خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

معرفی «اسلام قاره سیاه» اثری از محمد شقرون نواندیش مغربی

اسلام قاره سیاه کتابی به تألیف محمد شقرون با ترجمه عبدالله ناصری طاهری و پروین غضنفری به همت نشرنگاه معاصر پائیز در ۱۰۱صفحه به زمینه‌های شکل‌گیری و گسترش اسلام در قاره آفریقا پرداخته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، اثر اسلام قاره سیاه به بیانی دیگر ترجمه جلد دوازدهم از مجموعه آثار هجده‌جلدی «الاسلام واحدا ومتعددا» نوشته محمدشقرون نواندیش مغربی است.

در این کتاب مصنف ضمن آشنایی با زمینه‌های شکل‌گیری و گسترش اسلام در قاره آفریقا، بسترهای گسترش اسلام در طول تاریخ را بررسی کرده است.

گرایش‌های اسلامی در قاره آفریقا و معرفی رهبران فکری آن‌ها و چگونگی کنش آن‌ها در این سرزمین، بخش مهمی از این نوشتار را تشکیل داده است.

ویژگی‌های انحصاری اسلام در قاره سیاه و تعاملات اسلام سنی با اسلام صوفیانه مهم‌ترین بخش این کتاب را تشکیل داده است.

مصنف در بخش پایانی با انگشت نهادن بر سه طیف اسلام انقلابی (سیاسی)، اسلام اصلاح‌طلب (سنتی) و اسلام صوفیانه همگرایی‌ها، تضادها و جلوه‌های واگرایی این گفتمان‌های را در سرزمین بربرهای معاصر را نشان داده و ظرفیت‌های قاره آفریقا در گفت‌وگوی ادیان را بر رسیده است.

اسلام قاره سیاه

پانوشت:

پیش‌تر به کوشش مدیریت نشر نگاه معاصر مجلدات پنجم، نهم، دهم، دوازدهم، پانزدهم و هجدهم در یک جلد به نام «اسلام وحدت مبانی و کثرت ظهور» با ترجمه عبدالله ناصری، و جلد یکم با عنوان «اسلام اهل کلام» با ترجمه علیرضا باقر، عنوان جلد دوم بانام «اسلام فیلسوفان» و عنوان جلد سوم با عنوان «اسلام فقیهان» منتشرشده‌اند و این انتشارات به‌زودی ترجمه سایر مجلدات این کتاب را منتشر خواهد کرد.

منبع مسلمنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.