خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جنبش «فرار از اسرائیل» و تفسیر نوین از مهاجرت

به تازگی شرایط نامطلوب معیشتی مردم و نیز بحران عمیق سیاسی در مناطق اشغالی فلسطین باعث شده جنبشی جدید با عنوان “فرار از اسرائیل” شکل بگیرد که معتقد است چون تقدیر ما تا پیش از ظهور ماشیح در آوارگی است، به همین خاطر هرگز درک و فهم شیوه‌های حکومت بر سرزمین فلسطین را پیدا نخواهیم کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، وضعیت نامساعد اقتصادی در مناطق اشغالی فلسطین، در کنار بحران عمیق سیاسی به وجود آمده در ماه‌های اخیر، باعث شده تا جنبشی جدید با عنوان “فرار از اسرائیل” شکل بگیرد که نخستین هدف خود را فرار و مهاجرت ۱۰ هزار صهیونیست از سرزمین‌های اشغالی فلسطین تعیین کرده است.

یهودیان در سال ۶۶ قبل از میلاد، در مخالفت با حکومت رومیان، دست به شورش و قیام زدند. این شورش‌ها ادامه ‌داشت تا این‌که وِسپاسیان، از سرداران نِرون، قیصر روم، در سال ۶۶ میلادی مأمور می‌شود یهودیان را قتل عام و معبد اورشلیم را برای بار دوم ویران کند. با مرگ نرون، وسپاسیان امپراطور شد و فرزندش تیتوس در ۷۰ میلادی معبد اورشلیم را ویران کرد. از این رو، دوره آوارگی (گالوت) بزرگ یهودیان از آن سال شروع و یهودیان در سراسر عالم پراکنده شدند.

تفسیر علمای یهودی که سند آن در سنهدرین(۱) مندرج است، از این واقعه این بود که اولاً شهر مقدس اورشلیم و نیز معبد آن به خاطر گناهان ما خراب شد. ثانیاً به خاطر همین گناهان، از سال ۷۰م در آوارگی بزرگ واقع شدیم و بایستی در نقاط مختلف جهان آواره و پراکنده باشیم. ثالثاً دلیل اینکه بسیاری از دوران ماشیح بیهوده سپری شده و هنوز نیامده، به‌خاطر گناهان زیاد ماست. از این رو باید با انجام توبه و اعمال نیک، منتظر ظهور ماشیح باشیم تا نخست شهر مقدس اورشلیم و نیز معبد آن را از نو بنا ‌کند و سپس پراکندگان اسرائیل را مجدداً به سرزمین موعود بازگرداند.(۲) بنابراین آوارگی پیش از ظهور با تفسیر بیان شده فوق از آموزه‌هایی است که در یهودیت وجود دارد.

اخیراً وضعیت نامساعد اقتصادی و میزان فقر مردم در مرکز رژیم صهیونیستی و نیز پیروزی بنیامین نتانیاهو در انتخابات کنست، باعث شده رسانه‌‌های این رژیم نظیر «معاریو» از روزنامه ‌های پرخواننده رژیم صهیونیستی، از گروه جدید یهودی موسوم به «با هم از این سرزمین برویم» خبر دادند که تفسیرشان از آوارگی جالب توجه و نو است.

معاریو گزارش داد: «این جنبش، نخستین هدف خود را فرار ۱۰ هزار صهیونیست از فلسطین اشغالی تعیین کرده است.» این روزنامه به نقل از مردخای کاهانا، یک تاجراسرائیلی – آمریکایی که البته یکی از رهبران این جنبش محسوب می‌شود، نوشت: «پس از سال‌‌ها قاچاق یهودیان از مناطق جنگی در یمن، افغانستان، سوریه و اوکراین به اسرائیل، تصمیم گرفتم که برای خروج و رفتن به آمریکا به آنها کمک کنم.»

کاهانا ادامه داد: «اعضای حزب اسرائیلی – آمریکایی فکر می‌کردند که من کمی تندرو هستم؛ اما من به آنها گفتم که زمانش فرا رسیده تا محض احتیاط، در صورت وخیم شدن شرایط، جایگزینی برای جنبش صهیونیست معرفی کنیم. نفرتی شدید را می‌بینم و می‌بینم که ایرانی‌ها با موشک‌های نقطه‌ زن، اسرائیل را هدف گرفته‌‌اند.»

معاریو به نقل از کاهانا نوشت: «مردم را در گروه ‌های واتس ‌آپی دیدم که درباره مهاجرت به رومانی یا یونان حرف می‌زنند، اما شخصاً فکر می‌‌کنم که رفتن به آمریکا برای آنها راحت‌تر است. با چنین کابینه‌ای (در رژیم صهیونیستی)، دولت آمریکا باید به همه اسرائیلی‌هایی که صاحب شرکت یا کسب ‌و کاری دارای تقاضا در واشنگتن هستند، مجوز مهاجرت بدهد.»

به نوشته این روزنامه، کاهانا بر این باور است که «یهودیان هرگز نخواهند فهمید که چطور بر سرزمین‌های اشغالی حکومت کنند و سرنوشت‌شان زندگی در آوارگی است.»(۳) این یک تفسیر متفاوت و نو از آوارگی است که او بیان کرد؛ یعنی چون تقدیر ما تا پیش از ظهور ماشیح در آوارگی است، به همین خاطر هرگز درک و فهم شیوه‌های حکومت بر سرزمین فلسطین را پیدا نخواهیم کرد.

وضعیت تل آویو بیش از هر چیز، شکافهای عمیق اجتماعی و مشکلات اقتصادی نظیر بی ثباتی بازار مناطق اشغالی، فراهم نبودن شرایط اولیه زندگی، چشم پوشی از سه مورد ضروری (دارو، مواد غذایی و پرداخت قبوض)، پرداخت بدهی را در مرکز رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد. پیش از این، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) در گزارشی، تل آویو را قلمرویی پر آب و رنگ اما سرشار از فقر عنوان کرده و گفته بود بر اساس آمار رسمی، تل آویو دارای بیشترین میزان فقر در میان اعضای این سازمان است.

«الئور خیون» که مشغول خرید در بازار تل آویو است، به شبکه ۱۴ تل آویو می گوید: «ما چه بدبخت هستیم؛ ما واقعاً مردم فقیری هستیم. مرغ، تخم مرغ، ماهی، برق، کلاً همه چیز گران است. استخوان شهروندان زیر بار مشکلات اقتصادی در حال خرد شدن است.» همچنین «مناخیم پنخاص» درباره گرانی‌ها می‌گوید: «از سال گذشته، هزینه‌های خانواده‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بهای برق، نرخ مالیات بر درآمدها، قیمت مواد خام افزایش یافته و قیمت نان حدود ۱۰ تا ۳۶ درصد افزایش یافته است.

«رافی ترابلسی» نیز می‌گوید: «من نانوایی دارم، وقتی تنور را روشن می‌کنم، مردم می‌آیند، فقط بو می‌کنند و می‌روند. مردم هر روز اینجا می‌آیند تا ببینند وضعیت قیمت‌ها چگونه است؟» بر اساس گزارش خبرنگار این شبکه تلویزیونی، خانواده‌های صهیونیستی برای گذراندن یک ماهشان، باید بجنگند و تلاش کنند، آن هم شاید بتوانند خودشان را سیر کنند؛ چون وضعیت بغرنج و غیر قابل تحمل است، هزینه‌ها بالا است و بسیاری از شهروندان از عهده هزینه‌ها برنمی‌آیند.(۴)

نتیجه آنکه وضعیت نامساعد اقتصادی و بحران عمیق سیاسی به وجود آمده در ماه‌های اخیر در مناطق اشغالی فلسطین، باعث شده تا جنبشی جدید به نام “فرار از اسرائیل” شکل بگیرد که نخستین هدف خود را فرار و مهاجرت ۱۰ هزار صهیونیست از سرزمین‌های اشغالی فلسطین تعیین کرده است. تفسیر این جنبش از آوارگی جالب است و آن اینکه چون سرنوشت ما زندگی در آوارگی است، به همین خاطر خداوند هرگز درک و فهم شیوه‌های حکومت بر سرزمین فلسطین را به ما نخواهد داد.

پی‌نوشت:
۱. نام مجمعی متشکل از ۷۰ نفر از مشایخ یهود برای حلّ مسائل مذهبی و مدنی است.
۲. ر.ک: آبراهام کهن، گنجینه‌‏ای از تلمود، ترجمه امیر فریدون گرگانی، تهران، زیبا، ۱۳۵۰، ص۳۵۷ و ۳۶۲؛ جولیوس کرینستون، انتظار مسیحا در آیین یهود، ترجمه حسین توفیقی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، ۱۳۷۷، ص۶۷.
۳. خبرگزاری مهر، “جنبش فرار صهیونیست ‌ها از اسرائیل؛ آنها محکوم به آوارگی ‌اند”، کد خبر ۵۶۵۴۰۰۱، ۲۲ آذر ۱۴۰۱.
۴. کیهان، “جنبش «فرار از اسرائیل» اعلام موجودیت کرد”، چهار‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱، شماره ۲۳۱۹۳.

منبع فارس
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.