خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

انقلاب اسلامی ایران هویت دینی مردم نیجریه را احیا کرد

استاد دانشگاه زاریا:

استاد دانشگاه نیجریه‌ می‌گوید: انقلاب اسلامی ایران تأثیر زیادی بر مردم نیجریه و جریانات دینی این کشور داشته و هویت دینی آنها را احیا کرده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، عیسی حسن مشلگرو (Isah Hassan Mshelgaru)، استاد دانشگاه احمدو بلو در زاریای نیجریه در گفت‌وگو به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران گفت: اجازه بدهید این سالگرد بزرگ را به مردم ایران اسلامی تبریک بگویم. از خداوند منان می‌خواهم بنیانگذار انقلاب امام خمینی(ره) را مورد رحمت خود قرار دهد و رهبرمان امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) را از همه توطئه‌های دشمنان حفظ کند.

وی افزود: ۲۲ بهمن مصادف با چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) است که در خاک ایران ظهور کرد و اولین انقلاب در نوع خود در تاریخ معاصر به شمار می‌رود.

احیای هویت دینی مسلمانان نیجریه

وی ادامه داد: در حالی که ما این پیروزی را جشن می‌گیریم، می‌خواهم مختصری از تأثیر انقلاب اسلامی در سرزمینی دور، یعنی نیجریه در قاره آفریقا بگویم. انقلاب به هر کجا که می‌رسد، پیامی را به همراه دارد که تأثیری محو نشدنی دارد. انقلاب اسلامی ایران تأثیرات زیادی بر مردم نیجریه و همچنین بر استقرار نهضت اسلامی در این کشور داشته است.

وی گفت: انقلاب پیش از آن که پیام انقلاب اسلامی دومینووار گسترش یابد و به نقاط دیگر جهان برسد، در قلب و ذهن مردم ایران به وجود آمد و نهادینه شد.

مشلگرو با اشاره به تأثیرات انقلاب ایران در کشورهای دیگر گفت: مظاهر تأثیر انقلاب اسلامی در نیجریه عمدتاً مربوط به احیا و توسعه هویت دینی، ایجاد هویت شخصی و بیداری و آگاهی‌بخشی بوده است.

به گفته او، این عوامل به نیجریه‌‌ای‌ها قدرت و عزم راسخ داده است و به آزادی مردم منجر خواهد شد.

عدالت‌جویی، دستاورد انقلاب در نیجریه

وی با بیان اینکه بدیهی است قشر قابل توجهی از جامعه نیجریه تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران قرار گرفته‌اند و در نتیجه باعث تغییر در طرز فکر مردم نسبت به دین، عدالت، معنویت و پیشرفت عقلانیت شده است، افزود: امروز در نیجریه نیز مانند جاهای دیگر، مردم انقلابی، مسلمانان و مسیحیان و حتی سنت‌گرایان در صلح و صفا در کنار هم زندگی می‌کنند و حتی در اوج تبلیغات دشمنان، بردبارتر و متحدتر هستند.

به گفته او افکار مردم با خواسته‌های عقلانی همگرا می‌شوند و آنها به طور جمعی در پی عدالت‌جویی به شیوه‌هایی متفاوت از سبک‌های ریاکارانه غربی هستند. این استاد دانشگاه تأکید کرد: در حال حاضر آگاهی‌ها در حال افزایش است و افراد بیشتری در مواضع خود در قبال عدالت و ظلم تجدید نظر می کنند که این امر آنها را به جنبش انقلابی نزدیک می‌کند.

مشلگرو افزود: بدیهی است که قشر قابل توجهی از جامعه نیجریه تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران قرار گرفته‌اند که نتیجه آن تغییراتی در ذهنیت مردم نسبت به دین، عدالت، معنویت و پیشرفت عقلانیت است.

وی با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی بر نهضت اسلامی نیجریه به رهبری شیخ زکزاکی خاطرنشان کرد: اگرچه حضور ظاهری مردم و دولت ایران در نیجریه احساس نمی‌شود، اما انقلاب به شدت بر شکل‌گیری جنبش اسلامی نیجریه تأثیر گذاشته است.

وی با توصیف این جنبش به عنوان بزرگترین جامعه چند فرهنگی، چند مذهبی و چند قومیتی که به اصل انقلاب پایبند است، گفت: اعضای این جامعه فعالیت‌ها و آیین‌های مرتبط با انقلاب را رعایت می‌کنند.

وی در پایان گفت: به راستی که تمام بشریت مدیون امام خمینی(ره) است که از جان خود در راه مبارزه با شیطان مایه گذاشت و مقام معظم رهبری سیدعلی خامنه‌ای را با پیمودن راه امام باعث شدند تا شاهد ۴۴ سالگی این انقلاب باشیم؛ ایشان انقلاب را بسیار قوی‌تر کردند.

 

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.