خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کرمی پور: المان‌های دینی در شهر باید همسو با نیازهای مادی و معنوی مردم باشد

الله کرم کرمی پور در چهارشنبه‌های نقد و نظر با اشاره به اهمیت المان‌های دینی در شهر و نقش مبلمان شهری بر جامعه انسانی بیان کرد: المان‌های دینی که در شهر ارائه می‌شود باید همسو با نیازهای مردم آن شهر باشد. توجه به نیازهای صرفاً مادی و بی‌توجهی به نیازهای معنوی انسان منجر شده تا از حیث کمیت المان‌هایی که همسو با نیازهای مادی است بیش از المان‌های معنویت‌افزا دیده شود.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، در راستای برگزاری چهارشنبه‌های نقد و نظر کرسی «بازتاب المان‌های دینی در شهر» با ارائه دکتر الله کرم کرمی پور و با حضور دکتر محمدهادی فلاح زاده در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در این نشست که با مدیریت دکتر مهدی عیوضی بود، بازتاب المان‌های دینی و مطالعه موردی بر تابلوهای دینی در شهر اصفهان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و دکتر کرمی پور با اشاره به اینکه المان دینی بیانگر معنای حقیقتی هستند و مفاهیمی را به مخاطب القا می‌کنند، گفت: این کار یک کار اکتشافی در حوزه مردم‌شناسی و انسان‌شناسی از طریق مردم نگاری است. در این مورد بیش از اینکه بیشتر بر نتیجه کار تاکید شود نحوه فرآیند تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. المان سازی شهری بستری در جهت گسترش ارزش های دینی و آموزه های قرآنی در جامعه ماست. همچنین المان‌های شهری باید همسو با نیازهای مردم باشد.

وی گفت: بنده دغدغه طرح این موضوع را داشته‌ام و بیش از اینکه جواب محور باشد سؤال محور است. المان‌هایی که در شهر ارائه می‌شود باید همسو با نیازهای مردم آن شهر باشد. توجه به نیازهای صرفاً مادی و بی‌توجهی به نیازهای معنوی انسان منجر شده تا از حیث کمیت المانهایی که همسو با نیازهای مادی است بیش از المانهای معنویت افزا دیده شود.بازتاب المان‌های دینی در شهر

وی اضافه کرد: از دیگر آسیب‌های موجود در این زمینه اعمال سلیقه‌های شخصی و فردی است؛ متأسفانه برخی از افرادی که در امر زیباسازی شهرها مسئول هستند با به کارگرفتن سلیقه شخصی آنچه خود می‌پسندند را بر دیگران نیز تحمیل می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه از دیگر نشانه‌های بصری که در سطح شهر فراوان دیده می‌شود کلمات و جملاتی است که در قالب‌های گوناگون به خورد مخاطب داده می‌شود، وی ادامه داد: به کار بردن این نشانه‌ها با ابزار گوناگون هنر نیست آنچه مهم است این است که پشت نگارش و آرایش شهر به هویتی اسلامی ایرانی است.

در ادامه جلسه دکتر الله کرم کرمی پور سوالاتی در زمینه این المان‌ها بیان کرده و با پاسخ دادن به این پرسش‌ها به نقد و بررسی این مطالب پرداختند.

وی با بیان اینکه ساده انگاشتن زیباسازی شهر و کم‌ارزش دانستن آن مطلوب نیست بیان کرد: نصب مجسمه‌ها، المان‌ها، ثبت دیوارنگاره‌ها و غیره همگی نیازمند پشتوانه‌ای علمی است تا در سایه این مطالعات علمی متناسب بافرهنگ و زیست بومی مردم، بهترین گزینش‌ها انجام شود و بی‌توجهی به‌پیش زمینه علمی در این جریان، این نمادها و نشانه‌ها را بسیار مخرب خواهد بود. این المان‌ها می‌توانند از طریق تداعی مفاهیم ارزشی، انس مردم را به شهر بیشتر کنند و این گونه در رفتار مردم آن شهر اثرگذار باشند.

یک اشکال دیگر در این مقاله این است که کلیه مراحل ثبت و ضبط نشده است و طبیعی است که برداشت‌ها از این ارائه ممکن است متفاوت باشد. بهتر است این مراحل ثبت شده و خواننده برداشت صحیحی داشته باشد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.