خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

یوگا چه نسبتی با آیین هندو دارد؟

در این بررسی متوجه می‌شویم «یوگا» اگرچه یک دین نیست اما پیوستگی و همبستگی مطلقی با آیین هندویی(دین هندو) و نظام برهمنی دارد.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، در ارتباط میان یوگا و آیین برهمن یک نکته بسیار مهم -و مغفول و پنهان نگاه‌داشته‌شده- در ساحت معرفت‌شناختی با فلسفه یوگا این است که یوگا به عنوان یک «دارشنه»(مکتب و دیدگاه فلسفی) از مکاتب متشرع هندویی (آستیکه) محسوب می‌شود.

مکاتب آستیکه در «دین هندو» به شش مکتب فکری هندی گفته می‌شوند که به حجیت کتب مقدس هندو یعنی «ودا»ها معتقدند. به این ترتیب متوجه می‌شویم که «یوگا» اگرچه یک دین نیست اما پیوستگی و همبستگی مطلقی با آیین هندویی و نظام برهمنی دارد.

عقاید مشترک مکاتب هندی

اعتقاد «یوگا» به وداها به همراه دیگر تعالیمی که بر آن‌ها اصرار دارد، از جمله باور به تناسخ، قانون کارما یا کرمه (تولد مجدد فرد بعد از مرگ بر روی زمین در سیری صعودی یا نزولی) و اعتقاد به چرخه بازپیدایی(سمساره) و ابداع روشی جهت خروج از این چرخه (به معنی نجات و آزادی)-که همگی از عقاید مشترک مکاتب گوناگون هندی محسوب می‌شوند- در واقع نشان‌دهنده این است که یوگا در همه اشکال و شاخه‌هایش مانند تانترا، بهاکتی، هاتا، کریا و…، در حقیقت مبلغ تفکرات و باورهای برهمنان هندو است.

یوگا تبلیغی از عقاید و باورهای دین هندو است

تقریباً می‌توان گفت تمامی کتب، مجلات و مقالات تخصصی مرتبط با یوگا به صورت آشکار و نهان، شامل تبلیغ عقاید و باورهای این آیین هستند.

به این ترتیب، با نگاهی دقیق می‌توان گفت ادعای غیر وابسته بودن یوگا به دینی خاص و صرفاً یک روش برای ارتقای سلامت جسمانی و روانی بودن، به طور جدی زیر سؤال می‌رود.

منبع Roshangar
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.