خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرا اغلب زعمای سیاسی و رهبران مذهبی یک عکس کنار دیوار ندبه دارند؟

برای خیلی‌ها این سوال پیش آمده که دیوار ندبه داستانش چیست که اغلب زعمای سیاسی از رئیس‌جمهورها تا پادشاهان و حتی پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان جهان دستکم یک عکس یادگاری کنار این دیوار دارند؟ درواقع دیوار ندبه چیست و کجاست؟

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، دیوار ندبه بر روی یک تپه به اسم موریا در شهر اورشلیم قرار دارد. بنابر اطلاعات موجود در تورات و قرآن، در مکان فعلی مسجد‌الاقصى، ساختمانی بوده به نام معبد سلیمان که توسط سلیمان نبی پادشاه و پیامبر بنی‌اسرائیل ساخته شده بود و تابوت عهد که محل نگهداری لوح ده فرمان موسی بود، در آنجا نگهداری می‌شد.

به تازگی با سفر رضا پهلوی به اسرائیل و حضور در کنار دیوار ندبه، برای بسیاری از کاربران این پرسش مطرح شده که داستان دیوار ندبه چیست که همه زعمای سیاسی از رییس‌جمهورها تا پادشاهان و حتی پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان علاقمند گرفتن عکس کنار این دیوار هستند؟

در حدود ٢۶٠٠ سال پیش (سال ۵٨٧ پیش‌ازمیلاد) این معبد توسط نَبوکَدنَصَر پادشاه بابل تخریب شد. نَبوکَدنَصَر اورشلیم رو فتح کرد، ٣ هزار یهودی رو به اسارت به بابل برد (که بعدها توسط کوروش_بزرگ آزاد شدند و به شهر اورشلیم برگشتند) و بعد تمام شهر از جمله معبد سلیمان رو تخریب کرد. تنها چیزی که از این معبد باقی ماند، همین دیواری است که به دیوار ندبه مشهور است.

ندبه یعنی چه؟ در اصطلاح به معنی گریه و زاری است. جامعه یهودیان از حدود ٢٠٠٠ سال پیش، جمعه‌ها در کنار این دیوار دخیل می‌بندند و بخاطر تخریب معبد، گریه و زاری می‌کنند.

معبد+سلیمان+و+دیوار+ندبه
تصویری از معبد سلیمان در کنار دیوار ندبه

دیوار ندبه، مکانی مقدس برای یهودیان، مسیحیان و مسلمانان است

این مکان از آن جایی که منتسب به سلیمان نبی پسر داوود نبی از پیامبران دین موسی (یهودیت) بود، و به دلیل این که عیسی مسیح (ع) دنباله‌روی شریعت حضرت موسی (ع) بود (بعدها تبدیل به پیامبر مستقل شد) و در نزدیکی این منطقه در یهودیه به دنیا آمد، هم برای یهودیان و هم مسیحیان مکانی مقدس تلقی می‌شد.

بعد از اسلام، پیامبر اسلام نخستین‌بار، قبلهٔ مسلمانان را در این مکان تعیین کرد و در ماجرای معراج پیامبر اسلام به آسمان، بر پایهٔ احادیث شیعه و سنی، مَرکب خودش رو به دیوار ندبه بست و به آسمان پرواز کرد. ولی بعدها چون یهودی‌ها مسلمانان را مسخره می‌کردند که قبلهٔ شما همان قبلهٔ مقدس ماست، پیامبر تصمیم گرفت کعبه رو جایگزین این منطقه که حالا مسجدالاقصی نامیده می‌شد، قرار دهد و قبلهٔ مسلمین، کعبه انتخاب شد.

بنابراین تاحدودی دلیل اختلاف جزئی بین مسلمانان و مسیحیان و یهودیان درمورد بیت‌المقدس این مسائل مطروح است. یهودیان دیوار ندبه را ساخت سلیمان یهودی می‌دانند، مسیحیان آن را محل تولد عیسی مسیح علیه السلام می‌دانند، و جامعه مسلمانان آنجا را نخستین قبله‌گاه اسلام و محل معراج پیامبر می پندارند. (حتی اختلاف بر سر این سرزمین قرن‌ها بعد باعث به‌وجود آمدن جنگ‌های صلیبی شد)

ساختمان فعلی مسجدالاقصی توسط عبدالملک بن مروان خلیفهٔ بنی‌امیه ساخته شد (حدود هزار و سیصد و خورده‌ای سال قبل). در جریان ساخت مسجد، به دیوار ندبه آسیبی نرسید و گذاشتند کنار مسجد باقی بماند.

منبع bartarinha
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.