خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پاپ فرانسیس از همجنس‌گرایی حمایت کرد

پاپ فرانسیس از قوانینی که نگاه جرم‌انگارانه به همجنس‌گرایی دارند انتقاد کرد و آن را «غیر عادلانه» دانست و گفت: اسقف‌ها به طور خاص وظیفه دارند تا این سبک نگرش را تغییر داده و شأن و منزلت همه را به رسمیت بشناسند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پاپ فرانسیس روز سه شنبه در مصاحبه‌ای درخصوص حمایت از جامعه همجنس‌گرایی و حقوق دگرباشان جنسی گفت: «همجنس‌گرا بودن جرم نیست ولی گناه است. اما ابتدا بین گناه و جرم تفاوت قائل شویم.» پاپ همچنین از اسقف‌های کاتولیک که از قوانین این‌چنینی حمایت می‌کنند خواست تا پذیرای افراد دگرباش جنسی در کلیساها باشند.

رهبر کاتولیک‌های جهان اذعان کرد که اسقف‌هایی هستند که در برخی از نقاط جهان از قوانین جرم‌انگارانه از همجنس‌گرایی حمایت می‌کنند یا علیه جامعه دگرباش‌های جنسی تبعیض قائل می‌شوند. در عین حال خود پاپ همچنان معتقد است که همجنس‌گرایی یک «گناه» است.

با این حال پاپ، این نگاه تبعیض‌آمیز اسقف‌ها را منبعث از پیشینه‌های متفاوت فرهنگی آن‌ها دانست و گفت که اسقف‌ها به طور خاص وظیفه دارند تا این سبک نگرش را تغییر داده و شأن و منزلت همه را به رسمیت بشناسند و «لطف و مهربانی را به کار گیرند، همانطور که خدا برای هر یک از ما چنین است.»

پاپ و همجنسگرایان
پاپ فرانسیس در موضع‌گیری صریح و جدیدی از حقوق دگرباشان جنسی حمایت و از اسقف‌ها خواست شأن و منزلت تمام افراد را به رسمیت بپذیرند.عکس:ان‌بی‌سی

به گفته‌ یک سازمان بریتانیایی به نام «موسسه کرامت انسانی» که در جهت حذف چنین قوانینی تلاش می‌کند، هم اکنون حدود ۶۷ کشور یا حوزه قضایی در سراسر جهان، هرگونه «فعالیت جنسی همجنس‌گرایانه با رضایت طرفین» را جرم انگاری کرده‌اند، که در یازده مورد از آن‌ها برای چنین اعمالی مجازات اعدام تعیین کرده است.

در ایالات متحده، علیرغم حکم دیوان عالی کشور در سال ۲۰۰۳ مبنی بر مغایرت این قوانین با قانون اساسی، ولی همچنان بیش از ۱۲ ایالت قوانین ضد همجنس‌گرایانه‌ را در کتاب قوانین ایالتی خود محفوظ دارند.

سازمان ملل متحد بارها خواستار پایان دادن به قوانین جرم‌انگاری همجنس‌گرایی شده است.

پاپ فرانسیس با «ناعادلانه» خواندن این گونه قوانین گفت: کلیسای کاتولیک توانایی پایان دادن به این قوانین را دارد و تاکید کرد که «باید» در جهت این مساله تلاش کرد.

فرانسیس به نقل از کتاب سوالات کلیسای کاتولیک گفت که همجنسگرایان باید مورد استقبال و احترام قرار گیرند و نباید به حاشیه رانده یا مورد تبعیض قرار گیرند.

پیش‌تر انتظار می‌رفت که پاپ فرانسیس طی نشستی با گروه های حقوق بشری در سال ۲۰۱۹ بیانیه‌ای در مخالفت با جرم‌انگاری از همجنس‌گرایی صادر کند. ولی در پایان، پاپ با این گروه‌ها ملاقات نکرد و در عوض مرد شماره دو واتیکان این دیدار را صورت داد و بر لزوم رعایت «شان هر انسان» و انتقاد از «هر نوع خشونت» تایید کرد.

منبع دولت دین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.