خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ماهیت کالبد ذهنی در عرفان حلقه

در واقع عرفان حلقه نیز از فرقه‌هایی است که به صورت واضح به تناسخ نپرداخته و آن را در هاله‌ای از ابهام قرار داده تا مخاطب بتواند با تفسیر خود، نتیجه‌گیری کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، از شکل‌‌گیری عرفان حلقه که نام دیگرش عرفان کیهانی است، کم‌تر از یک دهه می‌‌گذرد. این جریان از حدود پنج سال گذشته به صورت جدی در کشور شروع به فعالیت و برگزاری دوره‌‌ها و کلاس‌‌هایی نموده است. محمدعلی طاهری پایه‌‌گذار و مؤسس اصلی این فرقه شناخته شده و کتاب‌‌های اصلی این گروه هم به نام وی است؛ از جمله، انسان از منظر دیگر ، بینش انسان، عرفان کیهانی، انسان و معرفت، موجودات غیر ارگانیک و چند مقاله.

«تناسخ» در عرفان حلقه از جمله واژه‌‌هایی است که تفسیر جدیدی یافته، به‌‌گونه‌‌ای که مفهوم تناسخ در قالب مفهومی جدید و به نام کالبد ذهنی پی‌گیری می‌‌شود. در واقع عرفان حلقه نیز از فرقه‌‌هایی است که به صورت واضح به تناسخ نپرداخته و آن ‌را در هاله‌‌ای از ابهام قرار داده تا مخاطب بتواند با تفسیر خود، نتیجه‌‌گیری کند.

در عرفان حلقه دنیای بعد از مرگ به صورتی تصویر می‌‌شود که مخاطب احساس کند راه مصون ماندن از عذاب‌‌های پس از مرگ، پناه آوردن به عرفان حلقه است. در منابع این گروه آمده است: پس از مرگ انسان در زندگی دنیا، تمام کالبدهای او اعم از کالبد روان، کالبد جسم، کالبد اختری می‌میرند و تنها کالبد ذهنی به حیات خود ادامه می‌‌دهد. اما بین هر مرگ تا تولّد در زندگی بعدی فاصله‌‌ای هست که به آن برزخ می‌‌گویند.

برزخِ هر زندگی، درون همان زندگی است، برای مثال برزخ دنیا درون دنیا است. پس برزخ هر زندگی در همان زندگی است و طبعاً برزخ دنیا هم در دنیا است. به محض مردن، نام ما کالبد ذهنی است. ما لامکان شد‌ه‌‌ایم اما هنوز در عالم مکان هستیم (برزخ). [۱]

اگر از عقیده وی در باب برزخ که ناسازگاری روشنی با ادلّه نقلی دارد، بگذریم (که قائل شده برزخ در همین دنیاست) آن‌‌چه در جملات بالا نویسنده بدان اذعان کرده باور به این است که حقیقت انسان‌‌ها در هنگام مرگ، همان کالبد ذهنی است. عبارت پیش‌‌گفته که «به محض مردن، نام ما کالبد ذهنی است» بیان‌گر این باور در کلام نویسنده است.

افزون بر این وی در جای دیگر صریحاً می‌‌گوید: «پیش از این بارها بیان شد که آن‌‌چه عوام آن‌‌را روح می‌‌شناسند درواقع همان کالبد ذهنی و بایگانی اطلاعات است.» وی در ادامه می‌‌گوید: «هنگام مرگ قطعی و به‌‌محض اینکه کالبد ذهنی می‌‌خواهد جدا شود، در کسری از ثانیه همه اطلاعات زندگی با جزئیات آن مرور می‌‌شود و تمام وابستگی‌‌های فرد خودنمایی می‌‌کند…. کالبدهای ذهنی زیادی هستند که تا مدت‌‌ها مرگ خود را باور نمی‌‌کنند و حتی به خود تجسم می‌‌بخشند.»[۲]

در جای دیگر می‌‌گویند: «بعضی از مردم عمل نادرست احضار روح، یعنی احضار کالبد ذهنی را انجام می‌‌دهند که در بررسی آن به نکات قابل توجهی می‌‌توان دست یافت؛ از جمله این‌‌که پاسخ مثبت یک کالبد ذهنی به احضار، نشان می‌‌دهد به حیات زمینی وابستگی دارد و اگر کسی او را احضار کرد، فوراً حاضر شود. کالبدهای ذهنی که در اثر وابستگی خود به تجربه زندگی زمینی، به حیات برزخی تن نمی‌‌دهند، هرجا امکانی برای اعلام حضور بیابند، اقدام و در فرد مورد نظر خود نفوذ می‌‌کنند.»[۳]

جای دیگر آمده است: «پس از مدتی که کالبد ذهنی در برزخ بماند، متوجه قابلیتی در خود می‌‌شود که می‌‌تواند افرادی را که در فاز منفی (غم، ترس، ناامیدی) هستند، تسخیر کند و دوباره از دریچه چشم آنان در دنیا زندگی کند. این کالبد ذهنی، فردی را برای تسخیر انتخاب می‌‌کند که فصل مشترک و علایق مشترکی با او دارد. انتخاب افرادی که تسخیر می‌‌شوند با خود اوست و به دلیل همان علایق مشترک است؛ مثلاً یک قمارباز، قمارباز را انتخاب می‌‌کند، یک موسیقی‌‌دان، موسیقی‌‌دان ‌را و … زیرا از دریچه چشم او همان تجارب را دوباره خواهد داشت.»

در متون آموزشی عرفان حلقه، این نوع از تسخیر هرچند نام تناسخ را با خود ندارد، نوعی از حلول و برگشت فرد به عالم دنیاست که از تناسخ عادی که در آیین‌‌های شرقی ادعا می‌‌شود، پیچیده‌‌تر و عمیق‌‌تر است.

برخلاف تناسخ عادی که هر روح فقط قادر به تسخیر یک کالبد است، برگشت کالبد ذهنی به کالبد دیگران و حلول آن در جسم دیگران، چه از نظر تعداد کالبدی که به تسخیر درآمده و چه از نظر نوع کالبد تسخیر شده، محدودیتی ندارد. در بیان گذشته، طاهری احضار ارواح را همان احضار کالبد ذهنی دانست؛ پس از نظر او روح همان کالبد ذهنی است و هنگامی که از حلول کالبد ذهنی سخن می‌‌گوید، منظورش حلول روح است.

تا قبل از عرفان حلقه، روحی که طبق تناسخ قرار بود در کالبد دیگران حلول کند، اوّلاً فقط قادر به یک حلول بود؛ به‌‌علاوه نوع کالبدی که روح به آن تعلق می‌‌گرفت، انتخابی نبود و کالبد جدید بنا به قانون کارما به میزان عمل مثبت یا منفی در زندگی گذشته، تعیین می‌‌شد.

در عرفان حلقه تصریح شده است: «یک کالبد ذهنی به دلیل لامکان بودن می‌‌تواند همزمان چندین نفر را تسخیر کند و محدودیتی برای تعداد نفراتی که تسخیر می‌‌شوند وجود ندارد؛ اما وقتی با تشعشع دفاعی از بدن یک نفر خارج می‌‌شود، از دیگران نیز خارج شده است.

وقتی کالبد ذهنی، کسی را تسخیر می‌‌کند علایق قدیمی خود را برای فرد تسخیر شده بازسازی می‌‌کند؛ فرد تسخیر شده ممکن است کارها، حرف‌ها و رفتارهای همان مرحوم را پیدا کند؛ حتی در مواردی دیده شده است که بیماری‌های فرد مرحوم در زمان حیات برای فرد تسخیر شده ایجاد می‌شود و انواع مشکلات ذهنی که قبلاً توضیح داده شد، می‌تواند ایجاد گردد.»[۴]

یکی از مرام‌‌های نویسنده این است که بسیاری از حقایق دینی را بی‌‌ارتباط با گناه و اعمال صالح تفسیر می‌کند؛ به گونه‌‌ای که این حقایق کم‌ترین ارتباطی با تکالیف دینی پیدا نمی‌‌کنند. وی عذاب قبر را نه نتیجه گناهان و معاصی، که نتیجه تلاش کالبد ذهنی برای ورود به جسم میّت می‌‌داند. وی در این مورد می‌‌گوید:

«اگر کالبد ذهنی پس از مرگ تلاش کند که مجدّدا وارد جسم خود شود و دوباره آن‌‌را به حرکت درآورد، فشار بسیار زیادی را تجربه می‌کند که به آن فشار قبر می‌گویند. این تلاش برای او ناموفق و تجربه سختی است. پس فشار قبر شامل کسانی می‌‌شود که می‌خواهند دوباره وارد جسم مرده خود شوند».[۵]

بنا بر نصوص دینی، اوّلاً فشار قبر مربوط به آلودگی انسان به گناهان و معاصی است و به‌ علاوه روح بعد از مفارقت از بدن، تلاشی برای برگشت به بدن ندارد و به این دلیل ارتباط روح با عالم دنیا قطع می‌‌شود.[۶]

در عرفان حلقه آن‌‌چه که در نهایت به عنوان مطلوب معرفی می‌‌شود، راه‌کارهای پیشنهادی آن است؛ بنابراین در این مبحث هم، راه نجات از کالبدهای ذهنی، تشعشع دفاعی معرفی می‌‌شود:

«موجودات غیرارگانیک را به دو دسته تقسیم می‌‌کنیم:

دسته اول: کالبدهای ذهنی فوت شدگان.

دسته دوم: اجنّه حلقه تشعشع دفاعی، حلقه‌‌ای از حلقه‌‌های رحمانیت الهی است که وجود ما را برای یافتن ویروس‌‌های غیرارگانیک اسکن می‌کند و در نهایت باعث خروج این موجودات از حریم ما می‌‌گردد.[۷][۸]

——————————————————————————-

پی‌نوشت ها :
[۱]. تشعشع دفاعی، طاهری، گروه آموزش مجازی عرفان حلقه، نسخه ۴، ص ۷.

[۲]. موجودات غیر ارگانیک، طاهری، محمد علی، چاپ ارمنستان، ۱۳۸۹، ص ۴۰.

[۳]. (همان ، ۴۱ و ۴۲)

[۴]. تشعشع دفاعی، طاهری، گروه آموزش مجازی عرفان حلقه، نسخه ۴، ص ۷.

[۵]. همان.

[۶]. کاشف الأسرار، طالقانى، نظر على، تهران، مؤسسه خدمات فرهنگى رسا، ۱۳۷۳، ج ۲.

[۷]. همان، ص ۴.

[۸]. فرجام من و تو، عبدالحسین مشکانی سبزواری، نشر صهبای یقین، قم، ص ۱۱۱.

منبع عرفان
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.