خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اولین زن مسلمان محجبه و شکستن کلیشه‌ها در راگبی

زینب عالمه، نخستین زن مسلمان محجبه است که وارد ورزش راگبی در انگلستان شد؛ او مادر سه فرزند، در سال ۲۰۲۱ شغل خود را به عنوان پرستار نوزادان رها کرد تا رؤیای خود را برای داشتن حجاب با لباس تیم ملی راگبی زنان انگلیس دنبال کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، تنها زن مسلمان محجبه توانست راگبی، این ورزش مردانه را ساختارشکنی کند. «راگبی ورزش مردانه است. راگبی ورزش نخبه‌ها است. چرا می‌خواهی راگبی بازی کنی؟ چرا تنیس بازی نمی‌کنی؟…»

این همان چیزی بود که پدر زینب عالمه( Zainab Alema)، زن مسلمان انگلیسی ـ غنائی، پس از انتخاب ورزش راگبی، به او گفت.

زینب که اکنون ۳۰ ساله شده مادر سه فرزند است و در سال ۲۰۲۱ شغل خود را به عنوان پرستار نوزادان رها کرد تا رؤیای خود را برای داشتن حجاب با لباس تیم ملی راگبی زنان انگلیس دنبال کند.

او به سایت المپیک گفت: پرستاری را رها کردم. تصمیم گرفتم نخستین زن مسلمان سیاهپوست باشم که برای انگلیس بازی می‌کند.

زینب می‌گوید: از آنجایی که یک زن مسلمان سیاهپوست در راگبی هستم، موانع را درهم شکستم؛ هیچ‌کس از مادر سه فرزند انتظار ندارد که راگبی را حرفه‌ای بازی کند. من این کلیشه‌ها را درهم کوبیدم.

آشنایی زینب عالمه با راگبی

این زن مسلمان برای اولین بار در سن ۱۴ سالگی به لطف یکی از معلمان دبیرستان خود راگبی بازی کرد و بلافاصله مجذوبش شد.

وی گفت: من فقط عاشق راگبی شدم… نگه داشتن توپ و دویدن شگفت‌انگیز بود. بازی در تیم ملی راگبی برای یک دختر مسلمان که باید حجاب خود را حفظ کند و انتظارات مذهبی و فرهنگی را برآورده سازد، چندان ساده نبود.

زینب گفت: پدرم واقعاً متوجه نمی‌شد که چرا دختر مسلمانش می‌خواهد راگبی بازی کند. اما بعد از این که فهمید دخترش به ارزش‌های اسلامی پایبند است به من افتخار کرد. این ایده که راگبی ورزش مردانه به‌شمار می‌رود کمی احمقانه است، زیرا اگر به چیزهایی که زنان از آن رنج می‌برند، فکر کنیم دیگر راگبی سخت نیست.

موفقیت در راگبی و پرستاری

عالمه در رشته مراقبت از نوزادان به دانشگاه هرتفوردشایر رفت و توانست در کنار تحصیل راگبی بازی کند.

وی گفت: تا زمانی که در دانشگاه بودم متوجه این موضوع نشدم که من تنها دختر مسلمان تیمم هستم. من تنها دختر سیاهپوست تیم و متفاوت هستم.

عالمه گفت: بازی در دانشگاه رضایت زیادی را برای من به ارمغان آورد و اعتماد به نفسم را برای پیشرفت بیشتر در ورزش افزایش داد؛ من وارد باشگاه راگبی میلوال ونوس (Millwall Venus) در شرق لندن شدم و به عنوان یک مهاجم خط عقب قرار گرفتم که وظیفه حمل توپ را در مدافعان حریف و شکستن تکل‌ها داشتم.

زینب یک سال پس از اتمام دانشگاه ازدواج کرد و تشکیل خانواده داد و صاحب سه فرزند شد.

حرکت برای تمرکز بر راگبی

در سال ۲۰۲۱، او تصمیم گرفت از حرفه پرستاری فاصله بگیرد و بر بازی خود متمرکز شود.

زینب گفت: این سخت‌ترین تصمیمی بود که در زندگی‌ام گرفتم، قدم گذاشتن به دنیای ناشناخته‌ها. اما پشیمان نیستم، احساس رضایت بیشتری دارم. در راگبی، تا زمانی که به اوج نرسیدی، حرفه‌ای نیستی؛ افراد زیادی به من گفته‌اند که من برای آنها الهام‌بخش هستم یا آنها به خاطر من راگبی بازی کرده‌اند و این دقیقاً همان چیزی است که من می‌خواستم.

زینب عالمه به دنبال تاریخ‌سازی

عالمه هنوز آماتور است و در حال حاضر برای تیم زنان ریچموند در چمپیونشیپ ساوث بازی می‌کند که یک پله پایین‌تر از لیگ برتر ۱۵ است.

او موقعیت خود را از ردیف عقب به ردیف جلو منتقل کرد تا سعی کند شانس خود را در بازی برای تیم ملی زنان انگلیس به حداکثر برساند.

او می‌گوید: می‌دانم که منحصربه‌فرد هستم و وقتی شما منحصربه‌فرد هستید، مردم کنجکاو و علاقه‌مند می‌شوند؛ ریچموند متنوع‌ترین باشگاهی است که من در آن حضور داشته‌ام. ما یک مربی سیاه‌پوست و چندین بازیکن سیاهپوست داریم. روزهایی که من تنها سیاه‌پوستی بودم که بازی می‌کردم گذشته است. وقتی وارد فضای راگبی می‌شوم، مردم می‌گویند: این کیست؟ او روسری بر سر دارد… من متمایز هستم و احساس می‌کنم این به من انگیزه می‌دهد.

چهار سال پیش، زینب عالمه یک پروژه مردمی به نام Studs in the Mud را برای جمع‌آوری پول به منظور تهیه تجهیزات راگبی و تشویق به دسترسی دختران و کودکان به بازی راگبی در غنا تأسیس کرد.

زینب گفت: برای شما مهم است که بذرها را آبیاری کنید. همه بازیکنان بین‌المللی در مقطعی از پایه شروع کردند؛ من از راگبی به عنوان ابزاری برای کمک به بهبود زندگی زنان استفاده می‌کنم.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.