خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دالایی لاما: صلح از آسمان نازل نمی‌شود!

دالایی لاما رهبر مذهبی بودائیان تبت تاکید کرد: صلح از آسمان فرو نمی‌افتد بلکه به ایجاد و انتقال حس واقعی برادری و خواهری از سوی انسان‌ها بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)؛ به‌نقل از “دی تبت‌پست” دالایی لاما روز گذشته در جمع دانش‌آموزان مرکز آموزشی سلوان هند با اشاره به مفهوم صلح در جامعه، تأکید کرد: انسان‌ها از لحاظ ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند اما برای جنگیدن با یکدیگر خلق نشده‌اند. افراد باید دنیایی صلح‌آمیز و عاری از تسلیحات جنگی بسازند. جنجال‌ها و مناقشات باید از طریق گفت و گو حل شوند و سلاح و ادوات جنگی در این زمینه کارساز نیست.

رهبر مذهبی بودائیان تبت افزود: تمام هشت میلیارد انسان روی کره زمین با یکدیگر برادر و خواهر هستند. انسان‌ها همه به یک روش به دنیا می‌آیند و توسط مادرانشان بزرگ می‌شوند و تمام انسان‌ها به خونگرمی و محبت وابسته هستند.

دالایی لاما در ادامه گفت: “همگی ما در دوران کودکی بدون توجه به نوع دین و مذهب یا ملیت با یکدیگر بازی می‌کنیم. اگر هم‌بازی ما بخندد، ما هم با خوشحالی با آن‌ها بازی می‌کنیم و این نشان می‌دهد که انسان‌ها از اساس یکسان و برابر هستند. نوع آموزشی که دریافت می‌کنیم ممکن است با تمرکز به تفاوت‌های ظاهری سبب ایجاد تفرقه و تعصب بین ما شود.”

وی افزود: ببر و پلنگ دندان‌ها و پنجه‌های تیزی دارند و برای سیر کردن شکم خود مجبورند دیگر حیوانات را شکار کنند اما انسان‌ها به حکم اینکه انسان هستند باید به دلسوزی و ترحم و دوری از آسیب زدن به یکدیگر تمایل داشته باشند. از نگاه بیولوژیکی انسان‌ها باید موجوداتی صلح‌طلب باشند.

دالایی لاما
اگر روابط انسان‌ها در حس عمیق دوست داشتن ریشه داشته باشد، زندگی به مراتب شادی خواهند داشت.

دالایی لاما تاکید نمود: در گذشته شاهد خشونت زیادی بوده‌ایم چون تمام تلاش و هوش خود را صرف توسعه تسلیحات جنگی و برنامه‌ریزی برای تخریب همسایگان خود کرده‌ایم.

رهبر مذهبی بودائیان تبت ادامه داد: “وقتی همدیگر را می‌بینیم از روی چهره و ظاهر انسانی همدیگر را می‌شناسیم. اگر با چشم سوم به کسی نگاه کنیم تعجب‌برانگیز است. انسان‌ها از نظر ظاهری یکسان هستند و یک صورت و دو پا دارند. باید براساس طبیعت انسانی خود که بر مهربانی و دلسوزی استوار است، زندگی کنیم.”

دالایی لاما با طرح این سوال که “آیا خشونت‌های گذشته جهانی امن‌تر و بهتر ایجاد نمود؟ ” اذعان کرد: خشونت‌های گذشته البته در این راستا ناکام بوده و این وظیفه انسان‌هاست که جهانی شادتر و صلح‌آمیزتر بسازند و این یعنی اینکه به عنوان برادر و خواهر در کنار هم زندگی کنیم.

وی مطرح کرد: من سفرهای زیادی رفته‌ام و در تمام کشورها یک چهره و ظاهر انسانی را مشاهده نموده‌ام و پاسخ همگان به شادی آدمی، لبخند بوده است.

دالایی لاما تاکید کرد: ” وقتی ازدواج می‌کنیم عشق واقعی تا حد زیادی با قدرت خندیدن پیوند می‌خورد و زمانی که پای پول به زندگی باز می‌شود، زندگی‌ها از هم می‌پاشد. اگر با یک سیاستمدار ازدواج کنید، دوامی ندارد اما زمانی که دو انسان از روی عشق ازدواج می‌کنند، زندگی پایداری خواهند داشت. انسان‌ها برای زندگی ازدواج می‌کنند و اگر روابط‌شان در حس عمیق دوست داشتن ریشه داشته باشد، زندگی به مراتب شادی خواهند داشت.”

خبر اصلی «دالایی لاما و مسئله صلح» را اینجا بخوانید.

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.