خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سفیر بولیوی: تخریب یا حفظ محیط زیست ریشه در معرفت‌شناسی فرد دارد

رومینا گوادالوپه پرز راموس سفیر بولیوی در ایران ضمن بازدید از دانشگاه ادیان و مذاهب در ایران گفت: ما بر اساس معرفت‌شناسی و جهان‌بینی اصیل خود، انسان را جزئی از طبیعت می‌دانیم، نه مالک طبیعت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نشست «زمین مادر طبیعت» با حضور رومینا گوادالوپه پرز راموس سفیر بولیوی در ایران و حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

این نشست به مناسبت روز جهانی زمین و با مشارکت دانشگاه ادیان و مذاهب، سفارت بولیوی در ایران و انتشارات بین‌المللی فانوس دریایی در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

نابودی محیط زیست یعنی نابودی انسان

حجت‌الاسلام نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با خوشنودی از حضور سفیر بولیوی و طلاب اهل کشورهای آمریکای لاتین در این نشست، تلاش همگانی در جهت حفظ محیط زیست را وظیفه همه انسان‌ها دانست و گفت: قرآن کریم حفظ حرث (زراعت) را در کنار حفظ نسل قرار داده است و گویی کسانی که در جهت نابودی حرث حرکت می‌کنند، مرتکب نابودی نسل شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه فهم درستی از حفظ محیط زیست در دنیا وجود ندارد گفت: انسان عاقل هیچگاه دست به تخریب خانه خود نمی‌زند اما ما می‌بینیم که بسیاری از دولت‌ها و افراد در جهان در حال تخریب خانه بزرگ ما یعنی زمین هستند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به عدم حضور دونالد ترامپ در کنفرانس پاریس گفت: دولتی که بزرگترین تخریب کننده محیط زیست در دنیاست به صورت علنی از تلاش در جهت حفظ محیط زیست امتناع می‌کند.

وی با اشاره به مظلومیت منطقه آمریکای لاتین این منطقه را منطقه‌ای صاحب تمدن و غنی از لحاظ فرهنگی معرفی کرد که توسط استعمارگرانی بدون ریشه تمدنی به غارت رفته و عمداً عقب نگه داشته شده است.

فعالیت‌های زیست محیطی از مهم‌ترین برنامه‌های دیپلماسی بولیوی

رومینا گوادالوپه پرز راموس سفیر بولیوی در ابتدای سخنان خود با تشکر از دانشگاه ادیان و مذاهب و انتشارات فانوس دریایی به دلیل برپایی این نشست گفت: من می‌خواهم در اینجا به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های دیپلماتیک بولیوی در عرصه جهانی بپردازم.

اهمیت زمین در فرهنگ بولیوی

وی با اشاره به اهمیت زمین در فرهنگ و تمدن بولیوی و کشورهایی که در نیم‌کره جنوبی جهان واقع شده‌اند، افزود: حفظ زمین به عنوان مادر طبیعت یکی از مهمترین اموری است که همه ما باید در جهت آن تلاش کنیم.

سفیر بولیوی با برشمردن اقدامات انسان‌ها علیه کره زمین گفت: زمین‌شناسان معتقدند ما در عصری هستیم که کوتاه‌ترین دوره تغییرات آب و هوایی در تمام طول تاریخ را پشت سر می‌گذاریم. زمین همیشه دوره‌های مختلفی را به خود دیده است که این دوره‌ها در یک سیکل طبیعی رخ داده‌اند اما در عصر حاضر انسان سرعت تغییرات آب و هوایی را تشدید کرده است و اگر با این امر مقابله نشود ما به سوی نابودی زمین توسط خودمان پیش می‌رویم.

انسان جزئی از طبیعت است نه مالک آن

رومینا گوادالوپه پرز راموس با اشاره به اینکه فرهنگ استعماری غربی‌ها در جهت استفاده هر چه بیشتر از منابع طبیعی، مایه متضرر شدن همه بشریت است افزود: ما بر اساس معرفت‌شناسی و جهان‌بینی اصیل خود، انسان را جزئی از طبیعت می‌دانیم، نه مالک طبیعت و در تلاش هستیم تا این دیدگاه را با ملت‌های دیگر هم به اشتراک بگذاریم.

سفیر بولیوی با اشاره به کنفرانس‌هایی مانند اجلاس داووس گفت: غربی‌ها قرن‌هاست برای دستیابی به منافع بیشتر در حال تخریب محیط زیست هستند و نمی‌توانند سردمدار حفاظت از محیط زیست باشند.

وی افزود: ما در تلاش هستیم تا با همکاری سایر کشورهای ضداستعماری، در جهت حفظ محیط زیست تلاش کنیم و برگزاری اجلاس تیکی پایا در سال ۲۰۱۵ نمونه روشنی از آن است. ما در این اجلاس میزبان ۳۰.۰۰۰ نفر از فعالان محیط زیست از ۵ قاره جهان بودیم که پاسخ روشنی به اجلاس داووس بود.

او با اشاره به موفقیت کشورش در تغییر نام روز جهانی زمین به نام روز جهانی مادر زمین افزود: ما باید زمین را یک موجود زنده و دارای حیات بدانیم. در قانون اساسی بولیوی برای زمین حقوقی تعریف شده است که گویی ما با یک موجود زنده طرف هستیم.

وی در پایان، موفقیت در حفاظت از محیط زیست را مشروط به نقش آفرینی ملت‌ها دانست و افزود: فعالیت‌های دولتی تا به حال تأثیری در این زمینه نداشته و این ملت‌ها هستند که باید دست به دست هم دهند و از تخریب زمین به عنوان خانه همه انسان‌ها جلوگیری کنند.

 

منبع مهر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.