خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

داعش در حال راه‌اندازی جنگی جدید علیه چین

وایس اعلام کرد داعش این‌بار در حال راه‌اندازی جنگ جدید علیه چین است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، رسانه انگلیسی زبان «وایس» در گزارشی اعلام کرد داعش می‌خواهد با بهره‌برداری از سرکوب اقلیت مسلمان ایغور توسط چین، خود را در سطح بین‌المللی مطرح کند.

به نوشته این رسانه، با چرخش ماشین رسانه‌ای داعش علیه بیجینگ، شهروندان و منافع چین در افغانستان هدف حملات بیشتری قرار خواهند گرفت.

وایس به نقل از لوکاس وبر، پژوهشگر در حوزه کشورهای بدون دولت و سازمان‌های ستیزه‌جو نوشت «مسئله اویغورها یکی از بزرگ‌ترین موارد سرکوب مسلمانان است که داعش می‌تواند برای افزایش جذابیت خود از آن استفاده کند.»

به گفته این کارشناس، داعش با تمرکز بر مساله سرکوب مسلمانان در چین اساسا نشان می‌دهد که تنها گروهی است که به این مساله توجه دارد و به انتقاد، تهدید و حمله علیه چین ادامه می‌دهد.

در ماه‌های اخیر، داعش خراسان موضعی خصمانه‌تر در قبال چین در پیش گرفته است.

این گروه در ۱۹ فبروری تمام روایت‌های ضد چینی خود را در یک سند جامعه گردآوری کرده و در یک جزوه تبلیغاتی ۱۱۷ صفحه‌ای با تمرکز بر چین و سرکوب اقلیت مسلمان ایغور نشر کرد.

این گروه روز قبل از آن نیز با نشر ویدیوی ۴۸ دقیقه‌ای آزادسازی ایغورها را یکی از بزرگ‌ترین اهدافش اعلام کرد.

گوینده این ویدیو با اشاره به سرکوب ایغورها در منطقه سین کیانگ گفت: «ما نه تنها کفار چینی را به وحشت خواهیم انداخت و خواهیم کشت، بلکه آزادی و شادی همه مسلمانان ترکستان شرقی را تضمین خواهیم کرد.»

وایس می‌نویسد که چین از معدود کشورهایی است که حاضر به همکاری با طالبان است و به طور علنی در تعامل دوستانه دوجانبه با طالبان بوده است.

گزارش با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های چین در قسمت استخراج منابع طبیعی افغانستان می‌نویسد که افزایش روابط تجاری بین چین و طالبان باعث هجوم اتباع چینی به افغانستان شده و امید طالبان را برای خروج از بحران انسانی و اقتصادی افزایش داده است.

اما به گفته لوکاس وبر، در این بین داعش در تلاش است تا اعتماد چین به توانایی طالبان برای تامین امنیت را تضعیف کند.

وبر افزود: «آن‌ها می‌خواهند هر چیزی که را که می‌تواند موقعیت حکومتی طالبان را تقویت کند، تضعیف کرده و اساسا به آن آسیب وارد کنند.»

منبع Yjc
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.