خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

“داعش” منجی جوانان عربستانی از حاکمیت «آل سعود»

به گزارش ادیان نیوز، پس از بستری شدن «عبدالله بن عبد العزیز»، پادشاه عربستان سعودی و تشدید رقابت و نزاع بین شاهزادگان سعودی جهت رسیدن به قدرت، در حالی‌که رسانه‌های سعودی تا جای ممکن تلاش می‌کنند، وضعیت جسمانی ملک عبدالله را مکتوم نگه دارند و پیشروی گروه تروریستی تکفیری «داعش» از طریق مرزهای عراق به مرزهای عربستان، در کنار افزایش مشکلات مناطق شمالی این کشور از جمله عرعر، رفحاء و طریف هم اکنون به نظر می‌رسد، عربستان سعودی به یکی از کانون‌های منطقه‌ای جذب و پذیرش داعش تبدیل شده است.
با وجودی‌که شاهزاده «عبد الله بن عبد العزیز بن مساعد آل سعود»، امیر منطقه شمالی و مرزی عربستان سعودی که دارای مساحتی بالغ بر ۱۲۷ هزار کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۳۲۰ هزار نفر است، از قدیمی‌ترین امرای عربستان سعودی شمرده می‌شود، اما این منطقه همچنان جزو مناطق محروم و به حاشیه رانده شده در عربستان تلقی می‌شود، چراکه در مقایسه با دیگر مناطق عربستان سعودی، طرح‌های رشد و توسعه در مناطق شمالی عربستان به ندرت به اجرا گذاشته شده است.
براساس گزارش‌های رسمی وزارت امور اجتماعی کشور عربستان سعودی، درحال حاضر بیش از ۱.۵ میلیون عربستانی از خدمات تامین اجتماعی که از سوی این وزارتخانه به افراد نیازمند ارائه می‌شود، بهره می‌برند که ۲۶ هزار نفر آنها ساکن مناطق شمالی عربستان سعودی هستند و این نشان می‌دهد که این مناطق از برنامه‌های وزارت امور اجتماعی عربستان و کمک‌های آن به افراد نیازمند، به نسبت مناطق دیگر این کشور بهره کمتری می‌برند.   
در کنار عوامل فوق فعالان عربستانی طی ۲ سال گذشته در صفحات اینترنتی خود تاکید کرده‌اند که مناطق شمالی این کشور منطقه‌ای آلوده به «اورانیوم» به شمار می‌آید و این آلودگی هم در هوا و هم خاک و هم آب این منطقه مشاهده شده که رهاورد آن افزایش ابتلا به سرطان و بیماری‌های صعب العلاج و تولد نوزادان عقب مانده است.
آنچه وضعیت مناطق شمالی عربستان سعودی را اسفبارتر می‌کند، نظرسنجی صورت گرفته از تعدادی از فعالان اجتماعی منطقه «عرعر» است که ۷۵ درصد آنها تاکید کرده‌اند، آینده تاریکی را برای مناطق شمالی عربستان بطور عام و منطقه عرعر بطور خاص پیش بینی می‌کنند، در حالی‌که ۲۵ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی نسبت به آینده مناطق فوق الذکر خوش بین بوده‌اند و در این میان نبود یا نقص امکانات بهداشتی و درمانی یکی از مهمترین دغدغه‌های خاطر ساکنان این مناطق شمرده شده است.
به موارد فوق الذکر باید اوضاع نامناسب امنیتی را نیز افزود، چراکه منطقه «عرعر» که با عراق هم مرز است، در این اواخر شاد کشته شدن ۳ نیروی امنیتی سعودی که در میان آنها یک سرهنگ نیز مشاهده می‌شد و ۴ عامل تروریستی بود که اولین آن در سال جدید میلادی شمرده می‌شود که هنوز ماه اول آن پایان نیافته است.
درپی این عملیات بود که صفحات اینترنتی نزدیک به داعش و هوادار آن اعلام کردند که این حمله اقدامی برنامه ریزی شده از سوی داعش بود و در واکنش به مشارکت عربستان سعودی در ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا صورت گرفته است.
این وضعیت، یعنی اوضاع اسفبار معیشتی و اقتصادی و بهداشتی منطقه، در کنار حادثه امنیتی رخ داده در منطقه مرزی عرعر موجب تشکیل کمپینی توسط فعالان اجتماعی منطقه تحت عنوان «من آزادم، با داعش علیه آل سعود همراهی می‌کنم».
تشکیل این کمپین اگرچه در صفحات اینترنتی و فضای مجازی اعلام موجودیت کرده است، اما نشان دهنده استقبال طیفی از جامعه عربستان از داعش است و بیانگر دیدگاه آنها نسبت به داعش است که آن را در شرایط کنونی منجی خود از وضعیت اسفباری که در آن بسر می‌برند، مشاهده می‌کنند.
به موازات اعلام این کمپین هفته گذشته تعدادی از جوانان منطقه عرعر و رفحاء اعلام کردند که در صورت ورود داعش به عربستان سعودی با آن مبارزه یا مقابله نخواهند کرد، چون خصومت و دشمنی داعش شخصی بوده و با خاندان سعودی و نه با ساکنان این مناطق است.
نکته حائز اهمیت در باورهای این جوانان عربستانی به حاشیه رانده شده، آن است که آنها تاکید کرده‌اند که باور دارند، داعش بیش از خاندان سعودی به مناطق شمالی خدمت خواهد کرد که تاکنون تنها منابع آن را غارت و چپاول کرده و منطقه را در عب ماندگی مطلق نگه داشته‌اند.
کارشناسان امور عربستان سعودی در تحلیلی بر دیدگاه‌ها و نظرات این جوانان عربستانی، اظهار داشتند که «گفته‌های این جوانان بسیار منطقی و عاقلانه نشان می‌دهد، چون منطق آنها حکم می‌کند که چرا باید خود را قربانی دفاع از خاندان حاکمی کنند که سال‌های متمادی و طولانی آنها را نادیده گرفته‌اند».
این درحالی است که یکی از فعالان اجتماعی عربستانی در صفحه اینترنتی خود از کاربرانش این سوال را کرده که «ای مردم عربستان در صورت حمله داعش به کشورتان آیا در کنار داعش خواهید بود، یا آل سعود»؟
تمام کاربرانی که از صفحه اینترنتی این فعال اجتماعی بازدید کردند، در پاسخ به سوال وی تاکید کرده‌اند که «آنها آزادند و بر این اساس در کنار “القاعده” یا “داعش” یا هر گروهی که علیه آل سعود قیام کند، خواهند بود».
آنها در ادامه نوشته‌اند که «اگر قرار گرفتن کنار داعش و یا پیوستن به صفوف این گروه، به آنها صیغه و لقب “تروریست” را می‌دهد، پس آنها علیه آل سعود به صفوف تروریست‌ها ملحق خواهند شد».
این کاربران عربستانی افزودند که «به خواست خدا آل سعود به پایان راه خود رسیده‌اند و داعش در انتظار دستور “ابو بکر البغدادی”، سرکرده خویش جهت ورود به سرزمین حرمین است».
منبع: فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.