خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اعلام پیروزی نتانیاهو پیش از انتشار نتایج رسمی

به گزارش ادیان نیوز، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی سه‌شنبه شب در حالی که هنوز نتایج رسمی انتخابات پارلمانی این رژیم منتشر نشده، اعلام پیروزی کرد.
ساعتی قبل نتایج نظرسنجی‌های صورت‌گرفته پای صندوق‌های رأی نشان داد که نتانیاهو و حزب تحت رهبری‌اش، لیکود، رقابتی شانه به شانه با فهرست اتحادیه صهیونیسم به رهبری آیزاک هرتزوگ دارند.
در حالی که کانال ۱۰ و کانال ۱ تلویزیون اسرائیل اعلام کرده‌اند که لیکود و اتحادیه صهیونیسم، هریک ۲۷ کرسی به دست آورده‌اند، کانال ۲ تلویزیون این رژیم لیکود را با ۲۸ کرسی پیشتاز اعلام کرده و گزارش داده است که اتحادیه صهیونیسم ۲۷ کرسی کسب کرده است.
پس از اعلام این نتایج، که رسمی نیست، نتانیاهو با انتشار پیامی در توئیتر، آن را «یک پیروزی بزرگ» برای لیکود و اسرائیلی‌ها توصیف کرد.
روزنامه جروزالم‌پست گزارش داده است که نتانیاهو همچنین در تماس با نفتالی بنت رهبر حزب بیت یهودی، فرآیند ائتلاف‌سازی را آغاز کرده است. وی همچنین راهی جشن پیروزی شده و قرار است در آنجا سخنرانی کند.
نتانیاهو با آویگدور لیبرمن وزیر خارجه کنونی و رهبر حزب اسرائیل بیتنا نیز تماس تلفنی گرفته و خواستار ائتلاف با وی شده است. لیکود و اسرائیل بیتنا در انتخابات پیشین در فهرستی مشترک شرکت کرده بودند.
نحوه توزیع آرا و روند تشکیل ائتلاف
این در حالی است که نتانیاهو پیش از آغاز انتخابات در نظرسنجی‌ها با اختلاف ۴ کرسی از فهرست تحت رهبری هرتزوگ عقب بود. به نظر می‌رسد وعده‌های افراطی وی، از جمله مخالفت ابدی با تشکیل کشور فلسطین و همچنین گسترش بی‌سابقه شهرک‌ها در صورت انتخاب مجدد، توانسته اسرائیلی‌ها را به سمت او جلب کند.
با این وجود، از آنجا که نتایج از پراکندگی زیاد آرا بین احزاب کوچکتر حکایت دارد، مرحله دشوار برای نتانیاهو، حتی در صورت پیشتازی در نتایج رسمی، تشکیل ائتلاف خواهد بود.
پارلمان اسرائیل دارای ۱۲۰ کرسی است که حزب پیروز باید ۶۰ کرسی را از آنِ خود کند. در نتیجه بیشتر وقت‌ها احزاب، برای قدرت گرفتن در رویارویی با رقیبانشان دست به انتشار لیست‌های ترکیبی می‌زنند. در صورتی که یک حزب نتواند ۶۱ کرسی را به دست آورد باید با احزاب دیگر ائتلاف کند.
بر اساس نتایج نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در شعب‌ رأی‌گیری که توسط سه کانال ۱، ۲ و ۱۰ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی صورت گرفته، به ترتیب لیکود (۲۷ کرسی)، اتحادیه صهیونیسم (۲۷)، فهرست مشترک اعراب (۱۳)، یش عاتید (۱۲)، کلنا (۱۰)، بیت یهودی (۸)، شاس (۷)، یهودیت تورات متحده (۷)، اسرائیل بیتنا (۵) و مرتص (۵) قرار گرفته‌اند.
به نظر می‌رسد با توجه به ترکیب توزیع آرا و گرایش احزاب، سرنوشت انتخابات این دوره رژیم‌صهیونیستی را حزب «کلنا» تعیین کند، چراکه نه هرتزوگ و نه نتانیاهو بدون کرسی‌های این حزب قادر نیستند به آستانه ۶۰ کرسی برسند.
هرتزوگ: تمام تلاشم را برای تشکیل ائتلاف انجام می‌دهم
همزمان هرتزوگ نیز به نتایج انتخابات واکنش نشان داده و آن را «فوق العاده» توصیف کرده است.
رهبر حزب کار رژیم صهیونیستی نتایج اخیر را عالی دانسته و گفته است که این حزب هرگز از زمان اسحاق رابین، نتوانسته بود این تعداد کرسی به دست آورد.
وی با بیان اینکه با همکاری زیپی لیونی رهبر حزب هاتنوعا که در فهرست مشترک اتحادیه صهیونیسم با وی شریک است، «تمام تلاش» خود را برای رایزنی با دیگر احزاب و تشکیل کابینه ائتلافی انجام می‌دهد.
هرتزوگ افزود: «این نتیجه، حزب کار را دوباره به قدرت بازمی گرداند.»
منبع: فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.