خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

درگذشت سید جواد طباطبایی منتقد سرسخت اسلام سیاسی در ایران و جهان اسلام

سید جواد طباطبایی، فیلسوف و نویسنده ایرانی، در ۷۷ سالگی در بیمارستانی در لس‌آنجلس درگذشت. طباطبایی، استاد دانشگاه و پژوهشگر ایرانی در زمینهٔ فلسفه، تاریخ و سیاست بود. او عضو پیشین هیات علمی و معاون پژوهشی دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. شرح و گزارش اندیشۀ ایرانشهری‌ که فرهنگ را بزرگترین عامل اثرگذار در نظام سیاسی ایران معرفی می‌کند یکی از کارهای شاخص طباطبایی است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، دکتر سید جواد طباطبایی، فیلسوف، روشنفکر و صاحبنظر در فلسفه ایرانی، سیاست و تاریخ در آستانه هفتاد و هفت سالگی در بیمارستانی در لس‌آنجلس ایالت متحده درگذشت.

طباطبایی، عضو پیشین هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود. ایده شاخص طباطبایی نظریه «ایرانشهر فرهنگی» است که بر آن بود در سابقه تاریخ ایران، عنصر سیاست ایران باستان تعیین کننده ترین بازیگر در ارائه نسخه اسلام سیاسی است.

طباطبایی در رساله ایرانشهر هر گونه برداشت سیاسی از وحی و متن مقدس را انکار و تحرکات سیاسی مسلمانان در ایران پسااسلام را تداوم تنیدگی سیاست و دیانت در دوران ایران باستان بویژه ساسانیان و ادیان ایران باستان می داند.

نویسنده کتاب «تأملی درباره تاریخ ایران» اسلام سیاسی را یک برداشت بی مفهوم و مرده خطاب و در دوران بهار عربی ادعا کرد که در دو قطبی پس از جنگ سرد، اسلام گرایان با پیوند با چپگرایان مارکسیست سعی در مطرح نمودن خود در این فضای سیاسی نمودند.

پیشنهاد پژوهش: با توجه به نظم فکری و ارایه نظریه منسجم از کنش سیاست در سپهر ایران توسط طباطبایی، پیشنهاد معرفی، بررسی، تحلیل و نقد آرای وی در قالب محصولات دانشجویی را به طلاب محترم و دانشجویان مورد تأکید قرار می دهیم.

منبع مسلمنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.