خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سید ابوالحسن نواب: ما نسبت به فکر، راه و خط امام خمینی (ره) قصور داریم

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب سید «ابوالحسن نواب» در وصف شخصیت حضرت امام خمینی (ره) تأکید کرد: مرحوم حضرت امام در همان مقدمه چهل حدیث می‌فرمایند که مهم‌ترین مسأله اسلام «اخلاق» است؛ اما این را تعطیل کرده‌ایم. با اخلاق می‌شود به دنیا وارد شد؛ به فکر، راه و خط امام برگردیم.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در پیش همایش «بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی (ره)» که در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، در سخنانی گفت: من هفته گذشته پاکستان بودم؛ من ۴۰ سال است که مسافر پاکستان هستم و امسال دو بار رفته ام. پاکستان جای بسیار مهمی است و ما متأسفانه نفهمیده‌ایم؛ تا چشم طرف آبی نباشد چیزی در فکر ما نمی‌رود. ۲۵۰ میلیون مسلمان، معتقدترین ملت به اسلام، گوهری در جوار ما است و ما نشناخته‌ایم.

وی تأکید کرد: امام خمینی (ره) در نجف خیلی برای افغانستانی‌ها احترام قائل بود. این چه وضعی است که ما اینقدر خودبین و متکبر شده‌ایم؛ «هنر نزد ایرانیان است و بس»؟! این شعر زارترین، گمراه کننده ترین و بی ادبانه ترین شعر ایران است. الآن به شما بگویم که آینده اسلام برای پاکستان است و بزرگترین کشور اسلامی می شود؛ بالاترین رشد جمعیت را در جهان اسلام دارد و چون زبانش انگلیسی است در تمام مجامع جهانی نفوذ کرده اند؛ یعنی سازمان ملل، بانک جهانی و یونسکو پر از پاکستانی است. لذا این کشور آینده روشنی دارد.

وی افزود: ای کاش یک دهم تجلیلی که پاکستانی‌ها از محمدعلی جناح، بنیانگذار پاکستان، می‌کنند را ما از امام می‌کردیم. دانشگاه زنانه آن‌ها به نام فاطمه جناح، خواهر محمدعلی جناح، است. من معتقدم خیلی در رابطه با امام قصور و تقصیر دارم و ان شاء الله خدا ما را ببخشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص همایش «بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی(س)» گفت: این اجلاس یک اجلاس بین المللی درباره افکار فلسفی امام است. من خواهش می‌کنم هر پیشنهاد و برنامه‌ای به ذهن شما می‌رسد را مطرح کنید. من همین ماه با پاپ ملاقات دارم و آنجا مطرح می‌کنم که چند فیلسوف آن‌جا را هم برای همکاری دعوت کنیم تا بتوانیم اجلاس آینده را قوی کنیم.

وی اظهار داشت: علامه طباطبایی برای معالجه به اروپا تشریف بردند و فرمودند راه نفوذ اسلام به غرب از راه فلسفه، اخلاق و عرفان می‌گذرد. ما اسلام را تعطیل کرده ایم؛ از بچگی به ما می گفتند اسلام اعتقادات، اخلاقیات و احکام است ولی الآن فقط فقاهت مطرح است. واقعا فقاهت دارد کمر ما را می‌شکند و نابودمان می‌کند. چون اصل اسلام اخلاق و اعتقادات و ۳۰ درصد آن احکام است ولی الآن همه چیز شده است. یکی از آقایان یک جزوه ۲۰ صفحه ای درآورده بود که تمام اختلاف فتوای فقهای شیعه است؛ آن وقت فقه همه چیز شده و همه چیز نابود شده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب یادآور شد: امام در مقدمه چهل حدیث می فرمایند شیطان هم اعتقاداتش درست بود و هم فقاهت بلد بود؛ مشکل اصلی شیطان «اخلاق» بود؛ استکبارش بود که «خَلَقْتَنِی مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ». امام در همان مقدمه چهل حدیث می‌فرمایند که مهم‌ترین مسأله اسلام «اخلاق» است؛ اما این را تعطیل کرده‌ایم. با اخلاق می‌شود به دنیا وارد شد؛ به فکر، راه و خط امام برگردیم. هر جای سخن امام را باز می‌کنیم تازه است و واقعا ما نسبت به امام قصور داریم.

منبع شفقنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.