به نظر می آید.
میزان نفرت و خوی پلید گروه های استفاده کننده از چنین حربه هایی زمانی بیشتر می گردد که بدانیم عمده افراد مورد استفاده برای عملیات های انتحاری از میان کودکان و نوجوانان کم سن و سال انتخاب می گردند. کودکانی که یا از وقوع چنین پیش آمدی برای خود ناآگاهند و یا با شستشوی مغزی و وعده وعیدهای دروغین بدین کار همت می گمارند.
رسانه های خبری امروز گزارش داده اند که گروه تروریستی و خشونت طلب بوکوحرام در حملات روز گذشته خود قریب به ۲۰۰۰ انسان را به قتل رسانده اند. حملات فوق جهت اشغال شهر بوگا صورت پذیرفته. نیروهای وابسته به این گروه در خلال درگیری های امروز نیز مبادرت به اتخاذ رویه ای وحشیانه نموده و با فرستادن یک دختر بچه مسلح به جلیقه انتحاری به بازاری شلوغ و انفجار وی، زمینه مرگ شمار کثیری را فراهم نمودند. لذا بر آن شدیم به چرایی آغاز این رخدادهای نامیمون همچون تجاوز به زنان و استفاده از آنها بعنوان سپر انسانی و گسترش آن در سطح گیتی بپردازیم.
افغانستان سر منشا شیوع عملیات انتحاری
قدرت گیری عناصر سلفی در افغانستان موسوم به طالبان در اواخر دهه نود میلادی زمینه رشد و اشاعه اندیشه های واپس گرایانه و مرتجعانه در سطح منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه را فراهم نمود. رهبران طالبان با همسویی سرکردگان القاعده که پس تسلط این گروه بر افغانستان در این کشور سکنی گزیده بودند به ارائه مدلی انحرافی از اسلام پرداختند، مدلی که  حمایت پیدا و پنهان مفتی های وهابی سعودی را پشت سر خویش احساس می نمود.
ادعاهای گروه طالبان و القاعده مبنی بر احقاق حقوق مسلمین و مبارزه با غرب موجب جلب توجه شماری از مسلمانان ناآگاه به گروه های فوق گردید. اسامه بن لادن، ایمن الظواهری و ملا عمر هر یک به تهییج و تشویق مسلمین جهت آنچه جهاد می نامیدند پرداختند. ضرورت مبارزه با جهاد موجب ارائه فتاوی مختلفی از سوی رهبران طالبان و القاعده گشت، که در آنها به فرد اجازه داده می شد جهت دستیابی به مقاصد جنبش و جهاد در راه خدا به عملیات انتحاری مبادرت ورزند.
سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ و رویارویی این گروه با سایر مجاهدین همچون ائتلاف شمال و نیروهای ائتلاف بین المللی بیش از پیش به ترویج عملیات انتحاری منجر شد. ترور های جهت دار و اقدامات انتحاری مزدوران طالبان در سال های فوق منجر به مرگ ده ها هزار انسان بی گناه اعم از کودک و زن شد. نیروهای طالبان جهت انتقام از نیروهای پلیس یا دولت مبادرت به اقدام انتحاری در معابر شلوغ، بازارها، مساجد و… می نمودند.

احمد شاه مسعود از رهبران جهادی افغانستان توسط یک عملیات انتحاری به شهادت رسید
اقدامات طالبان همچنین دامن بسیاری از شخصیت های بزرگ این کشور همچون برهان الدین ربانی رهبر مجاهدین افغانستان و احمد شاه مسعود را گرفت. ربانی و مسعود هر دو توسط عناصر نزدیک به طالبان در یک اقدام انتحاری به شهادت رسیدند.
نیروهای طالب جهت پیشبرد اهداف خویش از طریق عملیات انتحاری ناگزیر به استفاده از نیروهای کودک و بعضا نوجوان بوده اند، چرا که عمده نیروهای جوان و پا به سن از گذاشته از انجام چنین اقدامی هراس داشته و پرهیز می نمایند. بر خلاف آنها، کودکان افغان گاها بدون اطلاع و آگاهی با بسته شدن کمربندی انتحاری ناگزیر به میان جمعیتی رفته و از طریق کنترل از راه دور منفجر می گردند. نوجوانان افغان نیز با وعده هایی نظیر شهادت در راه خدا و ورود به بهشت جهت اقدامی انتحاری اقناع می گردند.

کودک اجیر شده توسط طالبان برای یک عملیات انتحاری توسط نیروهای امنیتی افغانستان بازداشت می شود
در سال ۲۰۱۱ نیروهای امنیتی افغان سه کودک ۹، ۱۲ و ۱۳ ساله را که قصد عملیات انتحاری داشتند بازداشت نمود. سخنگوی سازمان اطلاعات افغانستان در این باره اعلام نمود که این پسر بچه کوچکترین بمب گذار انتحاری است که تاکنون دستگیر شده است. هرچند که پیش از این پسر بچه‌هایی تا سن پنج سال نیز برای کار گذاشتن بمب در ولایت هلمند افغانستان مورد استفاده قرار گرفته بودند. به گفته منابع افغان چندین سال است شبه نظامیان از تاکتیک به کارگیری کودکان به عنوان بمب گذار انتحاری استفاده می‌کنند تا سربازان ناتو، مقام‌های دولتی افغانستان و کسانی را که با دولت افغانستان همکاری می‌کنند هدف قرار دهند اما این موضوع اخیرا بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. غلام فاروق‌، کودک ۹ ساله‌ای که قصد انجام عملیات انتحاری داشته و دستگیر شده است، در رابطه با اقدام خود اینگونه می گوید:‌ «به من گفته شده بود وقتی که ما حملات انتحاری انجام می دهیم همه افرادی که اطراف ما هستند می میرند اما ما زنده می مانیم.»
شبکه جهانی القاعده و بسط عملیات های خونین
فارغ از نحوه شکل گیری القاعده و ارتباطات سازمانی این گروه با تشکیلات های امنیتی ایالات متحده و بریتانیا که مطلب فوق در پی واکاوی آن نیست، شبکه القاعده جهت پیشبرد مقاصدش اقدام به تاسیس شعبی در کشورها و مناطق مختلفی از جهان نمود. هم اکنون زیر شاخه های القاعده در سوریه، عراق، شبه جزیره عربستان، شبه قاره هند، مغرب اسلامی، لیبی، مصر، اردن، قفقاز، داغستان، بالکان و… فعال می باشند.
رشد و نمود این شبکه در بسیاری از نقاط جهان موجب انتشار روز افزون افکار انحرافی القاعده در جهان گردید که این امر بر اسلام هراسی موجود که غرب بدان تاکید می نمود کمک شایانی کرد. در طول دو دهه اخیر شمار زیادی از حملات در سراسر جهان به القاعده نسبت داده شده است، انفجار برج های دوقلو در نیویورک، مترو لندن، مترو مادرید، سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا و… از جمله موارد فوق است. حضور فیزیکی و نفوذ تدریجی موجب عضو گیری و فعالیت بیشتر این شبکه تروریستی در سطح جهان اسلام گردید که این امر موجب رشد روز افزون اقدامات انتحاری در کشورهای اسلامی گردید.
خشونت اعمال شده از سوی القاعده و بهره گیری از وسایل مختلف نظیر استفاده از کودکان به عنوان سپر انسانی یا تجاوز به نوامیس مردم، موجی از وحشت از این گروه تروریستی را در سطح منطقه و تمامی گیتی ایجاد نمود.
برآورد تحولات یک دهه اخیر حکایت از مرگ هزاران زن و کودک داشته که بواسطه اقدامات القاعده به قتل رسیده اند. عبدلکریم پدری که احساس می‌کند فرزندش در حمله انتحاری قندوز افغانستان دست داشته است، وی را به پلیس تحویل داد. وی در این خصوص می گوید: پسرش عبدالله، ۲ سال پیش در پیشاور پاکستان توسط طالبان ربوده شده بود و در منطقه‌ای به نام «گلبرگ» به او و دیگر کودکان به وسیله خوراندن دارو و قرص‌های مخصوص، آموزش‌های تروریستی داده شده است.عبدالکریم که پیش از این یکی از مهاجرین افغانستانی مقیم پاکستان بوده است، اکنون در قندوز زندگی می‌کند. وی پس از حمله انتحاری قندوز، برای جلوگیری از حملاتی که ممکن است در آینده به دست پسرش صورت بگیرد، وی را به پلیس معرفی کرده است.

کودک متهم به عملیات انتحاری در پاکستان بازداشت می شود
در رابطه با چگونگی رشد جریان های تکفیری در منطقه نکاتی قابل ذکرند که در صورت عدم وجود آنها، بی شک این سازمان امکان توسعه اینچنینی را برای خویش مهیا نمی دید. پول های سرسام آور خاندان سعودی و حمایت ایدئولوژیک مفتی های وهابی را می توان بزرگترین حامی القاعده دانست. سعودی ها با توانایی بسیار بالای امنیتی و مالی شان زمینه نفوذ گسترده ای را در برخی کشورهای اسلامی نظیر پاکستان، افغانستان و یمن فراهم نموده و با بهره گیری از موقعیت منحصر به فرد مالی شان، اقدام به صدور انواع تسلیحات و حمایت های مالی از گروه القاعده نموده اند.
تاسیس مساجد، دانشگاه ها و پایگاه های متعدد جهت اشاعه اندیشه های سلفی را می توان دیگر اقدام بارز سعودی ها در این زمینه قلمداد نمود. بنابر آنچه دستگاه های امنیتی آمریکا اعلام نموده اند، عمده تروریست های بزرگ جهان در محیط های آموزشی سعودی در پاکستان، افغانستان و سایر نقاط منطقه پرورش یافته اند.

عربستان سعودی بزرگترین حامی مالی و ایدئولوژیک القاعده می باشد
حمایت تلویحی آمریکا و اتحادیه اروپا از رشد جریان هایی نظیر القاعده را می توان از دلایل مهم دیگری دانست که موجب بسط این گروه در سراسر جهان شده است. ترویج اسلام هراسی و جایگزینی دشمنی به جای شوروی سابق زمینه را فراهم نموده تا دول غربی با رشد القاعده و تحمیل برخی هزینه ها به غرب موافقت نمایند تا از این رهگذر امتیاز های بزرگتری را بدست آورند. خطر مقابله با آنچه بنیادگرایان اسلامی معرفی می شوند موجب حمله آمریکا به دو کشور عراق و افغانستان گردید و جای پای این کشور را در منطقه خلیج فارس بیش از گذشته مستحکم نمود، دستاوردی که ارزش وقوع انفجار برج های دوقلو و کشته شدن ۲۰۰۰ شهروند آمریکایی را داشته است.
داعش مظهر عریان خشونت، تجاوز و بردگی
ظهور داعش را می توان پدیده ای جدید در سطح جریان های تروریستی موجود در جهان دانست. این گروه ضمن تشکیک در آرمان های القاعده، این گروه و رهبری آن را متهم به محافظه کاری نموده و به گونه ای توحش آمیز اقدام به رفتارهایی جهت دستیابی به اهدافش می نماید. برده داری و به اسارت گرفتن زنان بخشی از سیاست های فوق می باشد. بر طبق آموزه های ابوبکر البغدادی و پیروانش، در صورت تسلط این گروه تروریستی بر مناطق تصرف شده، تمامی زنان و دختران آنها به غنیمت در اختیار نیروهای این گروه قرار می گیرند. تجاوز دسته جمعی و به برده گرفتن هزار زن، دختر و کودک ایزدی، مسیحی، علوی، شیعه و حتی برخی سنی در مناطقی که به دست تروریست های این گروه تصرف شده نمونه ای در این راستا می باشد.

سه دختر ایزدی که شماری از اعضای خانواده شان به بردگی داعش درآمده است
بنا به گفته شاهدان عینی و تایید رسانه های وابسته به داعش، هزاران زن و کودک جهت بردگی در موصل به نیروهای این گروه به قیمت های متنوع فروخته شده اند. بر اساس جزوه داعش که الدلیل نام دارد و در بازار برده فروشی منتشر شده است؛ عناصر داعش می توانند در شرایط مشخصی به دختران نابالغ نیز تجاوز کنند.
اندیشه تجاوز، بردگی، بریدن سرها، اقدامات وحشیانه در برابر مخالفین همگی در راستای استراتژی خشونت آمیز داعش است که جهت ایجاد رعب در میان مردم و نیروهای مقاوم به کار می رود.
«ایمن» جوان ایزدی در شهر «زاخو» در منطقه کردستان عراق درباره نحوه سوء استفاده جنسی داعش از خواهر ۲۱ ساله‌اش می‌گوید که یکی از سرکرده‌های داعش خواهر او را به اجبار به عقد نکاح خود در آورده و او را در یک اتاق کوچک حبس کرده که تنها غذا وارد آن می‌شود  و در طول روز نیز بارها برای استفاده جنسی نزد او می‌رود. وی گفت که ۳ خواهر او در بند تکفیری‌ها هستند و به عنوان برده جنسی از آنها سوء استفاده می‌شود. ضمن اینکه سرنوشت صدها دختر ایزدی دیگر که به اجبار مسلمان شده‌اند و مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند  هنوز مشخص نیست. ایمن تصریح کرد که یکی از خواهرانش با او تماس تلفنی برقرار کرده و به او اطلاع داده که پس از تجاوز برخی عناصر داعش به او، به زور به کیش آنها در آمده و به عقد ازدواج یکی از سرکرده‌های داعش درآمده و از سرنوشت ۲ خواهر دیگرش که آنها نیز مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند خبر ندارد.
این گروه تروریستی همچنین از وجود نیروهای متعددی در غالب عملیات انتحاری جهت دستیابی به مقاصدش استفاده می نماید. عمده نیروهای مورد استفاده از سوی داعش کودکان و نوجوانان می باشند. بر اساس گزارش های منتشر شده، نیروهای داعش کلاس های متعددی را در طول ماه ها برای نوجوانان بر قرار می نمایند تا زمینه شستشوی مغزی را در آنها فراهم نمایند. برخی از کودکان و نوجوانان نیز توسط این گروه به اجبار ناگزیر به پذیرش عملیات انتحاری می گردند.

ابوبکر ابغدادی رهبر تروریست های داعش
اسید برهو یک کودک سوری است که هفدهم دسامبر جاری در حالی که کمربندی انفجاری به تن داشت، روبروی یک مسجد شیعی در بغداد ایستاد. اندکی بعد به سمت نیروهای امنیتی حاضر در محل رفت و خود را تسلیم کرد تا بدین ترتیب بتواند از چنگ داعش بگریزد. زمانی که داعش شهر این کودک، یعنی منبج در شمال حلب سوریه را تصرف کرد، او مجبور به پیوستن به اردوگاه‌های آموزش نظامی این گروه تندرو شد. پس از آن شبه نظامیان داعش، او را برای عملیات انتحاری مجهز کردند. بر اساس گزارش ها داعش ماهانه، دویست تا سیصد کودک را به عضویت خود در می‌آورد. در خلال ماه های آموزش این بچه ها نه تنها فنون جنگ و به کار گیری اسلحه به این کودکان آموزش داده می‌شود، بلکه یاد می‌گیرند که چگونه بمب بسازند و به چه صورت، عملیات انتحاری انجام دهند. این اطلاعات را گزارش‌های سازمان ملل متحد نیز تایید می‌کند.
بر اساس گزارش نماینده سازمان ملل متحد در امور عراق، داعش به پسرهای بالای ۱۳ سال دستور داده تا سلاح به دست گرفته، از مکان‌های استراتژیک حفاظت یا غیرنظامیان را دستگیر کندد. وی تصریح می کند که تروریست‌های داعش در عراق صدها کودک را از جمله در اعدام‌های جمعی به قتل رسانده‌اند و همچنین از کودکان به عنوان بمب‌گذاران انتحاری در حمله‌های خود استفاده می‌کنند. در حملات صورت گرفته بر علیه نیروهای پیش مرگه کرد، ارتش سوریه و نیروهای مردمی عراق، عموما نیروهای داعش ابتدا کودکی را به سوی پادگان های آنها روانه کرده و پس از انفجار مقر فوق بلافاصله به آنجا حمله می نمایند.
داعش الگوی سایر تروریست ها
گروه های تروریستی گوناگونی در اقصی نقاط جهان پس از مشاهده موفقیت های ضمنی داعش در استراتژی رعب آمیزش، به الگو برداری از آن پرداخته اند و مشی خویش را رادیکال تر نموده اند. گروه تروریستی بوکو حرام در نیجریه از جمله گروه های فوق می باشد. بوکو حرام در طول ماه های اخیر اقدام به ربایش صدها کودک و نوجوان دختر نموده و ضمن استفاده جنسی از آنها، برای پیشبرد مقاصدشان من جمله اجرای عملیات انتحاری از نوجوانان فوق استفاده نموده اند.

کودک مسلح در میان القاعده شاخه آفریقا
بوکوحرام اولین گروهی است که متاثر از داعش، شمار کثیری از دختران نیجریه ای را پس از ربودن به کنیزی و بردگی خویش درآورده اند. این گروه همچنین به گونه ای وحشیانه مبادرت به قتل شهروندان ساکن در این کشور می نماید.
گروه انصار بیت المقدس در مصر، الشباب در سومالی، تحریک طالبان پاکستان، النصره و حتی شعب القاعده در سطح منطقه نیز در یک سال اخیر و تحت تاثیر اقدامات داعش به گونه ای عریان تر به اقدامات وحشیانه خویش پرداخته و مسبب ارائه چهره ای خشن از مسلمانان در سطح جهان شده اند.

مادری که دخترش توسط بوکوحرام ربوده شده است
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بوکوحرام در نیجریه، داعش درعراق و النصره در سوریه، کودکان را به عنوان سرباز به خدمت می‌گیرند؛ از آنها سوءاستفاده جنسی می‌کنند و توسط آن‌ها به دبستان‌ها ومدارس منطقه حمله می‌برند. در گزارش جدید سازمان ملل متحد در باره سوءاستفاده از کودکان در درگیری‌های مسلحانه آمده است که در سال گذشته میلادی در سراسر جهان دست کم چهارهزار کودک در جنگ‌ها و برخوردهای مسلحانه ارتش‌ها یا گروه‌های مسلح فعال بوده‌اند.
منبع: فرهنگ
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.