خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دالایی لاما: صلح جهانی از راه صلح درونی محقق می شود

به اعتقاد دالایی لاما «رهبر دینی بودائیان تبت»، صلح جهانی نه از راه تفاهم نامه ها بلکه از مسیر صلح درونی محقق می شود.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا(ادیان نیوز) به نقل از “تبت پست”، دالایی لاما که روز گذشته ۵ آذر(۲۵ نوامبر) در یک دوره آموزشی دو روزه با عنوان “حکمت اساسی راه میانه ناگار جونا” برای کره ای ها و دیگر بودائیان در یکی از شهرهای هند سخن می گفت، افزود همه انسان ها علی رغم اختلافات مذهبی و دینی به دنبال صلح درونی هستند. همه از صلح جهانی سخن می گویند. صلح جهانی واقعی از راه صلح درونی محقق می شود. سخت است بخواهیم از طریق تفاهم نامه ها و سخنرانی های کلان به صلح جهانی برسیم.

در این دوره آموزشی بیش از پنج هزار نفر از شصت و پنج کشور دنیا از جمله کره گرد هم آمده بودند.

باید گفت “ناگار جونه” از فیلسوفان هندی در اواسط قرن دوم میلادی(۲۵۰-۱۵۰( بود که شاخه مدیه ماکه یا همان راه میانه از مکتب مهایانه بودائی را پایه گذاری نمود. وی از پر نفوذترین اندیشمندان بودایی به شمار می رود.

دالایی لاما تاکید کرد انسان ها در انتخاب دین و مذهب خود باید آزاد باشند. سنت های مختلف دینی و مذهبی انسان ها نکات فلسفی متفاوتی دارد اما تمام آنها بر دو پیام محکم استوار است: اینکه به کسی آسیب زده نشود و به بهترین روش ممکن به دیگران کمک صورت گیرد.

وی گفت:”من یک راهب و یک شخصیت مذهبی و دینی هستم و دوستان زیادی در میان معتقدان به سنت های مختلف دینی دیگر دارم. تمام سنت ها شایسته احترام می باشند و از هر فرصتی که ممکن شود برای بازدید از عبادتگاه های پیروان دیگر ادیان و مذاهب استفاده می کنم.”

رهبر دینی بودائیان تبت تاکید کرد:” آموزش ها و عملکردهای او بر دو محور استوار است: یکی ترویج ذهن روشنگر بودیچیتا و دیگری بینش “هیچ انگاری”. هیچ انگاری خشم و بودیچیتا خود فریفتگی را کاهش می دهد. وقتی خود فریفتگی شما کاهش یافت، فضای بیشتری در ذهن برای دیگران خالی می شود. انسان سرشار از شادی و راحتی می گردد. آرامش ذهنی قدرت می آورد. بنابراین بودیچیتا منشا خوشبختی برای خود انسان و دیگران است. وقتی به دیگران کمک می کنید در حقیقت اهداف خود را نیز محقق ساخته اید. ”

دالایی لاما گفت تمام هشت میلیارد انسانی که امروزه روی کره زمین زندگی می کنند در طلب خوشبختی و دوری از درد و رنج شبیه یکدیگرند اما این ذهن سرکش انسان است که بین انسان ها تفرقه ایجاد می کند. آنچه آرامش ذهنی انسان را به هم می ریزد “دلبستگی، حرص و خشم و نفرت” است. در مورد صلح جهانی نیز سخنان زیادی گفته شده اما تحقق آن به صلح بین خود انسان ها بستگی دارد. از این منظر، باید گفت تکیه بر سلاح، جنگ افزار و قدرت نظامی بی فایده است.

وی افزود هر روز برای صلح جهانی دعا می کند و امیدوار است در آینده ای نزدیک صلح در شبه جزیره کره برقرار شود.

دالایی لاما خطاب به شرکت کنندگان گفت قلوب مهربان و خوب را ترویج و خود را وقف خدمت به دیگران کنند.

دالایی لاما در حالی از صلح جهانی و لزوم رسیدن به آن از راه صلح درونی سخن گفته است که بودائیان تبت سال هاست از سوی دولت چین مورد آزار و اذیت و فشار برای تغییر افکار و عقاید دینی خود برای هماهنگ شدن با ایدئولوژی حزب کمونیست قرار دارند. به عبارت دیگر “چینی سازی ادیان” به عنوان یک پالسی سال هاست که از سوی دولت چین در قبال دیگر ادیان و مذاهب تطبیق می شود.

خبر اصلی مربوط به «ارائه پیشنهادات راهبردی از سوی دالایی لاما برای دستیابی به صلح جهانی پایدار» را اینجا بخوانید.

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.